BMW Z4 2004 | Autoliitto

Olet täällä

BMW Z4 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 14 (88%)
sivutörmäys 16 (89%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 31 pistettä
jalankulkijatörmäys 13 (36%)
Lasten suoja Ei testattu

Z4 ylsi vahvaan neljän tähden tulokseen. Matkustamon rakenne säilyi etutörmäyksessä hyvin, mitä kuvaa oven säilyminen suorana ja lähes ehjänä. Etutörmäystesti toteutettiin katto alhaalla simuloimaan vaarallisinta mahdollista törmäystä. Sivutörmäystestissä katto oli ylhäällä jotta kuljettajan päähän kohdistuvaa vaaraa voitiin mitata tarkasti. Vaikka testiautoon ei asennettu turvaistuimia, sellaisen voi sijoittaa etumatkustajan paikalle. Tämän vuoksi testissä tutkittiin istuimen asennettavuus ja turvatyynyn varoitusmerkinnät. Jalankulkijoiden suoja oli kohtalainen.
 

Etutörmäys

 

Matkustajia suojasi turvajärjestelmä, johon sisältyvät kuljettajan ja matkustajan kaksivaiheiset etuturvatyynyt sekä turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Rintakehän kuormitus jäi pieneksi. BMW:n mukaan Z4 täyttää USA:n FMVSS 201-standardin. Etutörmäyksen loppuvaiheessa pää alkoi työntyä turvatyynyn sivuitse osuen vinosti A-pilariin. Korin rakenne osoittautui erittäin vahvaksi, muodonmuutokset kynnyksen ja pilarien alueilla jäivät erittäin pieniksi. Myös jalkatilan muoto säilyi hyvin. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet olivat kuitenkin vaarassa loukkaantua kovien rakenteiden osumista.
 

Sivutörmäys

 

Sivutörmäyssuojaan sisältyy hyvin suojaavaksi osoittautunut rintakehää, mahaa ja lantiota suojaava sivuturvatyyny. Päätä suojaavaa sivuturvatyynyä ei ole, ja kuljettajan pää osui kattorakenteiden pehmeisiin osiin. Tästä ei kuitenkaan aiheutunut vakavaa loukkaantumisriskiä.
 

Lasten turvaistuin

 

Testiautossa oli kaksi aikuistestinukkea eikä lasten turvaistuimelle jäänyt tällöin tilaa. Turvaistuin on kuitenkin mahdollista asentaa etumatkustajan paikalle. Vain irrotettava teksti tuulilasissa varoitti asentamasta turvaistuinta selkä menosuuntaan turvatyynyn taakse, eikä teksti sisältänyt mainintaa lapselle aiheutuvasta hengen- ja loukkaantumisvaarasta.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijoiden suoja oli kohtalainen. Konepellin etureunan muoto ja alhainen painopiste ovat jalankulkijoille ystävällisiä. Konepelti suojasi myös muutamissa aikuisten ja lasten päähän kohdistuneissa iskuissa. Konepellin muut reunat ja puskuri olivat kuitenkin jalankulkijoille vaarallisia.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin