Audi A4 1997 | Autoliitto

Olet täällä

Audi A4 1997

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 7 (44%)
sivutörmäys 10 (56%)
kaikkiaan 17 (50%)
jalankulkijatörmäys (%)

A4 sai etu- ja sivutörmäystestistä kahden tähden tuloksen. Jälkimmäinen tähti on halkaistu sivutörmäystestissä ilmenneen kuljettajan suuren loukkaantumisriskin vuoksi. A4 ei täytä lokakuussa 1998 voimaantulevia sivutörmäyskriteereitä. Etutörmäyksessä turvavöiden antamaa suojaa heikensi kojelaudan sisääntyöntyminen. Kovat rakenteet aiheuttivat suuren loukkaantumisriskin kuljettajan polviin, reisiin ja lantioon.
 

Etutörmäys

 

A-pilari siirtyi 104 mm taaksepäin etutörmäyksessä. Matkustamo säilyi ehjänä – kuljettajan ovi saatiin auki lievällä voimankäytöllä, matkustajan ovi voitiin avata normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi taaksepäin 71 mm ja ylöspäin vain 2 mm. Jalkatilan muoto muuttui vain hiukan ja jarrupoljin siirtyi taaksepäin ainoastaan 77 mm. Pään suoja havaittiin hyväksi ja pää osui turvatyynyyn hallitusti. Myös niska oli hyvin suojattu. Turvavöiden kautta kuljettajan rintakehään välittyvää törmäysenergiaa voimisti kojelaudan sisääntyöntyminen. Kuljettajan vasen polvi osui voimalla ohjauspylvään koteloon, lähes osuen ohjauslukkoon. Oikea polvi osui kojelaudan säilytystilaan, osuma vain hiukan vasempaan suuntaan olisi merkinnyt polven osumaa ohjauspylvään kiinnikkeisiin. Myös kojelaudan tukipalkki aiheutti loukkaantumisriskin polville. Polvien, reiden ja lantion suoja arvioitiin heikoksi. Jalkojen ja nilkkojen suoja oli hyvä jalkatilan säilytettyä muotonsa. Matkustajan suoja oli yleisesti ottaen hyvä, vaikka turvavyö aiheutti suuren kuormituksen rintakehään. Myös sääret olivat vaarassa loukkaantua. Tulosten arvioitiin olevan samoja erikokoisille ja eri asennoissa istuville matkustajille.
 

Sivutörmäys

 

Pään suoja oli hyvä, mutta kylkiluihin kohdistuneen huomattavan kuormituksen vuoksi rintakehä oli suuressa vaarassa loukkaantua. Mahan ja lantion suoja todettiin riittäväksi.
 

Lasten turvaistuimet

 

Asennusohjeet autossa olivat epäselviä, turvaistuimen käyttöohje sitä vastoin selkeä.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Lasten ja aikuisten päähän kohdistuvissa iskuissa keskinkertainen tulos, reisiin ja sääriin kohdistuneissa iskuissa keskimääräistä heikompi tulos.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Audi A4 esiteltiin marraskuussa 1994. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden esikiristimet ja korkeudensäätö sekä ABS-jarrut. Matkustajan turvatyyny useimmissa maissa vakiovaruste, testiautossa ei ollut. Sivuturvatyynyt saatavina lisävarusteina.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin