Liettua | Autoliitto

Pinta-ala 65 200 km²
Asukasluku 2.8 milj.
Väestöntiheys 45,5 as./km²
Valtakieli liettua (84%), muita kieliä puola (6%) ja venäjä (5%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Vilna 574 147
Muita kaupunkeja Kaunas 352 000
  Klaipeda 183 000
  Siauliai 126 000

Tiepalvelu

Puhelin: +370 5 230 0668 /LAS, apu on maksullista. Matkapuhelimesta soitettaessa LAS:n tiepalvelun numero on 1888. Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, joku onnettomuuden osapuoli pakenee paikalta tai syntyy erimielisyyttä syyllisyydestä, pitää poliisi kutsua paikalle. Onnettomuuden osapuolet eivät saa nauttia päihdyttäviä aineita heti tapahtuman jälkeen, koska heiltä mitataan mahdollinen päihtymys.

Vakuutusmuodollisuudet

Jos onnettomuudesta aiheutuu vain aineellisia vahinkoja, ei poliisia tarvitse kutsua paikalle, vaan riittää kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen täyttäminen ja allekirjoittaminen. Vakuutusyhtiölle pitää tehdä ilmoitus tapahtuneesta viivytyksettä.

Maantieteellinen kuvaus

Liettualla on 99 kilometriä rantaviivaa. Rannikko on pääosin hiekkarantaa. Avointa Itämeren rantaa on noin 38 km, loppuosa on Kyyrinkynnään rannikkoa. Tärkein satamakaupunki Klaipeda sijaitsee Kuurin poukamassa. Tärkein joki on Nemunas, Niemenjoki, jolla on kansainvälistäkin laivaliikennettä.

Liettuan maaperä on jääkausien muokkaamaa. Maan korkeimmat alueet ovat läntiset mäkialueet ja idän ylängöt. Maan korkein huippu on Aukštojasin kukkula (294 m).

Liettuassa on useita järviä, esimerkiksi Vištytis. Lisäksi on paljon soita. Sekametsät peittävät lähes 33 % maan pinnasta. Ilmasto on sekoitus meri- ja mannerilmastoa, eli sekä talvet että kesät ovat leutoja ja sateisia.

Erään mittaustavan mukaan Liettuan pääkaupunki Vilna sijaitsee muutaman kilometrin etelään Euroopan maantieteellisestä keskipisteestä.

Tiestö

Yleisiä teitä: 84 100 km
Moottoriteitä: (Automagistralė): 310 km
Eurooppa-teitä (E): 1 498 km

Teiden kunto

Päätiet ovat valtaosin hyvässä kunnossa ja teitä kunnostetaan jatkuvasti. Koska maassa on paljon raskasta liikennettä, tiet kuluvat ja urautuvat nopeasti. Maaseudun toisen luokan tiet ovat usein hiekkateitä. Maailman talousfoorumin vuoden 2017 raportin mukaan teiden taso Liettuassa oli sijalla 37 (maailman maita oli vertailussa 137). Latvian tiestö oli sijalla 107 ja Viron sijaluku oli 38 (Suomen 21).

Magistraliniai (päävaltaväylät, "A-tiet"), joiden tunnuksena on A ja tienumero, yhdistävät tärkeimmät kaupungit ja ovat kansallisia kauttakulkuväyliä. Yhteensä 1 745 km. Seuraavat tiet ovat lähes moottoritiestandardin tasoisia ja niillä noudatetaan moottoriteiden nopeuksia: A1 Klaipeda - Kaunas (mutta Kaunas –Vilna –osuus ei ole moottoritietasoa) ja A2 Panevezys – Vilna.

Krašto ("kansalliset alueita yhdistävät tiet"), joiden tunnuksen on kolme numeroa, yhdistävät pienempiä kaupunkeja. Yhteensä 4 935 km.

Rajoniniai ("paikallistiet"), joiden tunnuksena on neljä numeroa, yhdistävät kyliä toisiinsa. Monet näistä teistä ovat yhä sorapäällysteisiä. Yhteensä 14 573 km.

Julkinen liikenne kaupungeissa

Vilnassa on 18 johdinautolinjaa ja 67 bussilinjaa. Lippuja voi ostaa kioskeista tai busseista. Lippu pitää muistaa leimauttaa/rei’ittää liikennevälineessä, muuten se ei ole voimassa. Kertalippu maksaa euron. Saatavilla on myös päivän, kolmen tai kymmenen päivän kortteja. Myös ladattavia e-lippuja on saatavilla.

Lisätietoa englanniksi: www.vilniustransport.lt/en

Kaunasissa on myös busseja ja johdinautoja, jotka liikennöivät 4.30–10.30. Lipun voi hankkia e-lippuna etukäteen tai kuljettajalta käteisellä. Huom. lipun hinta pitää olla tasarahana kolikkoina, sillä liikennevälineissä ei ole vaihtorahaa turvallisuussyistä. E-lippu pitää muistaa leimata/näyttäää lukijalle bussiin sisään tultaessa.

