Citroën C4 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C4 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 15 (94%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 35 pistettä
jalankulkijatörmäys 22 (61%)
Lasten suoja 42 (86%)

C4 sai viisi tähteä vahvasta suorituksestaan. Vakaa korirakenne tarjoaa hyvän suojan matkustajille. Auto jäin etutörmäyksessä vain hieman yli pisteen päähän maksimisuorituksesta. Autossa on kaksivaiheiset etuturvatyynyt, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet, istuimiin asennetut sivuturvatyynyt ja päitä suojaavat turvaverhot. Sekä kuljettajan että takamatkustajien istuimessa on älykkäät turvavyömuistuttimet. C4:n lapsille tarjoama suoja on erinomainen. Jalankulkijan suojassa C4 sai yhdessä Seat Altean toistaiseksi parhaan testatun tuloksen.
 

Etutörmäys

 

Matkustamon muodonmuutokset jäivät minimaalisiksi. Sekä kuljettajan että etumatkustajan ovi pystyttiin avaamaan törmäyksen jälkeen ja sulkemaan normaalisti. Kaksivaiheiset etuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet toimivat hyvin yhdessä vahvan korirakenteen kanssa. Rintakehään ja jalkoihin kohdistunut rasitus jäi pieneksi. Citroën on panostanut selvästi jalkatilojen turvallisuuteen, mutta tästä huolimatta kuljettajan polviin kohdistuu loukkaantumisriski törmäyksessä ohjauspylvään metalliseen levyyn. Jalkatilan muoto muuttui vain vähän, ja polkimien liike oli hallittu.
 

Sivutörmäys

 

Erittäin vakuuttava sivutörmäyssuoja sisältää istuimiin asennetut ylävartaloa suojaavat sivuturvatyynyt. Turvaverhot suojaavat hyvin myös takamatkustajia.
 

Lasten turvaistuin

 

Suositellut turvaistuin oli vanhemman lapsen kohdalla kasvot menosuuntaan asennettu Britax Römer Duo Plus ja nuoremman lapsen kohdalla selkä menosuuntaan asennettu Britax Römer BabySafe. Duo Plus oli asennettu ISOFIX-kiinnikkeisiin ja BabySafe turvavöihin. Suoja oli molempien kohdalla hyvä sekä etu- että sivutörmäyksessä. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä itse pois päältä. Kytkimen sijainnista kertoivat irrotettava kaavio ja teksti kojelaudan päädyssä. Pysyvät ohjeet etumatkustajan aurinkolipan molemmilla puolilla varoittivat vaarasta, jos lapsi istutetaan turvaistuimeen selkä menosuuntaan ja etumatkustajan turvatyyny on käytössä.

 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijoiden suoja oli hyvä täysin myötäävän puskurin ja myös hyvin myötäävän konepellin etureunan suunnittelun ansiosta. Sama hyvä suunnittelu näkyi myös päiden osumakohdissa. Lapsen pään osumakohta tarjosi hieman paremman suojan. Kaiken kaikkiaan erittäin hyvä panos Citroënilta.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin