Citroën C4 Picasso 2009 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C4 Picasso 2009

TEST 2009
Aikuisten turvallisuus
87
Lasten turvallisuus
78
Jalankulkijoiden turvallisuus
46
Turvallisuus-järjestelmät
89

aikuismatkustajien suoja 31/36 (87 %)
lasten suoja 38/49 (78 %)
jalankulkijatörmäys 16/36 (46 %)
turvavarusteet 6/7 (89 %)

 

Citroën C4 Picasso sai tulokseksi 5 tähteä

 

Citroën C4 Picasson tulokset on laskettu uuden arvosteluasteikon mukaisesti. Auto on testattu ensimmäisen kerran vuonna 2006.

 

Citroën C4 Picasson varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan yksivaiheiset etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt sekä päätä suojaava turvaverho. Etuistuimilla on turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet. Isofix-kiinnikkeet ja top tether -ankkurit lastenistuinta varten sijaitsevat takaistuimen reunapaikoilla. Autossa on turvavyömuistuttimet sekä etuistuimilla että toisen rivin istuimilla. Autossa on elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi asettaa maksiminopeuden.

 

Aikuismatkustajien suoja

 

Citroën pyysi Euro NCAPia arviomaan C4 Picasson uusien 2009-vaatimuksien mukaisesti. Vuoden 2006 testeissä mukana ollut kuljettajan polviturvatyyny ei ole enää mukana arvostelussa, sillä sen ei oleteta olevan varusteena tarpeeksi monessa myytävässä autossa. Tämän vuoksi Euro NCAP suoritti uudelleen etutörmäystestin ja lisäsi mukaan peräänajon piiskaheilahdustestin, jotta tähtiä voitiin antaa vuoden 2009 arvostelun mukaisesti.

 

Matkustamo säilytti etutörmäyksessä hyvin muotonsa ja tuulilasin pilari liikkui taaksepäin vain 4 millimetriä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet sekä reisiluut saivat hyvän suojan, eikä kojelaudassa ole rakenteita, jotka aiheuttaisivat loukkaantumisriskin erikokoisille ja eri asennoissa istuville kuljettajille ja matkustajille. Sivutörmäystestissä auto antoi riittävän suojan rintakehälle. Sen sijaan pylvästestissä rintakehän saama suoja arvioitiin heikoksi. Istuin ja pääntuki antoivat vähäisen suojan peräänajoa seuraavassa piiskaheilahdustestissä.

 

Lasten suoja

 

Etutörmäystestissä 3-vuotiasta simuloivan nuken pään heilahdus ei ollut liiallista (1,5-vuotiasta simuloiva nukke istui selkä menosuuntaan asennetussa istuimessa). Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan. Etuistuimen turvatyyny voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin selkä menosuuntaan asennettavan turvaistuimen käyttö on mahdollista. Kuljettajalle annettava tieto tuon turvatyynyn tilasta ei kuitenkaan ole riittävän selkeä.

 

Jalankulkijatörmäys

 

C4 Picasson puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Konepeiton osat, joihin lapsen pää todennäköisesti iskeytyisi, arvosteltiin suojaukseltaan kohtalaiseksi. Sen sijaan aikuisen pään todennäköisten iskukohtien osalta Picasso ei saanut yhtään pistettä.

 

Turvavarusteet

 

Kaikki C4 Picasso -mallit on varustettu elektronisella ajonvakautusjärjestelmällä. Autossa on vakiovarusteena etuistuinten ja toisen rivin istuinten turvavyömuistuttimet. Joissain malleissa järjestelmä on lisävarusteena etumatkustajan paikalla, mutta sen oletetaan olevan vakiona tarpeeksi monessa autossa, jotta voitiin huomioida Euro NCAPin testeissä. Kuljettajan asettama huippunopeuden rajoitin on vakiovaruste.

 

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin