BMW X1 2015 | Autoliitto

Olet täällä

BMW X1 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
90
Lasten turvallisuus
87
Jalankulkijoiden turvallisuus
74
Turvallisuus-järjestelmät
77

aikuismatkustajien suoja 34,5 pistettä (90 %)
lapsimatkustajien suoja 43 pistettä (87 %)
jalankulkijan suoja 26,7 pistettä (74 %)
turvavarusteet  10,1 pistettä (77 %)

BMW X1 sai tulokseksi 5 tähteä

BMW X1:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät osittaisessa etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat samantasoisen suojan.

Koko keulan leveyteen kohdistuneessa törmäyksessä kuljettaja ja takamatkustaja saivat hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosille paitsi rintakehälle, jonka suoja oli riittävä.

X1 sai maksimipisteet sivutörmäystestistä sekä tätä rankemmasta pylvästestistä, eli auto suojaa hyvin kaikkia elintärkeitä kehonosia.  

Etuistuimet ja niiden pääntuet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta, mutta takamatkustajien piiskaniskusuoja jää melko heikoksi.

Vakiovarusteena oleva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin, kun Euro NCAp –testi tehtiin alhaisella nopeudella, jolla useimmat piiskaniskuvammat esiintyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Osittaisessa etutörmäystestissä kaksi erikokoista testinukkea istui selkä menosuuntaan asennetuissa lastenistuimissa. X1 suojasi sekä 1,5- että 3-vuotiasta lasta simuloivaa koenukkea osittaisessa etutörmäyksessä samoin kuin sivutörmäystestissäkin erittäin hyvin saaden molemmista testeistä maksimipisteet.

Sivutörmäystestissä lastenistuimet suojasivat hyvin koenukkeja, minkä ansiosta vältyttiin pään kosketukselta auton sisäosiin. Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä pääsi Euro NCAP –palkittujen listalle.

Kaikki istuimet, jotka saa asentaa X1:een, saatiin asennettua ja kiinnitettyä tarkoituksenmukaisesti autoon.

Jalankulkijan suoja

X1:ssä on aktiivinen konepelti. Kun puskurin sensorit huomaavat osumisen jalankulkijaan, konepelti kohoaa tehden lisää tilaa sen ja moottorin kovien rakenteiden väliin. Järjestelmä havaitsi erikokoiset jalankulkijat ja toimi myös useilla eri nopeuksilla, joten testi tehtiin järjestelmä aktivoituna. Aktiivinen konepelti suojasi päätä valtaosin hyvin tai tyydyttävästi. Tuulilasin etukulman ja pilareiden kohdalla suoja oli paikoin huono.

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Lantion suoja oli heikko.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste, joka osoitti Euro NCAPin testeissä toimivansa riittävän hyvin. Vakiovarusteena oleva kameratoiminen nopeusrajoitin ilmoittaa kuljettajalle vallitsevat nopeusrajoitukset ja kuljettaja voi itse asettaa autoon enimmäisnopeuden, jota hän haluaa ajaa.

Jaa muillekin