Citroën C3 Pluriel 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C3 Pluriel 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 13 (81%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 31 pistettä
jalankulkijatörmäys 13 (36%)

Plurielin alusta on yhteinen Citroën C3:n kanssa. C3:n tavoin Plurielin suoja osoittautui tasapainoiseksi. Etutörmäyksessä kori kärsi vain vähäisiä vaurioita. Turvajärjestelmät toimivat poikkeuksellisen tehokkaasti suojaten rintakehät hyvin. Sivutörmäyssuoja oli hyvä ja vakiovarusteinen päätä suojaava sivuturvatyyny pienentää loukkaantumisriskiä edelleen. Lasten turvaistuinten antama suoja oli hyvä vain sivutörmäyksessä. Jalankulkijoiden suoja oli keskimääräistä parempi.
 

Etutörmäys

Plurielin etutörmäystesti toteutettiin ilman kattokaiteita, sillä tämäntyyppisessä autossa näin pystytään simuloimaan vaarallisinta mahdollista törmäystä. Matkustamo osoittautui vahvaksi ja A-pilari sekä jalkatila säilyivät ehjinä. Rintakehän kuormitus jäi pieneksi ja jalat olivat hyvin suojattuina. Useimmissa pienissä autoissa polvien kunnollinen suojaaminen on vaikeaa. Plurielissa ongelma ilmenee ohjauspylvään aiheuttamana vaarana, muuten polvien alueella ei ole vaarallisia rakenteita.
 

Sivutörmäys

Sivutörmäyksessä kattokaiteet olivat paikoillaan, jotta pystytään havaitsemaan näiden mahdolliset osumat kuljettajan päähän. Suoja sivutörmäyksessä havaittiin hyväksi, samoin pylvästestissä. Plurielin päätä suojaavan sivuturvatyynyn antama suoja on jonkin verran riippuvainen kuljettajan pään asennosta. Rintakehä osui istuimen reunaan ja turvatyynyyn, maha puolestaan osui oven verhoiluun käsinojan alapuolella.
 

Lasten turvaistuin

Matkustajan etuturvatyyny on kytkettävissä pois päältä. Kytkimestä ilmoitetaan irrotettavalla kaaviolla ja tekstillä kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä. Kummassakaan ei ollut mainintaa lapselle aiheutuvasta loukkaantumis- ja hengenvaarasta matkustettaessa selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle asennetussa turvaistuimessa. Turvaistuinten antama suoja jäi vajaaksi: kolmivuotias ei ollut suojattuna etutörmäyksessä, molemmat olivat kuitenkin suojattuina sivutörmäyksessä. Etutörmäyksessä kolmivuotiaan rintakehä sekä puolitoistavuotiaan niska ja rintakehä kuormittuivat suuresti.
 

Törmäys jalankulkijaan

Puskuri ja jotkin konepellin ja sen reunan alueet olivat vaarallisia, mutta muissa osumakohdissa Pluriel suojasi aikuisten ja lasten päihin kohdistuneissa iskuissa. Tätä auttoi suurikokoinen tuulilasi. Tulos kokonaisuutena oli tämän luokan autoille tyypillinen, joskin keskitasoa parempi.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin