Dacia Logan 2005 | Autoliitto

Olet täällä

Dacia Logan 2005

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 11 (61%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 19 pistettä
jalankulkijatörmäys 5 (14%)
lasten suoja 31 (63%)

Loganin kori osoittautui vahvaksi, ja auto sai 19 pisteellä kolme tähteä aikuismatkustajien suojasta. Edessä matkustavia suojaavat yksivaiheiset turvatyynyt. Etumatkustajan rintakehään kohdistunut kuormitus oli voimakas sekä etu- että sivutörmäyksessä. Lapsiturvallisuus oli kohtuullinen, mutta jalankulkijan suoja jäi huonoksi.

Etutörmäys

Ohjaamon vakaa rakenne yhdessä etuturvatyynyjen kanssa toimivat hyvin, mutta etumatkustajan rintakehään kohdistui varsin voimakasta kuormitusta. Vaikka jalkatilassa tapahtui vain vähäisiä muodonmuutoksia ja sisäänpainaumia, kytkin- ja jarrupolkimen liike aiheutti loukkaantumisriskin kuljettajan jaloille. Jarrupoljin lukkiutui myös paikoilleen, mikä lisäsi loukkaantumisriskiä entisestään. Ohjauspylvään kovat rakenteet lisäsivät nekin kuljettajan polvien loukkaantumismahdollisuutta.

Sivutörmäys

Tulos sivutörmäyksessä oli kaksijakoinen: testinuken rintakehään kohdistunut rasitus oli korkea, mutta vatsaan ja lantion seudulle kohdistunut kuormitus oli hyvällä tasolla. Rintakehän mittaustulosta heikensi myös se, että törmäysenergiaa kanavoitui kohtuuttomasti nuken selkärankaan.

Lapsiturvallisuus

Etumatkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla on kolmella kielellä varustettu irrotettava etiketti, joka varoittaa selkä menosuuntaan asennetun turvaistuimen etupenkille sijoittamisen vaarasta. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä manuaalisesti pois toiminnasta. Turvatyynyn kytkeminen päälle tai pois ei onnistu virran ollessa päällä. Kytkentää yritettäessä kojelautaan syttyy tästä varoittava merkkivalo. Kolmivuotiaan lapsen testattu istuin oli Renaultin merkillä myytävä Britax Römer Duo Plus. Istuin oli asennettu kasvot menosuuntaan ja kiinnitetty aikuisen turvavyöllä. Nuoremman lapsen istuin oli Renaultin merkillä myytävä Britax Römer Baby Safe Plus. Se oli asennettu selkä menosuuntaan ja kiinnitetty aikuisen turvavyöllä. Istuimien turvallisuus vaihteli. Molemmat lapset olivat hyvin suojattuina sivutörmäyksessä, mutta etutörmäyksessä nuoremman lapsen niskaan ja vanhemman lapsen rintakehään kohdistui kuormitusta.

Jalankulkijaturvallisuus

Konepeitto tarjosi jonkin verran suojaa aikuisen pään törmäämiskohtaan ja vähemmän suojaa lapsen pään törmäämiskohtaan. Konepeiton etureuna, sivut ja puskuri eivät sen sijaan tarjonneet minkäänlaista suojaa jalankulkijalle.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta

Jaa muillekin