PALVELUN PIIRIIN KUULUVAT AJONEUVOT

Ajoneuvon ikä ajoneuvolla ei ole ikärajoitusta ajoneuvon pitää olla ALLE 15 v
Ajoneuvon kokonaismassa  enintään 4000 kg enintään 4000 kg

OMAMASSA JA KOKONAISMASSA

Mitä eroa on omamassalla ja kokonaismassalla?​

Omamassa tarkoittaa ajoneuvon massa kuormaamattomana, mutta täydessä ajokunnossa.
Kokonaismassa tarkoittaa omamassan ja kantavuuden summaa, eli tieliikenteessä hyväksyttyä suurinta sallittua kuormatun auton painoa.​

YRITYKSEN OMISTAMA AUTO

Minulla on yrityksen auto käytössäni, saanko avun Plus-jäsenen matkanjatkamispalveluista?

Kyllä, edellyttäen, että ajoneuvo täyttää Plus–jäsenyyden ehdoissa määritellyt kriteerit. Vaikka auton omistaisi yritys, voi sen käyttö olla silti yksityinen, palvelun kannalta omistussuhteella ei ole merkitystä, kunhan auto ei ole luvanvaraisessa käytössä Plus-palvelua voi hyödyntää.​ Ajoneuvon tulee olla Suomeen yksityiskäyttöön rekisteröity, eikä sen kokonaismassa saa ylittää 4000 kiloa ja ulkomailla avustamme alle 15-vuotiaita ajoneuvoja.

Tarkoittaako ”yksityiskäyttöön rekisteröity auto” myös kommandiittiyhtiöni pakettiautoa?

Ajoneuvon rekisteröintitodistuksesta kohdasta ”Ajoneuvon käyttö” selviää mihin käyttöön ajoneuvo on rekisteröity, Ajoneuvon tulee olla yksityiskäyttöön rekisteröity, että palvelut ovat voimassa. Ajoneuvon omistussuhteilla ei ole matkanjatkamispalveluiden osalta merkitystä.

Rekisteröintitodistukseen kohtaan ”Ajoneuvon käyttö” merkityt ajoneuvon käyttöluokat:

Yksityinen Ajoneuvon normaali käyttötapa, AL-Plus ja Premium matkanjatkamispalvelut koskevat tätä käyttöluokkaa. Palvelut ovat voimassa Plus- ja Premium jäsenyydessä
Luvanvarainen Käyttötapana luvanvarainen/ammattimainen toiminta (esim. taksit, ambulanssit ja vuokra-autot) kuuluvat tähän luokkaan) Palvelut eivät ole voimassa
Vuokraus ilman kuljettajaa Ajoneuvot joita vuokrataan Palvelut eivät ole voimassa
Kouluajoneuvo Autokoulujen ajoneuvot Palvelut eivät ole voimassa
Myyntivarasto (Varastovakuutus) Palvelut eivät ole voimassa

MATKAILUVAUNU

Jos vetoauto hajoaa, mitä tapahtuu vaunulle?

Vaunu hinataan samaan paikkaan (korjaamoon) kuin vetoauto. Sijaisautoksi emme takaa vetokoukullista autoa, vetokoukku kuuluu erikoisvarusteisiin, joita palvelu ei kata. Pyrimme etsimään koukullisen auton, mutta emme voi taata, että se löytyy B-kokoluokan autoihin. ​

Kattaako Plus-jäsenyys myös matkailuvaunut?

Kyllä kattaa, mikäli vetoauto vastaa palvelunehtoja, hinaamme vikaantuneen matkailuvaunun lähimpään korjaamoon.​

Samoin kaikki muut perävaunut, jotka on laillisesti kytketty Plus–jäsenyyteen kuuluvien matkanjatkamispalvelujen ehdoissa määriteltyihin ajoneuvoihin. Perävaunu siirretään lähimpään asianmukaiseen korjaamoon. Jos vika on autossa, perävaunu hinataan samaan paikkaan kuin auto.

Jos matkailuautoni tai matkailuvaununi hajoaa, saanko sijaisajoneuvoksi vastaavan matkailuauton tai matkailuvaunun?

Sijaisajoneuvoksi voi saada ainoastaan henkilöauton.

Ovatko palvelut voimassa, jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää palvelurajat?

Palvelemme aina vetoauton mukaan, jos vetoauton kokonaismassa on alle 4t kg, palvelut ovat voimassa.

Matkailuvaununi lämmitysjärjestelmä hajoaa kesken lomamatkan. Huolehtiiko Plus–jäsenyys siitä, että järjestelmä laitetaan asumiskuntoon?

Matkailuvaunun asumistekniikasta huolehtiminen ei kuulu Plus-jäsenyyden palveluihin. Plus–jäsenyys kattaa vain sellaiset ongelmat ja viat, jotka estävät vaunun turvallisen vetämisen.

MOOTTORIPYÖRÄ

Pitääkö minun ottaa moottoripyörälleni oma Plus-jäsenyys?

Ei tarvitse. Plus–jäsenyys ei koske tiettyä yksilöityä ajoneuvoa. Voimassaolo edellyttää, että palveluun oikeutettu Autoliiton jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana avustettavassa ajoneuvossa. Yksityiskäyttöön rekisteröidyt moottoripyörät on määritelty ajoneuvoiksi, joilla liikkuessaan Plus-jäsenyyteen kuuluvat matkanjatkamispalvelut ovat jäsenen käytettävissä.

Minne hinataan, jos kyseessä on moottoripyörä?

Lähimpään asianmukaiseen korjaamoon, jossa on mahdollista saada moottoripyörä kuntoon.

Moottoripyörä on museorekisterissä, onko palvelut voimassa Suomessa?

Kyllä on.

KEVYTMOOTTORIPYÖRÄ

Kevytmoottoripyörä kuuluu korvattaviin ajoneuvoihin, eli apua saa paikalle, jos jää kevytmoottoripyörällä tienpäälle ja matkanjatkaminen esim. julkista liikennettä käyttämällä korvataan kuitteja vastaan.​

SÄHKÖAUTO

Onko palvelu voimassa sähköautoille?

Kyllä on, samalla tavalla kuten muissakin autoissa. Jos virta loppuu, ajoneuvo hinataan lähimmälle latausasemalle.

AUTON LAINAAMINEN

Onko palvelu voimassa, jos lainaan kaverin autoa, pakettiautoa, matkailuautoa, mopoautoa tai moottoripyörää?

Kyllä on, edellyttäen, että ajoneuvo täyttää Plus–jäsenyyden ehdoissa määritellyt kriteerit. Ajoneuvon tulee olla yksityiskäyttöön rekisteröity, eikä sen kokonaismassa saa ylittää 4000 kiloa ja ulkomailla avustamme alle 15-vuotiaita ajoneuvoja.

VUOKRAUS

Onko palvelu voimassa, jos vuokraamani auto hajoaa tai taksimatka katkeaa teknisiin ongelmiin?

Palvelu ei ole tällöin voimassa. Plus-jäsenyys kattaa vain yksityiskäyttöön Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen matkanjatkamispalvelut. Vuokra-autot ja taksit on rekisteröity ammattikäyttöön. Ajoneuvon käyttötarkoituksen voi tarkistaa rekisteröintitodistuksesta.

KOEAJO

Onnettomuus koeajo auton kanssa, kuuluuko palvelun piiriin?

Autoliikkeen autot ovat usein rekisteröity myyntivarastoon, eli eivät yksityiskäyttöön, jolloin ne eivät kuulu palvelumme piiriin.

Jos on koeajossa yksityiseltä, kuuluu palvelun piiriin.

KATSASTAMATON AUTO

Olin lähdössä katsastukseen katsastamattomalla autolla, mutta autoni ei käynnistynytkään. Katsastus on nyt myöhässä ja olisi tarve saada auto korjaamolle vianselvitykseen. ​Saako teiltä apua auton hinaukseen korjaamolle?

Katsastamaton auto, joka on liikennekäytössä ei estä palvelun käyttöä. Apua saa paikalle, eli hinauksen lähimmälle korjaamolle.

SIIRTOKILVET

Auton katsastus on mennyt umpeen ja ajan sitä siirtokilvillä korjaamolle, onko matkanjatkamispalvelu voimassa?​

Jos autossa on siirtokilvet/koeajokilvet matkanjatkamispalvelut eivät kuulu Plus/Premium palvelun piiriin. Auto pitää olla tieliikennekäytössä.

HINAUS

Voiko auton hinauttaa kotipihalle, ettei välttämättä korjaamolle? ​

Auton voi tarvittaessa hinauttaa myös kotiin, jos kotiin on yhtä pitkä matka kuin lähimmälle korjaamolle.​ Palvelu ei kata toista hinausta kotoa korjaamolle saman vian takia.

Voiko hinauspalvelun tilata Autoliiton eduilla ihan vaan auton siirtoa varten?​

AL-Plus-/Premiumjäsenyys kattaa hinauksen tai auton siirron, auton ollessa vikaantunut tai ajokunnoton.

SIJAISAUTO

Minulla on 6-henkinen perhe ja lisäksi koira usein mukana matkassa. Plus-jäsenyys takaa matkan jatkumisen kaikille, mutta sijaisautopalvelun ehdoissa mainitaan vain A tai B-luokan auto. Jos autoni siis hajoaa reissussa, saanko 6-paikkaisen sijaisauton teidän kauttanne? Vai joutuuko esim. 1 henkilö menemään bussilla tms.? Vai onko jokin lisäkulu isommasta autosta, vai miten tämä menee?​

Palvelu kattaa kaikille kyydissä oleville henkilöille matkanjatkamisen, eläinten matkanjatkamista palvelu ei kata. Jos 6 henkilön matka katkeaa, sijaisautoa katsotaan sen mukaan, että kaikki henkilöt mahtuvat kyytiin. Vaihtoehtoisesti voimme järjestää myös kaksi henkilöautoa, jos seurueesta löytyy kaksi ajokortillista henkilöä. Tai kaikille henkilöille korvataan kuitteja vastaan matkanjatkaminen muilla tavoin, esim. julkisella liikenteellä (juna, linja-auto tms.)

ELÄIMET JA MATKATAVARAT

Minulla on hevoset mukana, mitä tapahtuu, jos matka katkeaa.​

Takaamme matkanjatkamisen ihmisille, eläimet ovat asiakkaan omalla vastuulla, eli eläinten matkanjatkaminen ei kuulu Plus/Premium palveluun. ​

Hevostraileri pitää olla tyhjänä hevosista, että hinauksemme sen voi hinata lähimpään asianmukaiseen korjaamoon.​

Vetoauton hajotessa auto hinataan lähimpään korjaamoon ja tyhjä traileri tarvittaessa samaan paikkaa. Jäsenen pitää itse huolehtia eläinten siirrosta. ​

Koirat voivat matkustaa hinausauton lavalla olevassa rikkoutuneessa ajoneuvossa

Eläimistä koituvat lisäkustannukset esimerkiksi sijaisautoa otettaessa eivät kuulu palvelun piiriin​

Matkatavarat ovat jäsenen omalla vastuulla, palvelu ei kata niistä huolehtimista tai lähetystä​

AHVENANMAA

Ajoneuvo on Ahvenanmaan rekisterissä, ovatko palvelut voimassa?

Kyllä

Mitä jos auton avaimet jäävät ajoneuvon sisälle enkä saa ovia auki?

Soita Autoliiton Plus-jäsenten palvelunumeroon, josta apu järjestetään.

Miten toimitaan jos autossa ei ole vararengasta, vaan pieni kompressori ja paikkausaine?

Rengas yritetään aina ensin paikata tubeless-paikalla. Se toimii kuitenkin vain pieneen reikään (esim. naulan tai ruuvin tekemään). Paikka-aineella ei myöskään pystytä paikkaamaan siitä suurempaa reikää eli jos vararengasta ei ole, ajoneuvo viedään aina rengasliikkeeseen. Mikäli apu on tilattu Plus-jäsenten palvelukeskuksesta, kuljetus on tällöin jäsenelle ilmainen.

PALVELUUN OIKEUTETTU HENKILÖ

Voivatko muut käyttää Plus-jäsenyyteeni kuuluvia matkanjatkamispalveluja?

Eivät voi. Plus-jäsenyys on henkilökohtainen jäsenpalvelu. Sen voimassaolo edellyttää, että palveluun oikeutettu Autoliiton jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana avustettavassa ajoneuvossa. Perhejäseneksi liittymällä pääjäsenen kanssa samassa taloudessa asuvat muut perheenjäsenet saavat käyttöönsä matkanjatkamispalvelut.

Jos saan sairaskohtauksen ja auto jää tien päälle, saako silloinkin soittaa hinausauton?

Autoliiton Plus-jäsenyyteen sisältyvät matkanjatkamispalvelut ovat tarkoitettu ajoneuvoon kohdistuvan teknisen vian tai liikennevahingon sattuessa. Plus-jäsenyys ei korvaa sairaskohtauksesta johtuvaa matkan keskeytystä.

Miksi Plus-jäsenillä pitää olla rekisterissä katuosoite?

Tiepalvelu avustusten takia tarvitsemme katuosoitteen. Katuosoite on tarpeellinen myös siitä syystä, että Perhe Plus -jäsenien tulee olla kirjoilla samassa osoitteessa pääjäsenen kanssa.

VOIMASSAOLON ALKAMINEN JA PÄÄTTYMINEN

Saanko Plus-jäsenyyden voimaan heti?

Voimassaolo alkaa Plus-jäsenmaksun maksupäivää seuraavan vuorokauden alusta, ei saa.

VOIMASSAOLOALUE

Liikun heikkokuntoisilla väylillä. Onko Plus–jäsenyys tuolloin voimassa?

Ajoväylien tulee olla yleisesti käytettävissä olevia. Ellei käytettävä väylä ole normaalilla avustuskalustolla liikennöitävissä, palvelut eivät ole voimassa.

