Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Kansainvälinen ajokortti

Mikä on kansainvälinen ajokortti?

Kansainvälinen ajokortti, IDP = International Driving Permit, on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista.

Kansainvälisen ajokortin sisällön ja ulkonäön määrittelevät kansainväliset tieliikennesopimukset. Suomessa valtioneuvosto on antanut kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeuden Autoliitolle, mutta edellyttää, että kortit on leimautettava poliisilla ennen niiden luovuttamista asiakkaalle.

Kansainvälisiä ajokortteja voi Suomessa hankkia kahta erilaista mallia, jotka on määritelty kansainvälisissä tieliikennesopimuksissa: Genevessä 1949 ja Wienissä 1968.

1949 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti on voimassa yhden vuoden myöntämispäivästä. Mallin 1968 kortti on voimassa enintään 3 vuotta myöntämispäivästä. Kukin valtio on määritellyt lainsäädännössään, millaisen ajokortin se hyväksyy. Jotkut maat rajoittavat sekä kansallisen että kansainvälisen ajokortin voimassaoloa erityisesti silloin, jos ulkomaille mennään muussa kuin turistimatkatarkoituksessa. Maahanmuuttotapauksissa on parasta ottaa yhteys paikallisiin viranomaisiin ja varmistaa heiltä, millaisella ajokortilla tulevassa kotimaassa saa autoilla.

Kansainvälisen ajokortin lisäksi oma kansallinen ajokortti on aina oltava myös mukana matkalla.

1949 mallin ajokortin kielikäännökset ovat: ruotsi, englanti, venäjä, kiina, arabia, portugali, espanja, japani, hindi, korea, thai sekä ranska.

1968 mallin ajokortin kielikäännökset ovat: ruotsi, englanti, espanja, venäjä, portugali, serbia, arabia, kiina, hindi, korea, thai sekä ranska.

Missä kansainvälistä ajokorttia tarvitaan?

Maat on merkitty aakkosittain ryhmiin. Taulukoihin on merkitty, onko kansainvälinen ajokortti pakollinen, tai suositellaanko sitä suomalaisen ajokortin lisäksi.

Maakohtaiset tiedot:   A-B | C-G | H-K | L-N | O-S | T-Z

Tärkeää:

Autovuokraamot voivat asettaa omia, näistä lainsäädännön tiedoista poikkeavia ajokorttiehtojaan.

Tietojen perusteena on lyhyt turistimatka. Monissa maissa on hankittava paikallinen ajokortti, jos niissä oleskellaan pitempään kuin 3 tai 6 kuukautta. Muun muassa Equadorissa, Keniassa, Marokossa, Sri Lankalla tai Tunisiassa saa ajaa kansallisella ajokortilla vain 3 kk.

On mahdollista, että joku maa ilmoittaa hyväksyvänsä tietyn sopimusvuoden mukaisen kv. ajokortin, vaikka se ei ole allekirjoittanut kyseisen vuoden tieliikennesopimusta.

Jos jotain maata ei mainita ollenkaan, vaihtoehtoja on kaksi:
1) kyseisen maan lainsäädännössä on hyväksyntä kansallisista ajokorteista turistimatkoilla sellaisenaan tai
2) maa ei ole toimittanut tietojaan FIA:lle.

Tiedot perustuvat FIA:n ajokorttitiedostoon ja annetaan sitoumuksetta, muutokset mahdollisia.

EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat ajokorttidirektiivin nojalla voimassa toisissa EU-maissa. EU-maita ovat Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tshekki, Unkari ja Viro.

Jos jossain maassa hyväksytään, maahan suositellaan tai maassa on pakollinen useampi malli, riittää sinne vain yksi kansainvälinen ajokortti.

Automatkailun kansainvälinen kattojärjestö FIA suosittelee kansainvälisen ajokortin hankkimista sellaisiin maihin, joissa viranomaisilla on vaikeuksia ymmärtää matkailijan kansallista ajokorttia.

Autoliitto saa tiedot eri maiden vaatimuksista kattojärjestöltään FIA:lta. Maailmassa on yli 100 maata, jotka joko vaativat kansainvälistä ajokorttia tai suosittelevat sen hankkimista. Euroopan maista kv. ajokorttia suosittelevat: Albania, Bosnia-Hertsegovina, Makedonia, Moldova, Montenegro, Serbia, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä. Suosittelu tarkoittaa käytännössä sitä, että kansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa.

Mistä saan kansainvälisen ajokortin, kun asun ulkomailla?

Suomessa 19.1.2013 voimaantulleen ajokorttilain mukaan kansainvälisen ajokortin voi saada Suomesta (Autoliiton kautta) henkilö, jolla on Suomessa tai muussa EU- tai ETA-valtiossa annettu voimassa oleva ajokortti ja vakinainen asuinpaikka Suomessa tai, jos hänellä on suomalainen ajokortti, hänen vakinainen asuinpaikkansa on ulkomailla muussa kuin EU- tai ETA-valtiossa.

Muualla EU- tai ETA-valtiossa annetulla ajokortilla voi myös hakea kansainvälistä ajokorttia Suomesta (Autoliiton kautta) silloin, kun hakijalla on pysyvä asuinpaikka Suomessa. Poliisin hyväksyntä vaatii kuitenkin aina ensin muualla EU- tai ETA-valtiossa annetun ajokortin aitouden tarkistamista.

Hakumenettely

Kansainvälistä ajokorttia paikanpäältä toimistolta haettaessa on oltava mukana:
yksi passivalokuva
kahden todistajan allekirjoittama valokopio voimassa olevan suomalaisajokortin molemmista puolista tai
suomalainen ajokortti
hakemus sivun alalaidassa

Voit lähettää hakemuksen myös postitse osoitteella Autoliitto, AUTOMATKAILU, Hämeentie 105 A 00550 Helsinki
Liitä mukaan
yksi passivalokuva
kahden todistajan allekirjoittama valokopio suomalaiskortin molemmista puolista (älä lähetä ajokorttia)
hakemus sivun alalaidassa

Postitse tai muutoin lähetettäessä asiakas maksaa lisäksi toimituskulut.
Autoliitto tai Suomen posti eivät vastaa tavallisina kirjeinä postitettujen kirjeiden perillemenosta. Tavallisen kirjeen kulkua ja perillemenoa posti ei pysty selvittämään, koska kirjeessä ei ole seurantakoodia eikä sen luovutuksesta jää postille kuittausta.
Tämän vuoksi suosittelemme valmiin kansainvälisen ajokortin lähetystä joko  postiennakolla, postivakuutettuna kirjeenä, kirjattuna kirjeenä tai esim. DHL:n kautta. Asiakas maksaa lähetyskulut, eli kirjauksen- tai kirjeen vakuuttamisen.

Kortin voi maksaa suoraan verkkokaupassa tai se voidaan lähettää postiennakolla osoitteeseen Suomessa.  Siirry kauppaan tästä.

Lisää tietoa:

Toimitusaika

Kansainväliselle ajokortille on viikon käsittelyaika ja postipäivät, koska korttiin hankitaan poliisin leima ennen sen antamista asiakkaalle. Kansainvälisen ajokortin voimassaolo alkaa viikon sisällä hakemuksen saapumisesta Autoliittoon. Juhlapyhien vuoksi toimitusaika saattaa olla joskus myös pidempi.

Hinta

1949 mallin kansainvälisen ajokortin hinta on 36 €, sisältää poliisin perimän suoritemaksun 14 €.

1968 mallin kansainvälisen ajokortin hinta on 46 €, sisältää poliisin perimän suoritemaksun 14 €.

Alle viikon toimitusajalla pikamaksulisä 8 €.

Postitse tai muutoin lähetettäessä asiakas maksaa lisäksi toimituskulut.

Maksut peritään ajokorttihakemusta jätettäessä.

Mistä kansainvälisen ajokortin saa?

Autoliitto
Hämeentie 105 A
00550 Helsinki

Jos asut ulkomailla tai muulla kuin pääkaupunkiseudulla, lähetä hakemuksesi liitteineen Autoliittoon Helsinkiin, postitamme valmiin kortin antamaasi osoitteeseen, voit maksaa helposti kortin AL kaupassamme, siirry kauppaan tästä.

tai

Autoliiton palvelupisteistä eri puolilla Suomea, katso tästä lähin paikkasi. Asiointi paikanpäällä, ei posti eikä nettikauppa mahdollisuutta.

PDF-tiedostoKansainvälisen ajokortin hakemus PDF-tiedosto (34 kB)
Hakemus LIITTEINEEN toimitetaan Autoliittoon postitse osoitteella: Autoliitto, AUTOMATKAILU, Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki
PDF-tiedostoAnsökan om internationellt körkort (34 kB)
Posta ansökan till: Automobilförbundet, BILTURISM, Tavastvägen 105 A, 00550 Helsingfors
Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: