Malta

Automatkailijan Malta

Maltan valtio koostuu useasta saaresta. Malta sijaitsee Välimerellä noin 93 km Sisiliasta etelään. Asuttuja saarista ovat vain kolme suurinta eli Malta, Gozo (Għawdex) ja Comino (Kemmuna). Pääsaari Malta on saariryhmän suurin saari, vaikka senkin mitat ovat melko vaatimattomat: saari on vain 27 kilometriä pitkä ja 14 kilometriä leveä. Ennen viimeistä jääkautta ja sitä seurannutta vedenpinnan nousua nykyiset saaret olivat osa harjannetta, joka yhdisti Sisilian ja Pohjois-Afrikan. Saariryhmä sijaitsee Afrikan ja Euraasian mannerlaattojen liitoskohdassa.
Maasto koostuu enimmäkseen matalista kukkuloista ja niiden rinteillä olevista pelloista. Maltan korkein huippu on Dinglin lähellä sijaitseva Ta’ Dmejrek (253 m). Maassa ei ole lainkaan ympäri vuoden virtaavia jokia. Jokia syntyy vain tilapäisesti kovien sateiden jälkeen. Tästä huolimatta joistakin vesilähteistä virtaa vettä ympäri vuoden. Tällaisia virtauspaikkoja ovat Baħrija, l-Imtaħleb, San Martin ja Lunzjatan laakso Gozon saarella.
Usein luullaan, että Maltan eteläosa on Euroopan eteläisin kohta. Se ei kuitenkaan ole, vaan kyseinen kunnia kuuluu Kreikan Gavdos-saarelle.

Yleistietoa Maltasta

Pinta-ala 13 812 km²
Asukasluku 622 471
Väestöntiheys 45 as./km²
Valtakieli montenegro (45%), muita kieliä: serbia (29%), bosnia (12%) ja albania (5%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Podgorica 180 810 as.
Muita kaupunkeja Nikšić 58 200 Ferizaj 108 610 as. Plevlja 21 300

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

+356 21 43 33 33 / MTC, 24 h/vrk. Apu on maksullista.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Maltalle

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Malta
  • Local Wardens, puh. +356 21 320 202. Jos on kyse onnettomuudesta, on soitettava tähän numeroon, ei poliisille.

Poliisille pitää ilmoittaa onnettomuudesta, jos siitä on aiheutunut henkilövahinkoja.

• Jos onnettomuudessa on kaksi osapuolta, tulee täyttää vahinkoilmoitus ja toimittaa se vakuutusyhtiölle mielellään 24 tunnin kuluessa. Toisen kuljettajan tulee antaa kopio omalle vakuutusyhtiölleen.

Jos onnettomuudessa ei ole toista osapuolta, tulee hankkia poliisiraportti ja toimittaa se yhdessä vahinkoilmoituksen kanssa vakuutusyhtiölle.

Maltan vihreän kortin toimisto:
    Malta Insurance Association
    Malta Green Card Bureau
    43A/4 St. Paul’s Buildings
    West Street
    Valletta VLT 1532
    Puhelin: (+356) 21238253
    Sähköposti: gcb@maltainsurance.org

• Jos laskuun ei sisälly palvelumaksua, ravintoloiden ja hotellien palveluhenkilökunta odottaa saavansa 10–15 prosenttia laskun summasta juomarahana.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitu

Teitä yhteensä: 3 096 km
    Päällystettyjä teitä: 2 710 km

Teiden kunto

Tiet ovat kapeita. Päätiet ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa, mutta toisen luokan tiet ovat huonokuntoisia ja reikäisiä. EU:n vuoden 2018 tilastossa (https://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/scoreboard/countries/malta/investments-infrastructure_en ) Maltan teiden laatu on toiseksi huonoin koko EU:ssa.

Malta on tiheään asuttu saari, ja liikenne on sen mukaisesti vilkasta.

• Bensiini = Petrol
    • Diesel = Diesel
    • Lyijytön = Unleaded
    • Jarrut = Brakes
    • Jarruneste = Brake fluid
    • Kytkin = Clutch
    • Tarkistaa = Check
    • Jäähdytysneste = Antifreeze
    • Asentaja = Mechanic
    • Öljy = Oil
    • Tyhjä akku = Flat battery
    • Rengasrikko = Puncture
    • Sulake = Fuse
    • Kaasupoljin = Accelerator pedal
    • Virta = Power
    • Huoltoasema = Filling station
    • Vaihto = Change
    • Vesi = Water
    • Missä voin tyhjentää matkailuajoneuvon WC:n? = Where can I empty the chemical toilet?