Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

BMW 3-sarja 2001

etutörmäys 10 (63)
sivutörmäys 15 (83%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkijatörmäys 8 (22%)

BMW:lle annettiin mahdollisuus uuteen testiin sivuturvan parantamisen ja oven lukon avautumiseen liittyneiden ongelmien korjaamisen jälkeen. Tulos oli täpärästi neljä tähteä. Etutörmäyksessä rintakehään kohdistui suuri kuormitus ja jalkojen suoja oli keskinkertainen. Sivutörmäyksessä mahan alueelle kohdistui suuri kuormitus. Jalankulkijatörmäystestin tulos oli pettymys.

Etutörmäys

Etuturvavyöt on varustettu esikiristimillä ja turvapysäyttimillä. Näistä huolimatta kuljettajan rintakehä kuormittui melko paljon. Polviin kohdistui kovien rakenteiden iskuja, jotka saattavat aiheuttaa loukkaantumisia. Takaistuimen keskipaikan kaksipisteturvavyö suojaa kolmipistevyötä huonommin.

Sivutörmäys

Pää ja lantio olivat hyvin suojattuja, mutta mahan alue kuormittui merkittävästi. Rintakehää suojaava, oveen asennettu sivuturvatyyny ei lauennut täydellisesti, minkä johdosta istuimen reuna kuormitti kahta ylintä kylkiluuta. Sama sivuturvatyyny myös kuormitti mahan aluetta, istuimen reunan työntämänä. Päätä suojaava sivuturvatyyny on vakiovarusteena, ja tämä toimi hyvin pylvästestissä. Takaoven lukko aukesi sivutörmäyksessä ja BMW:lle sallittiin uusi testi lukon muutoksien jälkeen. BMW:n ilmoituksen mukaan tuotantomalleihin tehdään muutoksia, jotta sama ongelma ei toistu.

Lasten turvaistuin

3-sarjan vakiovarusteisiin kuuluu etumatkustajan turvatyyny, mutta autosta puuttuvat asianmukaiset varoitusmerkinnät sijoitettaessa turvaistuin etumatkustajan paikalle. Testaajat kehottavat BMW:tä paneutumaan puutteisiin vakavasti. Testissä käytettiin ISOFIX-tyyppisiä BMW Junior Seat –turvaistuimia. Testeissä lapsien päät olivat suojattomia, paitsi puolitoistavuotiaan pää etutörmäyksessä. ISOFIX-kiinnityksen ansiosta kiinnitys vain yhteen kiinnikkeeseen ei onnistu, mikä vähentää väärinkäytön mahdollisuutta. Vöiden kiinnityksen ohjeet olivat kuitenkin virheelliset ja irrotettavissa.

Törmäys jalankulkijaan

Erittäin jäykkä etupää on huomattavan vaarallinen jalankulkijoille. Ainoastaan lapsen päähän kohdistuneissa iskuissa konepelti suojasi hiukan.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: