Citroën C-Zero 2011 | Autoliitto

Olet täällä

Citroën C-Zero 2011

TEST 2011
Aikuisten turvallisuus
73
Lasten turvallisuus
78
Jalankulkijoiden turvallisuus
48
Turvallisuus-järjestelmät
86

aikuismatkustajien suoja 26 pistettä (73 %)
lasten suoja 38 pistettä (78 %)
jalankulkijatörmäys 17 pistettä (48 %)
turvavarusteet 6 pistettä (86 %)

Citroën C-Zero sai tulokseksi 4 tähteä

Citroën C-Zeron varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan yksivaiheiset etuturvatyynyt, päätä suojaava turvaverho ja sivuturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet sekä voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet lastenistuimia varten.

Euro NCAPille on kerrottu, että Citroën C-Zero on rakenteeltaan identtinen Mitsubishi i-MiEVin kanssa ja että niissä on samat sisätilan varusteet ja turvavarusteet. Näin ollen Euro NCAP arvioi i-MiEVin arvioinnin sopivan sellaisenaan myös Citroën C-Zeroon.

Aikuismatkustajien suoja

Etutörmäystestin jälkeen tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että useat rakenteet olivat saavuttaneet kuormituskykynsä rajat. Koska matkustamon ei voi odottaa kestävän testinopeutta korkeampia nopeuksia, se arvioitiin epävakaaksi. Tämän seurauksena kuljettajan rintakehän suojasta vähennettiin pisteitä ja suoja arvioitiin vähäiseksi. Suurin osa kuljettajan jalkatilan lattiasta vääntyi voimakkaasti, mikä aiheutti loukkaantumisriskin kuljettajan säärille ja nilkoille ja vähensi pisteitä. Kojelaudan rakenteet aiheuttivat loukkaantumisriskin kuljettajan ja etumatkustajan polville ja reisille.

Sivutörmäystestissä kuljettajan ovi avautui, mikä laski pisteitä, vaikka testinuken lukemat osoittivat suojan olleen vähintään riittävä. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai huonon suojan. Peräänajoa seuraavassa piiskaheilahduksessa matkustajien suoja oli hyvä.

Auton korkeajänniteakut olivat hyvin eristetty matkustamosta, eivätkä ne vahingoittuneet testeissä.

Lasten suoja

Citroën C-Zero sai täydet pisteet 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken saamasta suojasta sekä etu- että sivutörmäyksessä. Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Kuljettaja ei kuitenkaan saa riittävän selkeää tietoa turvatyynyn tilasta. Hyvin kiinnitetty tarra varoittaa vaaroista, mikäli turvaistuinta käytetään etuistuimella ilman turvatyynyn pois kytkemistä.

Jalankulkijatörmäys

Puskuri antoi hyvän suojan ja sai täydet pisteet Euro NCAPin testeissä. Sen sijaan konepeiton etureuna antoi huonon suojan jalankulkijan jaloille, eikä saanut yhtään pistettä. Lapsen pään todennäköisten iskukohtien kohdalla konepeitto antoi valtaosin huonon suojan, kun taas aikuisen pään iskukohdissa suoja oli valtaosin hyvä.

Turvavarusteet

Ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien istuimien turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteena Citroën C-Zero -malleissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet osoitteesta euroncap.com

Jaa muillekin