Alfa Romeo 147 2001 | Autoliitto

Olet täällä

Alfa Romeo 147 2001

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 3 (19)
sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 21 (62%)
jalankulkijatörmäys 17 (47%)

Alfa 147 sai etutörmäystestistä erittäin huonon tuloksen, vain kolme pistettä 16 mahdollisesta. Turvakehikko vaurioitui A-pilarin ja oven hitsaussaumojen petettyä, lisäksi kojelaudan takainen palkki liikkui taaksepäin. Turvajärjestelmä ei suojannut kuljettajaa riittävästi, sillä kuljettajan pää osui kojelautaan. Sivutörmäystestissä Alfa 147 sai täysin päinvastaisen tuloksen: lähes täydet pisteet, ja erityisen hyväksi todettiin päätä suojaava sivuturvatyyny.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan pää ohitti turvatyynyn ja osui kojelautaan. Kritiikkiä tuli myös ohjauspyörän liikkeestä taakse- ja oikealle päin. Kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet saattavat aiheuttaa kuljettajan reisien ja polvien loukkaantumisen. Takaistuimen keskipaikalla oli kaksipistevyö, jonka antama suoja on merkittävästi kolmipistevyötä heikompi.
 

Sivutörmäys

 

Vakiovarusteiset rintakehää ja päätä suojaavat sivuturvatyynyt suojasivat matkustajat erittäin hyvin. 147:n sivutörmäyssuoja todettiin erinomaiseksi.
 

Lasten turvaistuin

 

Matkustajan etuturvatyyny on kytkettävissä pois päältä kojelautaan sijoitetulla kytkimellä. Ohjeet poiskytkennästä etuistuimelle selkä menosuuntaan asennetun turvaistuimen aiheuttamasta vaarasta ovat kuitenkin puutteellisia. Ohje ei sisältänyt mainintaa vakavan loukkaantumisen tai kuolemanvaarasta sijoitettaessa turvaistuin etumatkustajan paikalle. Kolmivuotiaan turvaistuin oli asennettu kasvot menosuuntaan ja puolitoistavuotiaan istuin selkä menosuuntaan. Jälkimmäisen istuintyypin asennus on hyvin hankalaa. Lapsi on kiinnitettävä etuistuimeen, joka on taitettava jotta päästään taakse. Turvaistuimet toimivat kuitenkin kohtalaisen hyvin.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Muiden testiryhmän autojen tavoin suoja jalankulkijoille oli melko heikko. Konepelti suojasi päähän kohdistuneissa iskuissa jonkin verran, mutta auton etupää oli vaarallinen jalankulkijoiden säärille ja polville.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin