Fiat Punto 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Fiat Punto 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkijatörmäys (%)

Punto sai etu- ja sivutörmäystestistä kaksi tähteä. Punto saavutti kaikki voimassaolevat etutörmäyskriteerit, paitsi ohjauspyörän työntymisessä taaksepäin. Etutörmäyksessä suurimmat ongelmat olivat matkustamon hallitsemattomassa käytöksessä. Myös säärien ja polvien suojassa oli puutteita. Pään hallitsematon osuminen ohjauspyörään saattaa merkitä ongelmia eri kokoisille ja eri istuma-asennoissa oleville kuljettajille. Sivutörmäyksessä eniten parantamisen varaa on kylkeen kohdistuvassa rasituksessa ja lantion kuormituksen vähentämisessä.
 

Etutörmäys

Punton matkustamo oli epävakaa A-pilarin hitsaussaumojen petettyä ja kojelaudan osittain irrottua. Rakenteet rikkoutuivat jonkin verran. Kuljettajan ovi taipui, minkä johdosta oviaukko painui alas- ja kojelauta sisäänpäin. Kuljettajan ovi saatiin auki kohtuullisella ja matkustajan ovi lievällä voimankäytöllä. Ohjauspyörä työntyi taaksepäin huomattavan paljon, 213 mm. Kuljettajan istuimen etuosa painui alaspäin, minkä vuoksi testinukke oli etukumarassa. Jalkatilan muoto muuttui lievästi. Kuljettajan päänsuoja on varustuksen puolesta hyvä, mutta testi osoitti merkittäviä puutteita. Pään osuma turvatyynyyn oli hallitsematon ja lisää ongelmia aiheutuu ohjauspyörän työntymisestä taaksepäin. Erikokoisten kuljettajien päät ovat vaarassa iskeytyä hallitsemattomasti turvatyynyn ulkopuolelle. Niskan suoja oli hyvä. Turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus oli kohtuullista, suojaa kuitenkin heikensi kojelaudan sisääntyöntyminen ja matkustamon hallitsematon käytös. Kuljettajan vasen polvi osui ohjauspylvään koteloon ja rikkoi ohjauspylvään kiinnikkeen. Polvi rikkoi myös kojelaudan ohjauspylvään vasemmalla puolella. Oikea polvi osui kojelaudan säilytystilaan. Kojelaudan kovat rakenteet vaaransivat molempia polvia. Tämän vuoksi kokonaistulokset olivat heikot matkustajan ja erittäin huonot kuljettajan puolella. Kuljettajan vasemman säären suoja oli heikko, oikean kohtalainen. Jalkatilan muodonmuutosten vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Matkustajan pään, niskan, polvien ja lantion suoja oli hyvä. Turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus oli kohtalainen, samoin oikean säären suoja.
 

Sivutörmäys

 

Pään suoja oli hyvä. Rintakehän suoja osoittautui heikoksi kylkiluihin kohdistuneen kuormituksen vuoksi. Testinuken teknisen häiriön vuoksi lantion suojasta ei saatu mittaustuloksia. Valmistajalta saatujen tietojen mukaan lantion suoja olisi ollut riittävän ja heikon välillä. Tämä huomioiden kokonaistulos ei muutu.
 

Lasten turvaistuimet

 

Testissä käytettiin kasvot menosuuntaan asennettua, Fiatin merkillä varustettua Britax Supercruiser –turvaistuinta. Etutörmäyksessä turvaistuimen liike eteenpäin oli hallittu, mutta testinukke kimposi törmäyksen voimasta ylöspäin. Lisäksi lapsen ylävartalon kiinnitys ei ollut riittävä, pää liikkui huomattavan paljon eteenpäin ja kimposi takaistuimen käsinojaa päin. Turvaistuin liikkui sivutörmäyksessä liikaa, jopa matkustamon puoliväliin asti. Samalla lapsen pää jäi vaille suojaa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Heikko suoja jalankulkijoille. Lapsen päähän kohdistuvissa iskuissa suoja oli keskimääräistä parempi, muuten suoja oli huono.

Punto esiteltiin loppuvuodesta 1993. Vuoden 1996 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret ja etuturvavöiden esikiristimet. Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt ovat saatavina lisävarusteina. Testiauto oli varustettu kuljettajan turvatyynyllä.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin