Citroën C5 2001 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C5 2001

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 13 (81)
sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 30 (88%)
jalankulkijatörmäys 16 (44%)

Ensimmäisessä sivutörmäystestissä ovi aukesi. Citroënille sallittiin uusi testi autoon tehtyjen muutosten jälkeen. Uudessa testissä ovi toimi paremmin eikä auennut kokonaan. Muuten C5:n vahva matkustamo suojasi matkustajat hyvin. Kuljettajan ovi voitiin avata normaalisti etutörmäyksen jälkeen. Matkustamon lattia säilytti muotonsa. Kuljettajan rintakehä osui ohjauspyörään, mikä aiheuttaa suuremman loukkaantumisriskin tälle herkälle alueelle. Etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet antavat lisäsuojaa matkustajille.
 

Etutörmäys

 

Kori osoittautui erittäin vahvaksi. A-pilari säilyi ehjänä ja kuljettajan ovi oli avattavissa normaalisti etutörmäyksen jälkeen. Kuljettajan rintakehä osui kuitenkin ohjauspyörään ja matkustajan pää osui kojelautaan turvatyynystä huolimatta. Jalkatila säilyi lähes vahingoittumattomana ja kuljettajan jalat olivat suojassa, mutta kojelaudan takaiset rakenteet aiheuttivat loukkaantumisriskin säärille. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Erittäin hyvä suoja sivutörmäyksessä. Päätä suojaavat sivuturvatyynyt ovat vakiovarusteita. Tämän kokoiselle autolle tulos on erinomainen. Ainoa ongelma oli uudessakin testissä oven puolittainen aukeaminen.
 

Lasten turvaistuin

 

Etumatkustajan turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, joten turvaistuin voidaan asentaa selkä menosuuntaan etumatkustajan istuimelle. Moottorin käydessä asetusta on mahdollista muuttaa avaimella, mutta kojelaudan merkkivalo varoittaa vaarasta. Toiminnassa olevasta turvatyynystä on kuitenkin puutteelliset varoitusmerkinnät. Molemmat käytetyt turvaistuimet oli asennettu kasvot menosuuntaan ja suojasivat jonkin verran, mutta eivät kaikissa tilanteissa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Aikuisten ja lasten päähän kohdistuneissa iskuissa suoja oli melko hyvä, mutta puskuri ja konepellin reuna olivat vaarallisia.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin