Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Citroën Saxo 2000

etutörmäys 5 (31)
sivutörmäys 8 (44%)
kaikkiaan 13 (38%)
jalankulkijatörmäys 10 (28%)

Saxo-malli lähestyy elinkaarensa loppua. Citroën kehittää autolle seuraajaa, joka esitellään noin vuoden päästä. Saxon tulos oli testattavien heikoimpia. Lasten turvaistuinten suoja osoittautui kuitenkin paremmaksi kuin lukuisten uudempien autojen testeissä.

Etutörmäys

Ohjauspyörän liike ylitti sallitut rajat ja kuljettajan pää alkoi liukua turvatyynyn ohi. Lisäksi turvatyyny pohja tuli törmäyksessä vastaan ja kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Runko kärsi törmäyksessä pahoja vaurioita ja matkustajille jäi hyvin vähän turvallista tilaa. Turvapysäyttimistä huolimatta rinnan alueelle kohdistui suuri kuormitus. Etuturvavöiden esikiristinten tarkoitus on rajoittaa liikettä eteenpäin törmäystilanteessa. Testin aikana ovi avautui, mikä johtui esikiristimen mekanismin toiminnasta oven rakenteiden repeytyessä irti toisistaan. Kojelaudan alaiset kovat rakenteet aiheuttavat suuren loukkaantumisriskin polviin ja reisiin. Takaistuimen keskipaikan kaksipistevyö aiheuttaa riskin vakaviin mahan ja lantion loukkaantumisiin.

Sivutörmäys

Saxon ovissa ei ole erityisiä rakenteita sivutörmäyksiä vastaan. Sisääntyöntyvä ovi osui rintaan ja käsivarteen, ja sisääntyöntyvä käsinoja osui mahaan. Lantio kuormittui oven vaahtomuovirakenteista. Rintaan kohdistuva kuormitus aiheutti vakavan loukkaantumisriskin, ja mahan ja lantion loukkaantumisriski oli vain hiukan pienempi.

Lasten turvaistuin

Molemmat lasten turvaistuimet oli sijoitettu kasvot menosuuntaan. Näiden antama suoja etutörmäyksessä oli erinomainen lukuunottamatta 1-vuotiaan niskaan kohdistunutta rasitusta. Tämä on yleinen puute kasvot menosuuntaan sijoitetuissa turvaistuimissa. Sivutörmäyksessä turvaistuimet osoittautuivat niin ikään hyviksi, paitsi että 3-vuotiaan pää ei pysynyt istuimen reunojen sisäpuolella.

Törmäys jalankulkijaan

Kuten lähes kaikissa tämän kokoluokan testatuissa autoissa, jalankulkijatörmäyksen pisteet tulivat lähes kokonaisuudessaan aikuiseen ja lapseen kohdistuneista törmäyksistä. Kahdesta sääriin kohdistuneista iskuista Saxo sai kuitenkin huonot pisteet.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2000
  • Auton valmistaja:

    Citroën
  • Malli:

    Saxo
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    2/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä