Koronapandemian alkamisen jälkeen on aina toiveikkaina lähdetty seuraavaan vuoteen. Jos seuraava olisi parempi tai ainakin sitä seuraava. Nyt ollaan ”sitä seuraavassa” vuodessa 2022 ja valo rokotustunnelin päässä osoittautui venäläiseksi tankiksi. Sen myötä ollaan saatu tuntea energian kallistuminen kukkarossa ja arjessa kaikkialla.

Bensan hinnat ovat kesän kuluessa laskeneet, mutta tuntuu hullulta, että nyt 2,30 euroa litralta saa aikaan kommentin ”onpa halpaa”. Eihän se tietenkään halpaa ole, mutta halvempaa kuin hetkeen. Kun tein koeajoja Eautoilija-blogiin, bensan hinta alkoi ykkösellä ja siitäkin sain välillä vilun väreitä, kun vieraannuin bensan hinnoista.

Mutta sähköäkään ei saa ilmaiseksi. Pääkaupunkiseudulla maksuttomat latauspisteet ovat harvassa ja pitkään superedullinen Motonet nosti pikalatauksensa hinnan 20:een senttiin kilowattitunnilta. Kallis se ei ole vieläkään, mutta 10 sentin hullut päivät ovat ohi.

Ystäväni kysyi, milloin sähköautoilusta tulee kalliimpaa kuin bensa-autoilusta. Toivon tietenkin, ettei koskaan, mutta mistäpä sitä tietää. Maailmanmeno on yllättänyt meitä jatkuvasti. Vuosi 2019 vaikuttaa nyt kovin auvoiselta ja onnelliselta ajalta.

Mikä vaikuttaa sähköllä ajamisen kustannukseen?

Kysymys siitä, mitä sähköllä ajaminen maksaa, kuuluu kolmeen kysytyimpään kysymykseen. (Kaksi muuta kysytyintä ovat: mahtuuko koira ja miten pitkän matkan akulla ajaa. Hyvänä nelosena on kysymys vetokoukusta.)

Perusperiaatteet ovat tietenkin samat kuin bensa-autollakin: miten paljon kuluttaa ja miten paljon sähkö maksaa. Litrojen sijaan käsitellään kilowattitunteja. Sähköautoilussa tulee lisähaastetta siitä, että sähkö on kovin erihintaista eikä sitä aina veloiteta kilowattitunteina, vaan minuutteina. Lisäksi autoissa akkukemiat vaihtelevat ja siten myös kyvykkyys ladata sähköä nopeasti on erilainen.

Sääolosuhteet ja akun kyky (tai kyvyttömyys) esivalmistella itsensä lataukseen tuovat lisähaastetta kustannuksen arviointiin. Jotkut akut ovat kehnoja kesäkuumalla, kun akun jäähdytys on puutteellinen. Jotkut ovat huonoimmillaan talvella, kun akku kylmenee eikä sitä voi esilämmittää ennen latausta.

Suurin osa ihmisten ajoista on kuitenkin sellaista, että lataus kotona riittää eikä asiaa tarvitse ihmeemmin miettiä. Silloin on aika helppoa laskea kustannus. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta lataukseen kotona ja kaikki ajot eivät pääty kotiin. Pidemmällä ajolla joutuu käyttämään kalliimpaa tienvarsilatausta, mikä täyssähköllä liikuttaessa on aina pikalatausta tai suurteholatausta. Peruslataus on liian hidasta.

Blogi energia kallistuu

Mitä maksaa 100 km sähköautolla?

Oman Teslan pitkän aikavälin kulutus on 18,4 kWh/100 km, mutta talvella menee enemmän ja kesällä vähemmän. Mitä isompi auto, huonompi aerodynamiikka ja enemmän kuormaa, sitä sukkelammin sähkö hupenee akusta.

Hyvä keskiarvo on 20 kWh/100 km. Silloin ei ainakaan laske alakanttiin ja fiksusti ajelemalla sen pystyy alittamaan ainakin puolet vuodesta hyvin helposti.

Vanhaan hyvään aikaan käytin sähkön hintana vertailulaskelmissa 15 senttiä. Näin ollen lasku on helppo: 20 x 15 senttiä maksaa 3 euroa. Sata kilsaa keventää kukkaroa kolmella eurolla. Nyt hintana täytyy käyttää 25 senttiä ja sata kilometriä kuluttaa 5 euroa.

Loppuvuoden sähkön hinnaksi ennustetaan jopa 50-60 senttiä. Tuolloin sata kilometriä maksaa jo 12 euroa jopa vain kotona ladattaessa.

Teholatauksen hinta

Teslan omilla Supercharger-latureilla latauksen hinta on 37 senttiä. Ilmaisia kilometrejä ei ole enää hetkeen ollut tarjolla Teslalta, joten jos haaviin on osunut vanha Tesla Model S, jolla on ikuiset ilmaiset kilometrit, nyt niistä kannattaa nauttia. Sata kilometriä maksaa siis 7,4 euroa.

Jos menen pikalaturille, jonka maksimiteho on 50 kW:tä ja veloitus perustuu aikaan, joutuu vähän laskemaan enemmän. Käytännössä oma Tesla lataa näistä rimpuloista 38 kW:n teholla. Täyteen asti ei pikalatauksessa kannata ladata, koska vauhti alkaa hidastua akun täyttyessä. Myyrmannin pisteessä tämä maksaisi Virran laturilla 22 senttiä/minuutti. Tuolla 38 kW:n teholla lataan 0,63 kilowattituntia per minuutti. Latausaikana se on n. 32 minuuttia, jos laitetaan akkuun nyt se 20 kilowattitunnin tujaus. Se maksaa 7,04 euroa ajan perusteella ja kun muunnan sen kilowattitunnin hinnaksi, se on n. 0,35 euroa.

Jos hinta vaikka kaksinkertaistuu loppuvuoteen mennessä, tuo 20 kilowattituntia maksaakin jo 14 euroa. On mielenkiintoista nähdä, miten nämä aikaperusteiset latauslaitteet kalibroidaan uuteen aikaan. Aikaperusteista lataushintaa nähdään erityisen paljon vanhoilla 50 kW:n latauslaitteilla, uusissa suurteholatureissa on usein jo menty kilowattituntihintaan.

Jos katson suurteholatausta Lohjalla, siellä on minuuttihinta 0,54 euroa ja maksimiteho on 150 kW:tä. En ole juuri koskaan tuolla onnistunut pääsemään kovaan latauslukemaan, joten arvelen, että Teslallani pääsisin enimmillään 80 kW:n tehoon, vaikka laitteella ei olisikaan ketään muuta jakamassa tehoja. Näin ollen 20 kilowattitunnin lataukseen menee 15 minuuttia ja hintaa kertyy 8,1 euroa. Kilowattitunnin hinnaksi tulee n. 0,40 euroa. Aavistuksen kalliimpaa kuin 50 kW:n laturilla, mutta puolet nopeampaa.

Jos tuolla hinta kaksinkertaistuu, 100 kilometriä maksaa 16,2 euroa ja 0,80 euroa/kWh.

Mitä ajaminen bensalla maksaa?

Tässäkin joutuu tekemään yleistyksiä, jotka ovat haastavia. Yleinen hyvä keskiarvo on kuitenkin 7 litraa sadalla. Jos oletamme, että bensan hinta on 2,3 euroa, maksaa 100 kilometriä 16,1 euroa.

Jos hinta putoaa 2 euron tuntumaan, selvitään 14 eurolla.

Vertailu

Tällä hetkellä siis sähköautolla ajaminen maksaa latauspaikasta ja -tavasta riippuen 5-8 euroa per 100 km (0,25 – 0,4 euroa/kWH).

Bensa-autolla polttoaine maksaa n. 16 euroa/100km, joten vaikka bensan hinta vielä vähän laskisikin, on se edelleen selkeästi kalliimpaa kuin sähköllä ajaminen nyt.

Teoreettisessa vertailussa on helppo testata kulutuksen 7 litran ja 20 kilowattitunnin lukuja. Jos bensan hinta on 2 euroa/litra (7 x 2 = 14), sähköautoilusta tulee samanhintaista 0,70 euron kilowattituntihinnalla (20 x 0,7 = 14). Jos bensa menee halvemmaksi, sähköautoilijankin vertailukohta muuttuu.

Jos vielä joskus nähdään sellainen hinta kuin 1,3 euroa/litra, sadan kilometrin ajo maksaa 9,1 euroa. Sähköautoilusta tulee samanhintaista 0,455 eurolla/kWh.

Olisipa kristallipallo, että tietäisi, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Se on selvää, että kalliimpia kilometrejä on edessä kaikilla. Parhaiten varmaan pärjäävät ne, jotka voivat ladata kotipihassa aurinkopaneeleilla, vaikka nekään eivät juuri talvella auta. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että sähköllä ajaminen pysyy kaikesta huolimatta edullisempana erityisesti silloin, kun enin osa latauksesta tapahtuu kotona.

Vuoden päästä voidaan katsoa tätä kirjoitusta ja laskea, miten sitten kävikään.

Sari Kangasoja