Citroën C5 2008 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C5 2008

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 15 (94%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 35 pistettä
jalankulkijatörmäys 11 (31%)
lasten suoja 38 (78%)

 

Citroën C5 sai täydet viisi tähteä aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta ja neljä tähteä viidestä lapsiturvallisuudesta. Jalankulkijaturvallisuuden testitulos oli kaksi tähteä neljästä.

 

Citroën C5 varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan yksivaiheiset etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt sekä päätä suojaava turvaverho. Kuljettajan paikalla on lisäksi polviturvatyyny. Autossa on turvavöiden esikiristimet etuistuimilla ja turvavöiden voimanrajoittimet ja turvavyömuistuttimet sekä etu- että takaistuimilla. Isofix-kiinnikkeet lastenistuinta varten sijaitsevat takaistuimen reunapaikoilla. Auto on varustettu ABS-jarruilla, ajonvakautusjärjestelmällä ja jarruvoimien jaolla.

 

Etutörmäystesti

Matkustamo säilytti törmäyksessä hyvin muotonsa ja polviturvatyyny suojasi hyvin kuljettajan polvia. Citroën pystyi osoittamaan, että turvatyyny suojaisi erikokoisten ja eri istuma-asennoissa istuvien kuljettajien ja matkustajien jalkoja yhtä tehokkaasti. Etumatkustajan paikalla ollut testinukke pysyi hyvin paikallaan törmäystilanteessa eivätkä jalat osuneet kojelautaan.

 

Sivutörmäystesti

Auto sai täydet pisteet sekä sivu- että etutörmäystestissä.

 

Lapsiturvallisuus

Etuistuimen turvatyyny voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen käyttö on mahdollista. Kuljettajalle annettava tieto tuon turvatyynyn tilasta ei kuitenkaan ole riittävän selkeä, kuten ei myöskään turvatyynyn poiskytkemisen tärkeydestä muistuttava varoitustarra. Isofix-kiinnikkeiden sijaintia ei ollut merkitty riittävän selkeästi. Uusi C5 sai neljä tähteä lapsiturvallisuudesta, edellisen mallin yltäessä kolmeen tähteen.

 

Turvavyömuistutin

Verrattuna edelliseen malliin, auton turvavyömuistutin ei tunnista etumatkustajaa ennen kun hän lukitsee turvavyönsä. Tämän jälkeen järjestelmä varoittaa, kun etumatkustaja avaa turvavyön. Euro NCAP vaatii, että turvavyömuistutin varoittaa etumatkustajia, jos turvavyö ei ole kiinni auton käynnistyksen yhteydessä. Citroënissa näin ei tapahtunut, joten turvavyömuistutin jäi pisteittä tältä osin. Turvavyömuistutin vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia kuljettajan paikan ja takaistuimen osalta.

 

Jalankulkijaturvallisuus

C5 jäi testissä pisteittä jalankulkijoiden jalkojen suojauksesta. Konepeiton osa, johon jalankulkijan pää törmäystilanteessa todennäköisesti osuisi, arvioitiin suojaukseltaan heikoksi. Auton puskuri sai kuitenkin täydet pisteet.

 

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com.

Jaa muillekin