BMW X5 2003 | Autoliitto

Olet täällä

BMW X5 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 13 (81%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 31 pistettä
jalankulkijatörmäys 2 (6%)

BMW X5:lle sallittiin uusintatesti turvavöihin tehtyjen muutoksien jälkeen. Nämä tulokset ovat uusimmat ja voimassaolevat. BMW X5:n matkustamon rakenne säilyi vakaana. Etutörmäystestin jälkeen kaikki ovet avautuivat normaalisti eivätkä rakenteet työntyneet merkittävästi sisään. Turvajärjestelmät kuormittivat kuljettajan rintakehää melko suuresti. Lasten turvaistuinten antama suoja oli melko hyvä, jalankulkijoiden suoja sitä vastoin heikko.
 

Etutörmäys

 

Korin rakenne säilyi vakaana. Oviaukkojen ja jalkatilan muodonmuutokset olivat minimaalisia. Poljinten liike oli hallittua. Kuljettajan rintakehään kohdistui kuitenkin suuri kuormitus, etumatkustajan rintakehä kuormittui vähemmän. Sekä kuljettajan että etumatkustajan polvet olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan takaisten kovien rakenteiden iskuista. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa merkittävästi kaksipistevyötä paremmin. Turvallisuutta parantaa edelleen tämän turvavyön käytön esto mikäli takaistuimen selkänoja ei ole lukittu.
 

Sivutörmäys

 

Useimpien korkeiden autojen tavoin X5 pärjäsi hyvin sivutörmäystestissä. Päätä suojaava putkimallinen sivuturvatyyny täytti tehtävänsä hyvin, vaikka tämänmallinen turvatyyny ei suojaa takana matkustavien päitä. Takamatkustajan päitä suojaavat sivuturvatyynyt ovat saatavana lisävarusteena.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat ajoneuvokohtaiset ISOFIX-istuimet asennettiin kasvot menosuuntaan. Etutörmäyksessä molemmat päät olivat hyvin suojattuja, sivutörmäystestissä kuitenkin päät jäivät vaille suojaa. Etutörmäyksessä pienemmän lapsen niskaan kohdistui suuri kuormitus, mikä on tyypillistä tämänkokoisella lapsella vastaavassa törmäyksessä istuttaessa kasvot menosuuntaan. X5:ssä ei ole asianmukaisia varoitusmerkintöjä etumatkustajan turvatyynyn aiheuttamasta vaarasta lapselle.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Korkeiden ajoneuvojen suoja jalankulkijoille, erityisesti lapsille, on usein heikko. X5 ei ole poikkeus. Auton etuosa on jalankulkijoille ankara, konepellin reuna suojasi hiukan. Kaikkiaan heikko tulos.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin