BMW Z4 2015 | Autoliitto

Olet täällä

BMW Z4 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
69
Lasten turvallisuus
61
Jalankulkijoiden turvallisuus
91
Turvallisuus-järjestelmät
46

aikuismatkustajien suoja 26,4 pistettä (69 %)
lapsimatkustajien suoja 13 pistettä (61 %)
jalankulkijan suoja 33,1 pistettä (91 %)
turvavarusteet 6 pistettä (46 %)

BMW Z4 sai tulokseksi 3 tähteä

BMW Z4:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä
Sivuturvatyynyt: edessä
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: edessä
Turvavöiden voimanrajoittimet: edessä
Turvavyömuistuttimet: edessä
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: etumatkustajan istuimessa

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveyteen kohdistuvassa törmäystestissä auto antoi hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille, joten Z4 sai tästä testistä maksimipisteet. Z4 sai enimmäispisteet myös sivutörmäystestistä.  Pylvästestiä ei tehty lainkaan.

Istuimet ja niiden pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta.

Z4:ssa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Lapsimatkustajien suoja

Koska BMW Z4 on 2-paikkainen auto, lapsimatkustajien suoja tutkittiin niin, että etumatkustajan istuimelle asennettiin eri tavoilla asennettavia lastenistuimia. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Puuttena oli, ettei kuljettaja saa tarpeeksi selkeää tietoa turvatyynyn tilasta, minkä vuoksi järjestelmä ei päässyt Euro NCAP –palkittujen luetteloon. Kaikki istuimet, jotka saa asentaa Z4:een, saatiin asennettua ja kiinnitettyä tarkoituksenmukaisesti autoon.

Jalankulkijan suoja

Z4:ssa on aktiivinen konepelti. Kun puskurin sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepelti kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös useilla eri nopeuksilla, joten testi tehtiin järjestelmä aktivoituna.

Aktiivinen konepelti suojasi päätä valtaosin hyvin tai tyydyttävästi.  Myös puskurin suoja jaloille oli  hyvä tai tyydyttävä. Lantion suoja oli hyvä kaikissa testatuissa kohdissa.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja molempien istuinpaikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää, kaista-avustinta tai nopeusavustimia Z4:een ei ole saatavilla.

Jaa muillekin