BMW 5-sarja 2004 | Autoliitto

Olet täällä

BMW 5-sarja 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 16 (89%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 29 pistettä
jalankulkijatörmäys 2 (6%)
lasten suoja 42 (86%)

5-sarjassa on vahvat korirakenteet. Auto sai neljä tähteä sen jälkeen, kun EuroNCAP antoi luvan uusiin etu-, sivu- ja pylvästesteihin. Uusia testejä varten BMW oli tehnyt muutoksia auton ohjauspylvääseen, kuljettajan vasemman jalan tukeen, oven sisäpaneeleihin, oven salpoihin, turvavöihin ja ohjelmistoon. Kuljettajan rintakehään kohdistui etutörmäyksessä suuri rasitus. Sivutörmäyksessä suoja oli parempi. Sekä kuljettajan että etumatkustajan istuimessa on älykäs turvavyömuistutin. Tulos lasten turvaistuinten suojassa oli hyvä, mutta jalankulkijan suoja oli erittäin heikko.

Etutörmäys

Kori osoittautui erittäin vahvaksi. Ohjaamon muodossa oli havaittavissa vain hyvin vähäisiä muutoksia. Kuljettajan puoleinen ovi pystyttiin avaamaan törmäyksen jälkeen lähes normaalisti. Jalkatilojen muodon muutos oli sekin minimaalista, ja polkimien liike oli hallittu. Autossa on kaksivaiheiset etuturvatyynyt sekä kaksivaiheinen etuturvavyön esikiristin kuljettajalle ja normaali esikiristin etumatkustajalle. Molemmissa etuvöissä on turvapysäyttimet. Ohjauspylvään yläosaan sijoitettu periksi antava elementti täydentää järjestelmän. Hyvästä suunnittelusta huolimatta etumatkustajien polviin kohdistuu jonkinasteinen loukkaantumisriski, koska polvet osuvat kojelaudan koviin rakenteisiin.

Sivutörmäys

Oviin asennetut sivuturvatyynyt ja päätä suojaavat turvaverhot toimivat tehokkaasti, mutta suojauksen taso vaihteli. Rintakehän ja keskivartalon suoja oli heikompi kuin pään ja lantion.

Lasten turvaistuin

Molemmat lapset istuivat Fair Bimbo Fix -turvaistuimissa. 18 kuukauden ikäisen lapsen istuin oli asennettu selkä menosuuntaan, kun 3-vuotiaan lapsen istuin oli kasvot menosuuntaan. Molempien istuimien suoja oli hyvä sekä etu- että sivutörmäyksessä. Etumatkustajan ovipilarissa oli kaavio ja tuulilasissa oli etuturvatyynystä kertova teksti. Teksteistä kumpikaan ei kuitenkaan ollut kiinteä eikä varoittanut vaaratilanteesta, jos etumatkustajan paikalla olevassa turvaistuimessa istuu lapsi selkä etuturvatyynyä vasten.

Törmäys jalankulkijaan

Jalankulkijoiden suoja oli erittäin huono, minkä vuoksi auto sai vain kaksi pistettä. Jatkossa BMW:n täytyy huomioida jalankulkijat ja muu kevyt liikenne paremmin.

Lisätietoja englanniksi: http://www.euroncap.com/tests/bmw_5_series_2004/208.aspx

Jaa muillekin