Fiat Freemont 2011 | Autoliitto

Olet täällä

Fiat Freemont 2011

TEST 2011
Aikuisten turvallisuus
83
Lasten turvallisuus
82
Jalankulkijoiden turvallisuus
50
Turvallisuus-järjestelmät
71

aikuismatkustajien suoja 30 pistettä (83 %)
lasten suoja 40 pistettä (82 %)
jalankulkijatörmäys 18 pistettä (50 %)
turvavarusteet 5 pistettä (71 %)

Fiat Freemont sai tulokseksi 5 tähteä

Fiat Freemontin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyynyt. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Aikuismatkustajien suoja

Freemontin matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Vaikka testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan, niin ohjauspylvään rakenteet aiheuttivat loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville kuljettajille, joten polvien ja reisin saama suoja arvioitiin vähäiseksi. Etumatkustaja sai hyvän suojan kaikille vartalon osille. Sivutörmäystestistä Freemont sai täydet pisteet.

Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän saama suoja oli vähäistä. Freemontissa on aktiivinen pääntuki, joka peräänajotilanteessa työntyy eteenpäin antaen paremman tuen niskalle. Euro NCAPin testissä järjestelmä toimi hyvin ja Freemontin antama suoja peräänajoa seuraavaa piiskaheilahdusta vastaan arvioitiin hyväksi.

Lasten suoja

Freemont sai täydet pisteet sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta simuloiville nukeille antamastaan suojasta etu- ja sivutörmäystestissä. Kasvot menosuuntaan istuvan 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken liike ei ollut liiallista etutörmäystestissä. Sivutörmäyksessä sekä 3-vuotiasta että 1,5-vuotiasta simuloivat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, eikä pää näin ollen altistunut loukkaantumisriskille. Etumatkustajan turvatyynyä ei voi kytkeä pois, joten sillä istuimella ei voida käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Selkä menosuuntaan asennettavan lastenistuimen käyttämisestä tällä paikalla ei varoiteta kaikilla vaadituilla kielillä.

Jalankulkijatörmäys

Freemontissa on aktiivinen konepeitto. Kun sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepeitto kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Fiat osoitti, että järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja että se toimi myös testinopeutta suuremmissa nopeuksissa, joten Freemont testattiin järjestelmän kanssa. Lapsen pään todennäköisten iskukohtien kohdalla konepeitto antoi valtaosin huonon tai vähäisen suojan. Aikuisen pään iskukohdissa suoja oli joissain paikoin hyvä mutta joissain paikoissa huono. Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijoiden jaloille antamastaan suojasta. Sen sijaan konepeiton etureuna suojasi heikosti jalankulkijaa, eikä saanut yhtään pistettä.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä on vakiovaruste ja se vastaa Euro NCAPin vaatimuksia.  Etuistuimien turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin