Citroën Xantia 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën Xantia 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 3 (19%)
sivutörmäys 6 (33%)
kaikkiaan 9 (26%)
jalankulkijatörmäys (%)

Xantian tulos oli kaksi tähteä. Tulos jäi vaatimattomaksi kuljettajan pään ja rintakehän huonon sivutörmäyssuojan ja etutörmäyksessä ilmenneen matkustamon epävakauden vuoksi. Kuljettajan rintakehän, polvien, reisien ja lantion suoja oli etutörmäyksessä heikko. Vain säärten suoja oli etutörmäyksessä hyvä. Jalkatilan muoto muuttui rajusti ja kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet vaaransivat kuljettajan polvet, reidet ja lantion. Kuljettajan pää osui sivutörmäystestissä B-pilariin, lisäksi rintakehän suoja oli heikko. Xantian etuturvatyyny suojasi riittävästi etutörmäyksessä.
 

Etutörmäys

 

A-pilari siirtyi rajusti taaksepäin. Kuljettajan ovi vaurioitui pahasti ja kojelaudan tukipalkki irtosi auton sivusta. Kuljettajan oven avaus onnistui vain työkalujen avulla, matkustajan ovi saatiin normaalisti auki. Ohjauspyörä siirtyi taaksepäin 145 mm ja ylöspäin 111 mm. Jalkatilan muodonmuutosta kuvaa hyvin jarrupolkimen liike taaksepäin, peräti 208 mm. Testinukesta mitatut tulokset osoittivat hyvää pään suojaa, mutta ohjauspyörän voimakas liike aiheuttaa vaaran erikokoisille kuljettajille ja pään suojan tulos huononi. Turvatyyny suojasi pään hyvin, mutta niskan suoja ei ollut yhtä hyvä. Turvavyöt estivät kuljettajan rintakehän osuman ohjauspyörään. Kuljettajan vasen polvi osui ohjauspylvään koteloon. Hiukan toisesta kulmasta tulleessa törmäyksessä polvi olisi osunut ohjauspyörän säätimeen ja seurauksena olisi ollut vakava vamma. Kuljettajan oikea polvi osui sulakerasiaan. Myös oikea polvi olisi hieman toisenlaisessa törmäyksessä osunut ohjauspylvään kiinnikkeisiin tai muihin koviin rakenteisiin. Nämä havainnot heikensivät arviota polvien suojasta. Jalkatilan suuren muodonmuutoksen vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Matkustajan suoja oli yleisesti ottaen hyvä, lukuunottamatta turvavöiden aiheuttamaa kuormitusta rintakehään sekä oikean säären suojaa.
 

Sivutörmäys

 

Xantia ei täytä vuonna 1999 voimaantulevia sivutörmäysnormeja. Testinuken pää osui B-pilariin ja rintakehään kohdistunut osuma osoittautui hengenvaaralliseksi. Mahan ja lantion suoja oli parempi.
 

Lasten turvaistuimet

 

Aikuisten ja lasten istuinten yhteensovittamisessa on pieniä ongelmia, nämä eivät kuitenkaan aiheuta vaaraa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Aikuisten ja lasten päähän kohdistuneissa iskuissa keskimääräistä paremmat tulokset, reisiin ja sääriin kohdistuneissa osumissa keskimääräistä huonommat. Kokonaistulos huono.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Xantia esiteltiin maaliskuussa 1993. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, etuturvavöiden esikiristimet ja korkeudensäätö. Testin aikaan kuljettajan etuturvatyyny oli vakiona Iso-Britanniassa, lisävaruste useissa muissa maissa. Matkustajan etuturvatyyny on saatavana lisävarusteena, testiautossa tätä ei ollut.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin