AAA American Automobile Association kansikuva, Vapauden patsas, taustalla New York yövalaistuksessa

AAA (American Automobile Association)

Perustiepalvelu, AAA:n matkailuun liittyvät ohjelmat verkossa
Kartat, TourBooks, matkailutuotteet AAA:n paikallistoimistoista jäsenhintaan
AAA:n klassisen jäsenyyden tiepalvelut
Jäsenalennuksia eri toimijoilta

AAA USA edut Autoliiton jäsenille

21.3.2023

AAA (American Automobile Association) tarjoaa Amerikkaan matkustaville Autoliiton jäsenille erilaisia palveluita.

Kaikille Autoliiton jäsenille

Julkaisut

AAA:n paperisia karttoja, AAA:n TourBooks -matkaoppaita ja muita AAA Travel -tuotteita, varusteita ja palveluita on myynnissä AAA:n paikallistoimistoissa FIA:aan kuuluvien autojärjestöjen jäsenille.

AAA:n paikallistoimistot

Lähimmän AAA:n toimiston löytämiseksi jäsenen tulee käyttää matkapuhelinta tai hakea tietoa muuta kautta. Käy tarvittaessa AAA:n toimistossa, jos tarvitset ammattimaista matkailuneuvontaa. Jos haluat ostaa jäsenhintaisia matkailutuotteita, niitä on saatavilla automatkailumyymälöistä, joita on useimmissa AAA:n paikallistoimistoissa.

Kansainvälinen ajokortti

Jos aiot ajaa vuokra-autolla tai omalla autolla Yhdysvalloissa, pitää sinun hankkia kansainvälinen ajokortti (International Driving Permit, IDP) ennen saapumista Yhdysvaltoihin tai Kanadaan. Kansainvälinen ajokortti on maailmanlaajuisesti tunnustettu käännösasiakirja kansallisesta ajokortista. Kansainvälisen ajokortin kanssa on aina esitettävä myös voimassa oleva oman asuinmaasi myöntämä kansallinen ajokortti. Kansainvälinen ajokortti on eräänlainen lisätodiste henkilöllisyydestä ja se on melko edullinen ja helppo hankkia joko oman kotimaasi autojärjestön (Suomessa Autoliiton) tai joissain maissa paikallisen viranomaisen kautta.

Liikkumisesteisen pysäköintiluvan käyttö Yhdysvalloissa

AAA suosittelee, että ulkomaalaiset liikkumisesteiset henkilöt, jotka aikovat ajaa Yhdysvalloissa ja jotka tarvitsevat vammaisille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja, ottavat yhteyttä Department of Motor Vehicles (DMV) -virastoon siinä osavaltiossa, jossa he aikovat ajaa. DMV:n toimipaikat osavaltioittain löytyvät osoitteesta AAA Digest of Motor Laws.

Lisätietoa:

U.S. Department of Transportation (dot.gov., englanniksi).

Department of Motor Vehicles (dmv.org, englanniksi).

National Highway Traffic Safety Administration (nhtsa.gov, englanniksi).

Ajoneuvon osto maastavientiä varten

AAA tarjoaa verkkosivuillaan lisätietoa auton ostamisesta Yhdysvalloissa. Purchase of vehicles in the United States (aaa.com, englanniksi).

Yhdysvaltojen liittohallitus on vastuullinen taho, kun on kyse laillisista dokumenteista, jotka koskevat ajoneuvon ostoa, rekisteröintiä tai vakuuttamista Yhdysvalloissa eikä ostaja ole Yhdysvaltojen kansalainen.

Lisätietoa:

Department of Motor Vehicles (dmv.org, englanniksi).

U.S. Department of Transportation (dot.gov., englanniksi).

National Highway Traffic Safety Administration (nhtsa.gov, englanniksi).

Muita kansainvälisiä matkailupalveluita

Carnet de Passages en Douane -tulliasiakirja (atacarnet.com, englanniksi).

Ajoneuvon osto maastavientiä varten (aaa.com, englanniksi).

Camping Cards International -kansainvälinen leirikortti (caa.ca, englanniksi).

Tietoa ja ohjeet passista (travel.state.gov, englanniksi).

Jos tarvitset muuta lisätietoa, ota yhteyttä: AAA International Relations.

Jos olet AAA:n jäsen, löydät paikalliset etusi AAA:n sivuilta. AAA:n jäsensivut (aaa.com, englanniksi).

Jäsenalennuksia eri toimijoilta

• linkki alennuksiin löytyy sivun alalaidan jäsenten osiosta

AAA:n tiepalvelun puhelinnumero

AAA:n tiepalvelunumero (Emergency Road Service) on 1-800-AAA-HELP (1-800-222-4357). Numero toimii vain USA:ssa tai Kanadassa. Avunpyyntöpuhelu ohjautuu sille alueelle, jolle jäsenen soittama puhelu paikallistetaan. Ulkomaalaisella jäsenellä tulee olla oman autojärjestönsä voimassa oleva jäsenkortti aina saatavilla, muuten AAA ei palvele.

Tiepalvelu

Alle 90 päivää kestävän vierailumatkan aikana FIA-jäsenjärjestöjen jäsenet ovat oikeutettuja saamaan perustason tiepalvelua (BASIC Emergency Roadside Assistance). Perustiepalveluun sisältyvät seuraavat palvelut:

• Vaatimukset täyttävän ajoneuvon hinaaminen maksutta vähintään kolmen (3) mailin verran mihin tahansa suuntaan konerikon tapahtumapaikasta tai takaisin lähtöpaikkaan. Ylimenevistä maileista jäsenen pitää itse maksaa, mutta hinnat eivät ylitä kyseisen alueen tavanomaisia hinaushintoja. Myös rikkoutuneeseen ajoneuvoon liitetty kevyt perävaunu voidaan hinata, ei kuitenkaan vetopöytäautoon liitettyä puoliperävaunua. Paikallinen AAA:n toimisto saa tapauskohtaisesti päättää, peritäänkö perävaunun hinaamisesta maksua vai eikö peritä.
  • Ajoneuvo vedetään tai vinssataan pois sellaisesta paikasta, johon pääsee liikenneturvallisuutta vaarantamatta normaalissa liikennekäytössä olevaa maantietä tai vakiintunutta kulkuväylää pitkin. Jos ajoneuvon pelastusoperaatioon tarvitaan erikoisvarustusta tai enemmän kuin yksi tiepalveluauto tai enemmän kuin yksi avustava henkilö, peritään ylimääräiset kulut avustettavalta jäseneltä.
  • Jos ulkomaalainen jäsen vaatii hinaukseen avolavahinausta, mutta AAA:n hinausohjekirjan (Towing Manual) mukaan tällaista hinausautoa ei kyseisessä tapauksessa vaadita, pitää jäsenen itse maksaa avolavahinauksesta koituvat kulut. Avolavahinauksesta ei kuitenkaan peritä lisämaksua, mikäli muu kuin avolavahinaus ei ole mahdollista liikenneonnettomuudessa aiheutuneiden vahinkojen vuoksi tai avolavahinausauto on AAA:n sopimuskumppanin ensisijainen avustusajoneuvo.
  • Mobiili akkupalvelu/käynnistysapu ja/tai paikan päällä tehty tilapäiskorjaus.
  • Rengasrikkopalvelu sisältäen rikkoutuneen renkaan vaihdon siinä tapauksessa, että jäsenen autossa on saatavilla käyttökelpoinen ilmalla täytetty vararengas.
  • Rajoitettu määrä polttoainetta toimitetaan, jos jäsenen auto on jäänyt tielle polttoaineen loppumisen vuoksi, jotta jäsen pääsisi lähimmälle huoltoasemalle. Jäseneltä voidaan periä polttoaineesta senhetkinen käypä hinta.
  • Lukko- ja avainpalvelu. Jos avain, jota käytetään ajoneuvossa tai joka mahdollistaa pääsyn ajoneuvon matkustamoon, katoaa, rikkoutuu tai AAA:n tiepalveluavustaja ei pääse sisään ajoneuvoon, AAA tarjoaa lukkoseppäpalvelua 50 dollariin asti tai korvaa kaupallisen lukkosepän palvelun 50 dollariin asti. Mikäli tarpeen, AAA antaa myös hinauspalvelua. Jäsenet ovat oikeutettuja saamaan lukkosepän palveluja 50 dollariin asti tapahtumapaikalla eikä palvelusta peritä lukkosepän matkakorvausta avustuspaikalle.