Automatkailijan slovenia

Slovenia

Automatkailijan Slovenia

Alppien, Välimeren ja Balkanin risteyksessä sijaitseva Slovenia itsenäistyi Jugoslavian hajotessa vuonna 1991. Rajanaapureita ovat Itävalta, Unkari, Italia ja Kroatia. Pohjoisessa Alppien juurella vuoret kohoavat yli kahden ja puolen kilometrin korkeuteen. Juliset Alpit sijaitsevat Luoteis-Sloveniassa, kun taas lounaassa on karstivuoristoa ja kalkkikiviylänköä, jossa on paljon luolia, onkaloita, rotkoja ja jokia. Korkein vuori on Triglav (2 864 m). Noin puolet maasta (11 691 km2) on metsää.
Slovenia on pääosin kukkulaista ja vuoristoista lauhkean ilmaston aluetta. Slovenialla on Adrianmerellä rannikkoa noin 50 km, ja siellä vallitsee subtrooppinen välimerenilmasto.

Yleistietoa Sloveniasta

Pinta-ala 20 273 km²
Asukasluku 2 milj.
Väestöntiheys 97 as. / km²
Valtakieli sloveeni (83%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Ljubljana, 279 000 as.
Muita kaupunkeja Maribor 112 600 Celje 48 000

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Matkapuhelimesta numero: +386 1 530 53 53, muutoin 1987 / AMZS.

Jos tarvitsee tiepalvelua moottoritiellä, voi käyttää 2 kilometrin välein sijaitsevia hätäpuhelimia ja pyytää AMZS:n tiepalvelua. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112 tai 113
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Rajanylitys Sloveniaan

Schengenin sopimukseen kuuluvien EU-maiden Itävallan, Italian ja Unkarin ja Kroatian rajoilla ei ole raja- eikä tullitarkastuksia, eli matkustusasiakirjoja tai tavaroita ei tarkasteta rajoilla. Poliisilla ja tullilla on kuitenkin oikeus tehdä satunnaisia tarkastuksia missä tahansa. Kroatia on kuulunut 1.1.2023 alkaen Schengenin sopimukseen.

Pakolaistilanteen, terrorismin tai muiden uhkien vuoksi rajavalvontaa on tehostettu Kroatian ja Unkarin rajoilla. Schengen-alueen tilapäiset rajakontrollit voi tarkastaa EU:n sivuilta.

Verkossa on Slovenian poliisin sivuilla tietoa rajatarkastuksista Kroatian ja Unkarin rajoilla. Sivuilla on kartalle erikseen merkitty, mitkä rajanylityspaikat ovat toisten EU-maiden kansalaisten käytettävissä (free movement under the EU law) ja mitkä ovat avoinna kaikille.

Moottorin matkavinkit Sloveniaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan slovenia

Moottoriteiden ja moottoriliikenneteiden käyttö on maksullista

Sloveniassa moottoriteiden ja moottoriliikenneteiden käyttö on maksullista

Alle 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Ajoneuvoon tarvitaan sähköinen tiemaksutarra (E-vinjeta). Sähköisen tarran järjestelmä koskee moottoripyöriä, henkilöautoja ja muita ajoneuvoja, joiden kokonaismassa ei ylitä 3,5 tonnia. Virallinen sähköisen tarran myyjä verkossa.

Yli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoisilta ajoneuvoilta peritään tietulleja ajetun matkan, akselien lukumäärän ja ajoneuvon Euro-päästöluokan mukaan. DarsGo-lähettimen voi hankkia tieyhtiö DARSilta tai DARSin verkkosivujen kautta.

Lisätietoa aiheesta kohdassa Maksulliset tiet (vaatii kirjautumisen).

• Jos ulkomaalainen kuljettaja joutuu osalliseksi liikennevahinkoon, josta on seurauksena henkilövahinkoja tai huomattavia materiaalisia vahinkoja, pitää poliisi kutsua paikalle ja pyytää kirjallinen raportti (Potrdilo). Poliisiraportti nopeuttaa vahingon käsittelyä, koska kaikki slovenialaiset vakuutusyhtiöt voivat hankkia raportit digitaalisesti poliisin tiedostoista.

• Vähäisemmissä materiaalivahingoissa riittää kansainvälisen vahinkoilmoituksen täyttäminen, ellei vakuutetun vakuutusyhtiö edellytä muita menettelyjä.

Vakuutuskorvausvaatimukset vanhenevat yleensä kolmessa vuodessa onnettomuuspäivästä.

• Juomarahan antaminen ei ole kuulunut maan kulttuuriin, mutta Ljubljanassa ja turistikohteissa tapa on yleistynyt. Kiitokseksi hyvästä palvelusta voi ravintolassa antaa noin 10 %:a laskun loppusummasta. Jos taksinkuljettaja auttaa vaikkapa laukkujen nostossa ja lasku on esimerkiksi kahdeksan euroa, voi antaa kymmenen euroa. Hotelleissa siistijöille voi jättää huoneen siisteydestä muutaman euron per vuorokausi.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 39 000 km

Moottoriteitä: 616 km

Moottoriteiden tunnus on A (avtocesta), viitoitus vihreävalkoinen.

Moottoriliikenneteiden tunnus on H (hitra cesta), viitoitus sinivalkoinen.

Pääteiden tunnus on G (glavna cesta), viitoitus keltamusta (kirjaintunnus ei näy liikennemerkeissä).

Alueellisten teiden tunnus on R (regionalna cesta), viitoitus keltamusta (kirjaintunnus ei näy liikennemerkeissä).

Teiden kunto

Kansainväliset tiet ovat hyvässä kunnossa ja viitoitus on selkeä. Vuoristoisilla alueilla on kapeita ja mutkaisia teitä. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 luokittelussa Slovenian tiet olivat maailman 37. parhaat (vertailussa mukana 141 maata).