PALVELUN PIIRIIN KUULUVAT AJONEUVOT

ajan Suomessa ajan Euroopassa
Ajoneuvon ikä ajoneuvolla ei ole ikärajoitusta ajoneuvon pitää olla ALLE 15 v
Ajoneuvon kokonaismassa  enintään 4000 kg enintään 4000 kg

OMAMASSA JA KOKONAISMASSA

Mitä eroa on omamassalla ja kokonaismassalla?​

Omamassa tarkoittaa ajoneuvon massaa kuormaamattomana, mutta täydessä ajokunnossa.

Kokonaismassa tarkoittaa omamassan ja kantavuuden summaa, eli tieliikenteessä hyväksyttyä suurinta sallittua kuormatun auton painoa.​

YRITYKSEN OMISTAMA AUTO

Minulla on yrityksen auto käytössäni, saanko avun Plus-jäsenen Tiepalvelusta?

Kyllä, edellyttäen, että ajoneuvo täyttää Plus-jäsenyyden ehdoissa määritellyt kriteerit. Vaikka auton omistaisi yritys, voi sen käyttö olla silti yksityinen. Palvelun kannalta omistussuhteella ei ole merkitystä: kunhan auto ei ole luvanvaraisessa käytössä, Plus-palvelua voi hyödyntää.​ Ajoneuvon tulee olla Suomeen yksityiskäyttöön rekisteröity, eikä sen kokonaismassa saa ylittää 4000 kiloa. Ulkomailla avustamme alle 15-vuotiaita ajoneuvoja.

Tarkoittaako ”yksityiskäyttöön rekisteröity auto” myös kommandiittiyhtiöni pakettiautoa?

Ajoneuvon rekisteröintitodistuksesta kohdasta ”Ajoneuvon käyttö” selviää, mihin käyttöön ajoneuvo on rekisteröity. Ajoneuvon tulee olla yksityiskäyttöön rekisteröity, että palvelut ovat voimassa. Ajoneuvon omistussuhteilla ei ole Tiepalvelun osalta merkitystä.

Rekisteröintitodistukseen kohtaan ”Ajoneuvon käyttö” merkityt ajoneuvon käyttöluokat:

Yksityinen Ajoneuvon normaali käyttötapa, Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenyyden Tiepalvelu koskee tätä käyttöluokkaa. Palvelut ovat voimassa Plus-, ePlus, Premium- ja ePremium-jäsenyydessä
Luvanvarainen Käyttötapana luvanvarainen/ammattimainen toiminta (esim. taksit, ambulanssit ja vuokra-autot) kuuluvat tähän luokkaan) Palvelut eivät ole voimassa
Vuokraus ilman kuljettajaa Ajoneuvot, joita vuokrataan Palvelut eivät ole voimassa
Kouluajoneuvo Autokoulujen ajoneuvot Palvelut eivät ole voimassa
Myyntivarasto (Varastovakuutus) Palvelut eivät ole voimassa

MATKAILUVAUNU

Jos vetoauto hajoaa, mitä tapahtuu vaunulle?

Vaunu hinataan samaan paikkaan (korjaamoon) kuin vetoauto. Sijaisautoksi emme takaa vetokoukullista autoa; vetokoukku kuuluu erikoisvarusteisiin, joita palvelu ei kata. Pyrimme etsimään koukullisen auton, mutta emme voi taata, että se löytyy B-kokoluokan autoihin. ​

Kattaako Plus-jäsenyys myös matkailuvaunut?

Kyllä kattaa, mikäli vetoauto vastaa palvelun ehtoja. Hinaamme vikaantuneen matkailuvaunun lähimpään korjaamoon.​

Samoin kaikki muut perävaunut, jotka on laillisesti kytketty Plus-jäsenyyteen kuuluvien Tiepalvelun ehdoissa määriteltyihin ajoneuvoihin. Perävaunu siirretään lähimpään asianmukaiseen korjaamoon. Jos vika on autossa, perävaunu hinataan samaan paikkaan kuin auto.

Jos matkailuautoni tai matkailuvaununi hajoaa, saanko sijaisajoneuvoksi vastaavan matkailuauton tai matkailuvaunun?

Sijaisajoneuvoksi voi saada ainoastaan henkilöauton.

Ovatko palvelut voimassa, jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää palvelurajat?

Palvelemme aina vetoauton mukaan: jos vetoauton kokonaismassa on alle 4000 kg, palvelut ovat voimassa.

Matkailuvaununi lämmitysjärjestelmä hajoaa kesken lomamatkan. Huolehtiiko Plus-jäsenyys siitä, että järjestelmä laitetaan asumiskuntoon?

Matkailuvaunun asumistekniikasta huolehtiminen ei kuulu Plus-jäsenyyden palveluihin. Plus-jäsenyys kattaa vain sellaiset ongelmat ja viat, jotka estävät vaunun turvallisen vetämisen.

MOOTTORIPYÖRÄ

Pitääkö minun ottaa moottoripyörälleni oma Plus-jäsenyys?

Ei tarvitse. Plus-jäsenyys ei koske tiettyä yksilöityä ajoneuvoa. Voimassaolo edellyttää, että palveluun oikeutettu Autoliiton jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana avustettavassa ajoneuvossa. Yksityiskäyttöön rekisteröidyt moottoripyörät on määritelty ajoneuvoiksi, joilla liikkuessaan Plus-jäsenyyteen kuuluvat matkanjatkamispalvelut ovat jäsenen käytettävissä.

Minne hinataan, jos kyseessä on moottoripyörä?

Lähimpään asianmukaiseen korjaamoon, jossa on mahdollista saada moottoripyörä kuntoon.

Moottoripyörä on museorekisterissä, ovatko palvelut voimassa Suomessa?

Kyllä.

KEVYTMOOTTORIPYÖRÄ

Kevytmoottoripyörä kuuluu korvattaviin ajoneuvoihin, eli apua saa paikalle, jos jää kevytmoottoripyörällä tienpäälle ja matkan jatkaminen esim. julkista liikennettä käyttämällä korvataan kuitteja vastaan.​

SÄHKÖAUTO

Onko palvelu voimassa sähköautoille?

Kyllä on, samalla tavalla kuten muissakin autoissa. Jos virta loppuu, ajoneuvo hinataan lähimmälle latausasemalle.

AUTON LAINAAMINEN

Onko palvelu voimassa, jos lainaan kaverin autoa, pakettiautoa, matkailuautoa, mopoautoa tai moottoripyörää?

Kyllä on, edellyttäen, että ajoneuvo täyttää Plus-jäsenyyden ehdoissa määritellyt kriteerit. Ajoneuvon tulee olla yksityiskäyttöön rekisteröity (traficom.fi), eikä sen kokonaismassa saa ylittää 4000 kiloa. Ulkomailla avustamme alle 15-vuotiaita ajoneuvoja.

VUOKRAUS

Onko palvelu voimassa, jos vuokraamani auto hajoaa tai taksimatka katkeaa teknisiin ongelmiin?

Palvelu ei ole tällöin voimassa. Plus-jäsenyys kattaa vain yksityiskäyttöön Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen Tiepalvelun. Vuokra-autot ja taksit on rekisteröity ammattikäyttöön. Ajoneuvon käyttötarkoituksen voi tarkistaa rekisteröintitodistuksesta.

KOEAJO

Onnettomuus koeajoauton kanssa, kuuluuko palvelun piiriin?

Autoliikkeen autot on usein rekisteröity myyntivarastoon eli eivät yksityiskäyttöön, jolloin ne eivät kuulu palvelumme piiriin.

Jos auto on koeajossa yksityiseltä, se kuuluu palvelun piiriin.

KATSASTAMATON AUTO

Olin lähdössä katsastukseen katsastamattomalla autolla, mutta autoni ei käynnistynytkään. Katsastus on nyt myöhässä ja olisi tarve saada auto korjaamolle vianselvitykseen. ​Saako teiltä apua auton hinaukseen korjaamolle?

Katsastamaton auto, joka on liikennekäytössä, ei estä palvelun käyttöä. Apua saa paikalle, eli hinauksen lähimmälle korjaamolle.

SIIRTOKILVET

Auton katsastus on mennyt umpeen ja ajan sitä siirtokilvillä korjaamolle, onko Tiepalvelu voimassa?​

Jos autossa on siirtokilvet/koeajokilvet, se ei kuulu Tiepalvelun piiriin. Auton tulee olla tieliikennekäytössä.

AHVENANMAA

Ajoneuvo on Ahvenanmaan rekisterissä, ovatko palvelut voimassa?

Kyllä.

HINAUS

Voiko auton hinauttaa kotipihalle korjaamon sijaan? ​

Auton voi tarvittaessa hinauttaa myös kotiin, jos kotiin on yhtä pitkä matka kuin lähimmälle korjaamolle.​ Palvelu ei kata toista hinausta kotoa korjaamolle saman vian takia.

Voiko hinauspalvelun tilata Autoliiton eduilla ihan vain auton siirtoa varten?​

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenyys kattaa hinauksen tai auton siirron auton ollessa vikaantunut tai ajokunnoton.

MUITA AVUSTUSTAPAHTUMIA

Mitä jos auton avaimet jäävät ajoneuvon sisälle, enkä saa ovia auki?

Soita Autoliiton Plus-jäsenten palvelunumeroon, josta järjestetään apu paikalle.

Miten toimitaan, jos autossa ei ole vararengasta, vaan pieni kompressori ja paikkausaine?

Rengas yritetään aina ensin paikata tubeless-paikalla. Se toimii kuitenkin vain pieneen reikään (esim. naulan tai ruuvin tekemään). Paikka-aineella ei myöskään pystytä paikkaamaan siitä suurempaa reikää eli jos vararengasta ei ole, ajoneuvo viedään aina rengasliikkeeseen. Mikäli apu on tilattu Plus-jäsenten palvelukeskuksesta, kuljetus on tällöin jäsenelle ilmainen.

SIJAISAUTO

Minulla on 6-henkinen perhe ja lisäksi koira usein mukana matkassa. Plus-jäsenyys takaa matkan jatkumisen kaikille, mutta sijaisautopalvelun ehdoissa mainitaan vain A- tai B-luokan auto. Jos autoni hajoaa reissussa, saanko 6-paikkaisen sijaisauton teidän kauttanne? Tuleeko isommasta autosta maksaa jokin lisämaksu?​ Vai joutuuko esim. 1 henkilö menemään bussilla tms.?

Palvelu kattaa kaikille kyydissä oleville henkilöille matkan jatkamisen, eläinten matkan jatkamista palvelu ei kata. Jos 6 henkilön matka katkeaa, sijaisautoa katsotaan sen mukaan, että kaikki henkilöt mahtuvat kyytiin. Vaihtoehtoisesti voimme järjestää myös kaksi henkilöautoa, jos seurueesta löytyy kaksi ajokortillista henkilöä. Tai kaikille henkilöille korvataan kuitteja vastaan matkan jatkaminen muulla tavoin, esimerkiksi julkisella liikenteellä (juna, linja-auto tms.).

Olen 17-vuotias ja saanut ajokortin poikkeusluvalla, saanko ongelmatilanteessa sijaisauton?

Sijaisauton saa käyttöönsä vain yli 18-vuotias ajokortin haltija.

ELÄIMET JA MATKATAVARAT

Minulla on hevoset mukana: mitä tapahtuu, jos matka katkeaa?

Takaamme matkan jatkamisen ihmisille, eläimet ovat asiakkaan omalla vastuulla, eli eläinten matkan jatkaminen ei kuulu Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenen Tiepalveluun. ​

Hevostraileri pitää olla tyhjänä hevosista, jotta sen voi hinata lähimpään asianmukaiseen korjaamoon.​

Vetoauton hajotessa auto hinataan lähimpään korjaamoon ja tyhjä traileri tarvittaessa samaan paikkaan. Jäsenen pitää itse huolehtia eläinten siirrosta.

Koirat voivat matkustaa hinausauton lavalla olevassa rikkoutuneessa ajoneuvossa.

Eläimistä koituvat lisäkustannukset esimerkiksi sijaisautoa otettaessa eivät kuulu palvelun piiriin​.

Matkatavarat

Matkatavarat ovat jäsenen omalla vastuulla, palvelu ei kata niistä huolehtimista tai lähetystä​.

PALVELUUN OIKEUTETTU HENKILÖ

Voivatko muut käyttää Plus-jäsenyyteeni kuuluvaa Tiepalvelua?

Eivät voi. Plus-jäsenyys on henkilökohtainen jäsenpalvelu. Sen voimassaolo edellyttää, että palveluun oikeutettu Autoliiton jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana avustettavassa ajoneuvossa. Perhejäseneksi liittymällä pääjäsenen kanssa samassa taloudessa asuvat muut perheenjäsenet saavat käyttöönsä Tiepalvelun.

Jos saan sairaskohtauksen ja auto jää tienpäälle, saako silloinkin soittaa hinausauton?

Autoliiton Plus-jäsenyyteen sisältyvä Tiepalvelu on tarkoitettu ajoneuvoon kohdistuvan teknisen vian tai liikennevahingon sattuessa. Plus-jäsenyys ei korvaa sairaskohtauksesta johtuvaa matkan keskeytystä.

Miksi Plus-jäsenillä pitää olla rekisterissä katuosoite?

Tiepalveluavustusten vuoksi tarvitsemme katuosoitteen. Katuosoitetieto on tarpeellinen myös siitä syystä, että Perhe Plus -jäsenten tulee olla kirjoilla samassa osoitteessa pääjäsenen kanssa.

VOIMASSAOLO

VOIMASSAOLON ALKAMINEN JA PÄÄTTYMINEN

Saanko Plus-jäsenyyden voimaan heti?

Ei, sillä voimassaolo alkaa jäsenmaksun maksupäivää seuraavan vuorokauden alusta.

VOIMASSAOLOALUE

Liikun heikkokuntoisilla väylillä. Onko Plus-jäsenyys tuolloin voimassa?

Ajoväylien tulee olla yleisesti käytettävissä olevia. Ellei käytettävä väylä ole normaalilla avustuskalustolla liikennöitävissä, palvelut eivät ole voimassa.

KATETTAVAT KUSTANNUKSET

Kattaako Plus-jäsenyys korjaamokustannukset?

Ei kata. Plus-jäsenyys kattaa ainoastaan tiellä tehdyn korjauksen ja korjaajan matkakulujen osuuden. Plus-jäsen maksaa varaosat ja tarvikkeet.

Mitä tapahtuu, jos autoni jää korjaamolle jossain päin Eurooppaa ja minun pitäisi jo palata Suomeen?
Miten saan ajoneuvoni takaisin Suomeen, kun se on korjattu? Mitä kustannuksia korvataan?

Mikäli ajoneuvoa ei saada kuntoon saman päivän aikana kun se on viety korjaamolle, voidaan korvata palvelun ehtojen mukaan esimerkiksi lentoliput kotiin. Korjatun auton nouto korjaamolta kuuluu palveluun, tällöin korvataan yhdelle henkilölle auton noutokustannukset korjaamolta.

Tarvitseeko palvelutilanteessa käyttää rahaa?

Normaalitilanteessa ei. Julkisia kulkuvälineitä tai taksia käytettäessä laskutus ei yleensä ole mahdollista ja Autoliitto maksaa tiepalvelukeskuksensa luvalla syntyneet kustannukset jälkikäteen takaisin jäsenelle. Useimmiten myös ulkomailla syntyneet avustuskustannukset laskutetaan suoraan Autoliitosta. Ulkomailla saattaa paikallisista käytännöistä johtuen syntyä tilanteita, joissa laskutus ei ole mahdollista.

Mitä korvataan, jos tilaan avun muualta kuin Autoliiton tiepalvelukeskuksesta?

Autoliitto ei vastaa omatoimisesti tilatuista palveluista syntyvistä avustuskustannuksista.

KUSTANNUSTEN HYVITTÄMINEN JÄLKIKÄTEEN

Miten saan korvauksen aiheutuneista kuluista, jotka minulle ehtojen mukaan maksetaan?

Jos olet tapahtumahetkellä maksanut osan kustannuksista itse ja olet sopinut kanssamme palautuksesta, voit täyttää kulukorvaushakemuksen netissä tai toimittaa sen meille paperisena postitse. Liitä mukaan kuitit maksetuista tapahtuman aiheuttamista kuluista.

  • sähköinen hakemus: korvaushakemuslomake
  • toimitus postitse:
    • lähetä täytetty hakemus liitteineen: AL-Palvelut Oy / KORVAUSHAKEMUS, Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki

Kulukorvaushakemus tulee palauttaa neljän viikon kuluessa tapahtumasta. Hakemuksen käsittelyaika on 2 viikkoa.

TOIMINTAOHJEET ONGELMATILANTEISSA

Miten toimin, kun tarvitsen apua tienpäällä?

Palvelut tilataan aina Autoliiton Plus-jäsenten palvelukeskuksesta. Voit tilata apua helposti Autoliitto-sovelluksella tai soittaa Plus-jäsenten palvelukeskukseen:

Tallenna Plus-jäsenen 24/7 palvelunumero matkapuhelimeesi. Numero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta.

SELVITÄ ENNEN SOITTAMISTA:

  • tarkka sijaintisi
  • ajoneuvon rekisteritunnus
  • Autoliiton jäsennumero (löytyy jäsenkortista)
  • puhelinnumero, josta Sinut tavoittaa
  • syy matkan keskeytymiseen tai ajoneuvon oireet

SOITA PALVELUNUMEROON: jäsenkortin kääntöpuolella

Miten toimin, kun lähden ulkomaille?

Ota mukaan jäsenkorttisi. Varmista vielä sen voimassaolo ja tallenna kortin takaa löytyvä Plus-jäsenten palvelukeskuksen numero vaikka puhelimeen. Huom.! Ulkomailta soitettaessa korvaa puhelinnumeron ensimmäinen 0 (nolla) yhdistelmällä: +358.

Miten Plus-jäsenyys eroaa vakuutuksista?

Plus-jäsenyys on henkilöön sidottu ja on voimassa aina, kun jäsen on mukana kuljettajana tai matkustajana Tiepalvelun ehdoissa määritellyssä ajoneuvossa. Matkan yllättäen keskeytyessä Autoliitto järjestää matkan jatkamiseksi tarvittavat palvelut ja huolehtii jäsenen puolesta järjestämiensä palveluiden kustannuksista kuten Plus-jäsenyyden sisällössä on määritelty. Erillistä vahinkoilmoitusta ei tarvita enää jälkikäteen. Plus-jäsenyyteen kuuluu monia palveluita, joita vakuutukset eivät yleensä kata. Tällaisia ovat esimerkiksi sijaisauto, polttoaineen tuonti ja renkaan vaihto. Vakuutus koskee aina vain yhtä tarkoin yksilöityä ajoneuvoa.