Citroën C2 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C2 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 13 (81%)
sivutörmäys 14 (78%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 29 pistettä
jalankulkijatörmäys 12 (33%)
lasten suoja 29 (59%)

C2:n kori on rakenteeltaan vahva ja vakaa. Turvajärjestelmät estivät kuljettajan pään ja rintakehän osumat ohjauspyörään ja ne suojasivat myös matkustajia. Istuimiin asennetut rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt toimivat tyydyttävästi. Lasten suoja oli epätasainen ja jalankulkijoiden suoja vain keskitasoa.
 

Etutörmäys

Kori säilytti rakenteensa hyvin. Vain pieniä muodonmuutoksia havaittiin kynnyksen ja ovipilarien alueilla. Kuljettajan jalkatilan muoto säilyi niin ikään hyvin. Kuljettajan ja matkustajan rintakehiä suojasivat tehokkaasti yksivaiheiset etuturvatyynyt sekä turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Useimpien pienten autojen tavoin kuljettajan polvien kunnollinen suojaaminen on vaikeata. C2:ssa ongelmia aiheuttavat ohjauspylväs ja virtalukko, mutta muuten polvet olivat suojassa. Molemmilla takaistuimen paikoilla on kolmipisteturvavyö.
 

Sivutörmäys

Istuimeen asennettu rintakehää suojaava sivuturvatyyny toimi riittävän hyvin. Kokonaistulos sivutörmäystestissä oli kohtalainen, vaikka kuljettajan rintakehään välittyi sivuturvatyynyn kautta huomattavan paljon törmäysenergiaa. Oven kehys käsinojan alapuolella työntyi sisään ja lisäsi rintakehän loukkaantumisriskiä.
 

Lasten turvaistuin

Molemmat lasten testinuket oli kiinnitetty Kiddy Life –turvaistuimiin kasvot menosuuntaan. Istuimet kiinnitettiin turvavöillä. Kolmivuotiaan pää jäi etutörmäyksessä vaille suojaa ja molempien lasten päät olivat vaarassa loukkaantua sivutörmäyksessä. Pienemmän lapsen rintakehän kuormitus nousi korkeaksi. Matkustajan etuturvatyyny on manuaalisesti kytkettävissä pois päältä. Tästä annetut ohjeet löytyvät kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä sijaitsevista kaaviosta ja tekstistä, mutta nämä ovat irrotettavissa. Turvatyynyn aiheuttamasta vakavasta loukkaantumis- ja hengenvaarasta turvaistuimessa selkä menosuuntaan matkustavalle lapselle varoitetaan hyvin näkyvillä teksteillä matkustajan aurinkolipan molemmin puolin.
 

Törmäys jalankulkijaan

Konepelti suojasi jonkin verran aikuisten ja lasten päähän kohdistuvissa iskuissa, mutta puskuri oli jalankulkijoille epäystävällinen.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin