BMW 5-sarja 1998 | Autoliitto

Olet täällä

BMW 5-sarja 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkijatörmäys 8 (22%)

BMW teki 5-sarjaan muutoksia ensimmäisen testin jälkeen, pääasiassa turvatyynyn myöhäisen laukeamisen vuoksi. Turvatyynyjen anturit uusittiin, etuturvavöihin asennettiin turvapysäyttimet ja jalkatilan hitsauksia lujitettiin. Nyt annetut tulokset ovat voimassa niissä myytävissä malleissa, joissa nämä muutokset on tehty. Kuljettajan ylävartalo oli etutörmäyksessä hyvin suojattu, ja BMW 5-sarja täyttää lokakuussa 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Päätä suojaava sivuturvatyyny toimi hyvin. Jalankulkijoiden suoja oli kuitenkin heikko – konepelti ja puskuri olivat hyvin aggressiivisia.

Etutörmäys

Oviaukon muoto muuttui törmäyksessä vain hiukan ja matkustamo säilytti muotonsa. Vasen eturengas halkaisi kuljettajan jalkatilan rikkoen korin sauman ja paljastaen renkaan. Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt toimivat hyvin ja turvapysäyttimet pienensivät rintakehän loukkaantumisriskiä. Kovat rakenteet altistivat kuljettajan polvet, reidet ja lantion loukkaantumisille.

Sivutörmäys

Päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt ovat vakiovarusteita. Päätä suojaavat sivuturvatyynyt on tarkoitettu suojaamaan auton ulkopuolisten esineiden iskuilta. Toistaiseksi EuroNCAP-ohjelmaan ei kuulu tällaisen tekniikan testaus, eikä näiden toiminnalla ole vaikutusta testitulokseen. Takaovi aukeni sivutörmäyksessä, minkä johdosta ilman turvavyötä olevat matkustajat ovat vaarassa sinkoutua auton ulkopuolelle. Rintakehää suojaava sivuturvatyyny suojasi kuljettajan käsivarren, kyljen ja mahan, mutta suoja ei ollut yhtä hyvä kuin muissa testatuissa autoissa.

Lasten turvaistuimet

Turvaistuimen asennuksesta etumatkustajan paikalle varoittava ACEA-kaavio oli B-pilarissa. Varoitus löytyi myös englannin- ja saksankielisestä, tuulilasiin kiinnitetystä tarrasta. Varoitus ei sisältänyt mainintaa hengenvaarasta ja lisäksi tarra oli helposti irrotettavissa. Molemmat testinuket sijoitettiin kasvot menosuuntaan BMW Junior –turvaistuimiin. Nämä on suunniteltu estämään liiallinen liike eteenpäin ja ne toimivat hyvin. Istuimet eivät kuitenkaan täytä R44.03-määräyksiä, sillä vyönohjaimissa ei ole värikoodeja. Sivutörmäyksessä kumpikaan istuin ei suojannut lapsen päätä.

Törmäys jalankulkijaan

BMW:n täytyy kiinnittää enemmän huomiota jalankulkijoiden suojaan. Auton etupää on erittäin vaarallinen jalankulkijoille. 12 kohtaa 18 mahdollisesta arvioitiin heikoiksi.

Mallin historia ja turvavarustelu

Uusin 5-sarja esiteltiin syyskuussa 1995. Vakiovarusteluun kuuluvat kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt sekä päätä ja rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet, ABS-jarrut, luistonesto ja ohjaustehostin. Testitulokset voimassa toukokuusta 1998 lähtien valmistetuilla 5-sarjan malleilla.

Lisätietoja englanniksi: http://www.euroncap.com/tests/bmw_5_series_1998/49.aspx

Jaa muillekin