Audi A3 2003 | Autoliitto

Olet täällä

Audi A3 2003

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 29 pistettä
jalankulkijatörmäys 8 (22%)
lasten suoja 35 (71%)

A3:n kori on erittäin vahva. Kuljettajan ovi voitiin avata normaalisti törmäyksen jälkeen. Turvajärjestelmät ja –tyynyt suojasivat hyvin matkustajat sekä estivät kuljettajan pään ja rintakehän osumisen ohjauspyörään. Myös sivutörmäyssuoja oli hyvä. Testeissä käytetyt lasten turvaistuimet oli kiinnitetty kahdella ISOFIX-kiinnikkeellä. Vaikka puolitoistavuotiaan lapsen rintakehän kuormitus nousi jonkin verran, suoja oli muuten hyvä. Jalankulkijoiden suoja sitä vastoin oli heikko.
 

Etutörmäys

 

Turvajärjestelmään kuuluvat yksivaiheiset turvatyynyt sekä etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Näiden antama suoja havaittiin hyväksi, vaikka matkustajien rintakehän kuormitus nousi jonkin verran. Kuljettajan polvet olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumista. Korin törmäyskestävyys on erittäin hyvä. Kynnyksen ja ovipilarien alueen muodonmuutokset jäivät hyvin pieniksi, samoin jalkatila säilytti muotonsa hyvin. Kaikilla takaistuimen paikoilla on kolmipisteturvavyöt. Takaistuimen keskipaikan turvavyötä ei voi kiinnittää, ellei alastaitettava takaistuin ole kunnollisesti paikallaan.
 

Sivutörmäys

 

Istuimeen asennetut rintakehää ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt osoittautuivat hyvin toimiviksi. Päätä suojaavat turvatyynyt suojasivat myös takamatkustajia.
 

Lasten turvaistuin

 

Molemmat lapsitestinuket oli kiinnitetty Fair Bimbo Fix Type II ajoneuvokohtaisiin ISOFIX-turvaistuimiin. Puolitoistavuotias matkusti selkä ja kolmivuotias kasvot menosuuntaan. Molempien päät pysyivät suojattuina, mutta puolitoistavuotiaan rintakehä kuormittui törmäyksessä. Istuimen asennusohjeet olivat selkeät, mutta ne olivat irrotettavissa. Selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle asennetun turvaistuimen aiheuttamasta vaarasta ei ollut riittäviä varoitusmerkintöjä. Vaikka turvatyyny on kytkettävissä manuaalisesti pois päältä, väärinkäytön ja vakavien vaaratilanteiden mahdollisuus on olemassa.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Aikuisten ja lasten pään todennäköiset osumakohdat on pehmustettu, mutta A3:n etupää ja konepellin reunat olivat ankaria jalankulkijoille. Puskurin ja konepellin etureuna eivät suojaa jalankulkijoita. Uudelle autolle tulos on heikko.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin