Fiat 500X 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Fiat 500X 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
86
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
74
Turvallisuus-järjestelmät
64

aikuismatkustajien suoja 33 pistettä (86 %)
lapsimatkustajien suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijan suoja 26,8 pistettä (74 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)

Fiat 500X sai tulokseksi 4 tähteä

Fiat 500X:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt

Kuljettaja, etumatkustaja

Päätä suojaava turvaverho

Edessä

Sivuturvatyynyt

Edessä ja takana

Kuljettajan polviturvatyyny

Ei

Turvavöiden esikiristimet

Kaikilla paikoilla

Turvavöiden voimanrajoittimet

Kaikilla paikoilla

Turvavyömuistuttimet

Kaikilla paikoilla

Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet

Takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan. Takamatkustajan suoja tässä testissä oli hyvä lukuun ottamatta rintakehää, joka sai riittävän suojan.

Sivutörmäystestissä 500X-malli sai täydet pisteet, sillä se antoi kaikille vartalonosille hyvän suojan. Pylvästestissä rintakehä sai riittävän suojan ja muut vartalonosat hyvän suojan. Etuistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan. Sen sijaan takaistuimet suojasivat vähäisesti.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, minkä vuoksi sen toimintaa taajamanopeuksilla ei arvioitu.

Lapsimatkustajien suoja

500X-malli sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. 3-vuotiasta simuloivan nuken suojasta auto menetti vain pisteen murto-osan, koska rintakehään kohdistuneet kiihdytysvoimat olivat hieman koholla. Molemmat nuket istutettiin kasvot menosuuntaan asennettuihin turvaistuimiin. Sivutörmäystestissä nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu, saa asennettua autoon kunnolla.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja valtaosin hyvin. Lantion seudun saama suoja oli hyvä, ja auto sai täydet pisteet. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Suoja oli tuulilasin reunan ja pilareiden kohdalla heikko.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena saatava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimii sekä taajama- että maantienopeuksilla. Koska Fiat ei odota sen olevan riittävän monessa myytävässä 500X:ssä, sitä ei huomioitu Euro NCAP:n testeissä. Kuljettajan asettaman enimmäisnopeuden säädin on vakiovaruste, ja se vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Lisävarusteena saatavan kaistavahdin odotetaan olevan useimmissa myytävissä autoissa, joten se huomioitiin arvostelussa.

Jaa muillekin