Daihatsu Sirion 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Daihatsu Sirion 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 7 (44)
sivutörmäys 15 (83%)
kaikkiaan 22 (65%)
jalankulkijatörmäys 19 (53%)

Kokonaisuudessaan hyvä testitulos, etutörmäystulos heikompi kuin sivutörmäyksessä. Sirion sai ensimmäisenä autona kautta aikain kolme tähteä EuroNCAP:n jalankulkijatörmäystestissä. Daihatsua ajaville ei suositella mitään turvaistuimia ja lasten suoja turvatyynyiltä on laiminlyöty.
 

Etutörmäys

 

Vaikka oviaukon rakenne säilyi törmäyksessä suhteellisen ehjänä, ongelmia syntyi kojelaudan ja ohjauspylvään pilarin repeytymisestä. Tämä lisää merkittävästi kuljettajan loukkaantumisriskiä. Auto on varustettu pyroteknisillä turvavöiden esikiristimillä, minkä tarkoitus on estää liike eteenpäin. Tästä huolimatta kuljettajan rintakehä osui ohjauspyörään aiheuttaen vakavan loukkaantumisriskin. Polvet osuivat rajusti kojelautaan, muuten sääret ja jalat olivat kohtuullisen turvassa. Takaistuimen keskipaikalla on vain kaksipistevyö, mikä aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin selkärankaan ja mahaan.
 

Sivutörmäys

 

Sirion selvisi sivutörmäystestistä kunnialla vaikka autossa ei ole sivuturvatyynyjä. Ainoastaan mahan alueen loukkaantumisriski oli suuri sisääntyöntyvän käsinojan vuoksi. Muut vartalon alueet säilyivät suhteellisen koskemattomina, mutta rintakehään kohdistuva rasitus väheni toisin kuin tositilanteessa, johtuen istuinrakenteen ja testinuken interaktiosta.
 

Lasten turvaistuin

 

Matkustajan turvatyyny on vakiovaruste ja Daihatsun täytyy kiinnittää huomiota matkustajan paikalle sijoitettaviin turvaistuimiin. Autosta löytyy vain epäselvä kaavio ja teksti (ilman asianmukaisia varoituksia kuoleman- tai loukkaantumisvaarasta) aurinkolipan yhdellä puolella. Daihatsu ei suosittele turvaistuimia käytettäväksi. Lasten turvallinen matkustaminen tulisi kuitenkin ottaa huomioon ja valmistajan olisi annettava suositukset turvalliseen matkustamiseen. Daihatsu kuitenkin suosittelee testissä käytettyjä turvaistuimia. 1-vuotiaan turvaistuin suojasi kohtalaisen hyvin sekä etu- että sivutörmäyksessä, vaikka jälkimmäisessä pään liike oli hallitsematon. 3-vuotiaan turvaistuin ei suojannut rintakehää etutörmäyksessä, sitä vastoin pää oli hyvin suojattu.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Daihatsu ansaitsee onnittelut ensimmäisestä kolmen tähden tuloksesta EuroNCAP-jalankulkijatörmäystestissä. Hyvän tuloksen takana on auton etuosan poikkeuksellisen onnistunut rakenne.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin