Fiat Panda Cross 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Fiat Panda Cross 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
70
Lasten turvallisuus
77
Jalankulkijoiden turvallisuus
50
Turvallisuus-järjestelmät
46

aikuismatkustajien suoja 26,7 pistettä (70 %)
lapsimatkustajien suoja 38 pistettä (77 %)
jalankulkijan suoja 18,3 pistettä (50 %)
turvavarusteet 6 pistettä (46 %)

Fiat Panda Cross sai tulokseksi 3 tähteä

Fiat Panda Crossin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: Kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden voimanrajoittimet: Kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajaa simuloivan testinuken pää osui tyhjentyvän turvatyynyn läpi ohjauspyörään. Pään suoja arvioitiin riittäväksi. Myös rintakehä osui ohjauspyörään turvatyynyn liian alhaisen kaasumäärän vuoksi, minkä vuoksi suoja jäi heikoksi. Etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat saman tasoisen suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan rintakehän suoja jäi vähäiseksi, vaikka autossa on vakiovarusteina turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet. Ilman näitä turvavarusteita olevilla takaistuimilla istuneen matkustajan pään ja rintakehän suoja oli huono ja niskan suoja heikko.

Sivutörmäystestissä auto tarjosi kaikille vartalonosille hyvän suojan ja sai täydet pisteet. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai riittävän suojan ja kaikki muut vartalonosat hyvän suojan. Etu- ja takaistuimet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan vähäisen suojan.

Lapsimatkustajien suoja

Sekä 1,5- että 3-vuotiasta lasta simuloivat testinuket istuivat selkä menosuuntaan asennetuissa turvaistuimissa, ja Panda Cross sai täydet pisteet molemmille antamastaan suojasta. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Turvatyynyn kytkintä ei ole kuitenkaan merkitty riittävän selkeästi, joten järjestelmä jäi Euro NCAP:n testissä pisteittä.

Kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu, saa asennettua kunnolla paikoilleen.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi valtaosin huonosti jalankulkijan jalkoja, kun taas lantion seudun suoja oli enimmäkseen hyvä. Konepelti suojasi päätä vähäisesti tai riippuen testikohdasta riippuen. Pään suoja oli tuulilasin alareunan ja sen pilareiden kohdalla huono.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Panda Crossiin ei ole saatavilla kaistavahtia eikä säädintä, jolla kuljettaja voi asettaa enimmäisnopeuden. Autossa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Jaa muillekin