KATETTAVAT KUSTANNUKSET JA NIIDEN ENIMMÄISMÄÄRÄ

Kattaako Plus-jäsenyys korjaamokustannukset?

Ei kata. Plus-jäsenyys kattaa ainoastaan tiellä tehdyn korjauksen ja korjaajan matkakulujen osuuden. Plus-jäsen maksaa varaosat ja tarvikkeet.

Mitä tapahtuu, jos autoni jää korjaamolle jossain päin Eurooppaa ja minun pitäisi jo palata Suomeen?
Miten saan ajoneuvoni takaisin Suomeen, kun se on korjattu? Mitä kustannuksia korvataan?

Mikäli ajoneuvoa ei saada kuntoon saman päivän aikana, kun se on viety korjaamolle, voidaan korvata palvelun ehtojen mukaan esimerkiksi lentoliput kotiin. Korjatun auton nouto korjaamolta kuuluu palveluun, tällöin korvataan yhdelle henkilölle auton noutokustannukset korjaamolta.

Olen 17-vuotias, ajokortti saatu poikkeusluvalla, saanko ongelmatilanteessa sijaisauton?

Sijaisauton saa käyttöönsä vain yli 18-vuotias ajokortin haltija.

Tarvitseeko palvelutilanteessa käyttää rahaa?

Normaalitilanteessa ei. Julkisia kulkuvälineitä tai taksia käytettäessä laskutus ei yleensä ole mahdollista ja Autoliitto maksaa tiepalvelukeskuksensa luvalla syntyneet kustannukset jälkikäteen takaisin jäsenelle. Useimmiten myös ulkomailla syntyneet avustuskustannukset laskutetaan suoraan Autoliitosta. Ulkomailla saattaa paikallisista käytännöistä johtuen syntyä tilanteita, joissa laskutus ei ole mahdollista.

Mitä, jos tilaan avun muualta kuin Autoliiton tiepalvelukeskuksesta?

Autoliitto ei vastaa omatoimisesti tilatuista palveluista syntyvistä avustuskustannuksista.

KUSTANNUSTEN HYVITTÄINEN JÄLKIKÄTEEN

Miten saan korvauksen aiheutuneista kuluista, jotka minulle ehtojen mukaan maksetaan?

Lähetä hakemus täältä liitteineen

• sähköpostilla: laskut(at)autoliitto.fi: Liitteeksi kuvat alkuperäisistä kuiteista tai
  • postitse: AL-Palvelut Oy/Korvaushakemus, Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki: Liitä mukaan ALKUPERÄISET kuitit maksetuista tapahtuman aiheuttamista kuluista.

Korvaushakemus tulee palauttaa neljän viikon kuluessa tapahtumasta.

MITEN TOIMIN, KUN TARVITSEN APUA TIENPÄÄLLÄ?

Tilaa apu helposti applikaatiolla.

Tallenna Plus-jäsenten 24/7 palvelunumero matkapuhelimeesi, löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta.

Palvelut tilataan aina Autoliiton Plus-jäsenten palvelukeskukseen soittamalla.

SELVITÄ ENNEN SOITTAMISTA:

tarkka sijaintisi
ajoneuvon rekisteritunnus
Autoliiton jäsennumero (löytyy jäsenkortista)
puhelinnumero, josta Sinut tavoittaa
syy matkan keskeytymiseen tai ajoneuvon oireet

SOITA PALVELUNUMEROON: jäsenkortin kääntöpuolella

Miten toimin, kun lähden ulkomaille?

Ota mukaan jäsenkorttisi. Varmista vielä sen voimassaolo ja tallenna kortin tkaa löytyvä Plus-jäsenten palvelukeskuksen numero vaikka puhelimeen.
Huom! Ulkomailta soitettaessa eteen +358

Miten Plus-jäsenyys eroaa vakuutuksista?

Plus-jäsenyys on henkilöön sidottu ja on voimassa aina, kun jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana matkanjatkamispalvelujen ehdoissa määritellyssä ajoneuvossa. Matkan yllättäen keskeytyessä Autoliitto järjestää matkan jatkamiseksi tarvittavat palvelut ja huolehtii jäsenen puolesta järjestämiensä palveluiden kustannuksista kuten Plus-jäsenyyden sisällössä on määritelty. Erillistä vahinkoilmoitusta ei tarvita enää jälkikäteen. Plus–jäsenyyteen kuuluu monia palveluita, joita vakuutukset eivät yleensä kata. Tällaisia ovat esimerkiksi sijaisauto, polttoaineen tuonti ja renkaan vaihto. Vakuutus koskee aina vain yhtä tarkoin yksilöityä ajoneuvoa.