Kaunasin julkisesta liikenteestä lisätietoa: http://en.kaunas.lt/tourism/public-transport

Lisätietoa:

Lithianian Road Administration
j. Basanaviciaus g. 36/2, Vilnius 03109
Puhelin: +370 5 232 9677
Faksi: 370 5 232 9622
Sähköposti: centra@eismoinfo.lt
Verkkosivut: www.lra.lt

Rahayksikkö

1 euro (EUR) = 100 senttiä

Valuuttamääräykset

Valuutta: euro (EUR)
Ulkomaisen/paikallisen valuutan tuonti ja vienti: rajoituksetta EU-maista tuleville ja EU-maihin lähteville. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä.

Rajanylityspaikat

Schengenin sopimukseen kuuluvien maiden (Latvia ja Puola) rajoilla ei ole rajatarkastuksia. Matkustajilla on silti oltava voimassa oleva matkustusasiakirja mukanaan.

Rajanylityspaikka Myydäänkö rajalla liikennevakuutusta?
Liettua-Valko-Venäjä
Raigardas-Grodno, A4-tie Kyllä
Salcininkai-Voranava, A15-tie Kyllä
Medininkai-Zuravy (Minsk), A3-tie Ei
Lavoriskes-Vorona, 103-tie Kyllä
Liettua-Kaliningrad (Venäjä)
Sudargas-Pogranitshny, 3807-tie Ei
Nida-Kaliningrad (Kuurinkynnäs, 167-tie) Ei
Panemune-Sovetsk, A12-tie Ei
Kybartai-Cerniatshovsk, A7-tie Ei

Liettuan ja Kaliningradin rajoilla on usein jonoja. Liettuan ja Valko-Venäjän rajalla ruuhkautuu raskas liikenne, koska ajoneuvojen polttoainetankkien sisältö voidaan tarkastaa kumpaan tahansa matkustussuuntaan.
Internetissä on ajantasaiset tiedot liettuaksi Valko-Venäjän ja Kaliningradin rajojen odotusajoista: www.pkpd.lt/lt/border (Laukiančių automobilių skaičius = jonossa olevien ajoneuvojen määrä) ja Prognozuojamas laukimo laikas (val.) = odotettavissa oleva jonotusaika tunneissa.

Liettuan matkailuneuvonta

Baltia-keskus
Mariankatu 8 B 12
Puhelin: +358 50 408 7825
Sähköposti: info@liettua.fi
Verkkosivut: www.donelaitis.fi/index.html

Autoliiton sisarjärjestö

Lietuvos Automobilininku Sajunga (LAS)
Trinapolio Street
2055 Vilnius, Lithuania
Puhelin: +370 5 210 44 33/44
Faksi: +370 5 270 9592
Sähköposti: info@las.lt
Verkkosivut: www.las.lt

Suomen edustusto

Embassy of Finland
K. Kalinausko g. 24, 2nd floor
LT-03107 Vilnius, Lithuania
Puhelin: +370 5 266 80 10
Faksi: +370 5 212 2441
Sähköposti: sanomat.vil@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.lt

Hätätapauksessa päivystys virka-ajan ulkopuolella ulkoministeriössä, puhelin: +358-9-160 5555.

Verkkolinkkejä

www.tourism.lt
www.donelaitis.fi
www.inyourpocket.com/lithuania
www.visitlithuania.net
www.atostogoskaime.lt (maaseutumatkailu, majoituskohteet ja nähtävyydet)

Liikkeiden aukioloajat

Pankit ovat auki myös lauantaisin 9.00–12.00. Tavaratalot ovat avoinna ma–pe 20.00 asti, samoin useimmat ruokakaupat (jotkut isommat ruokakaupat voivat olla auki 22.00 asti). Sunnuntaisin kaupat ovat kiinni.

Puhelut

Suomi–Liettua
00/990/999/994 + 370 + aluenro

Liettua–Suomi
00 + 358 + aluenro ilman 0:aa

Puhelinautomaateissa käytössä puhelinkortit.

Matkapuhelin:
Saa tuoda vapaasti maahan ja käyttää.

Ajon aikana puhuminen sallittu vain handsfree-laitteilla.

Aika

Kellonaika on sama kuin Suomessa.

Sähkön verkkojännite ja pistokemalli

Jännite: 220 volttia vaihtovirta, taajuus 50 hertsiä
Pistokemalli: 2 pyöreää pinniä

Muuta huomattavaa

Ulkoministeriön matkustustiedotteen mukaan autovarkaudet ovat yleisiä. Autoja pysäköitäessä suositellaan käytettäväksi vartioituja pysäköintialueita ja leiriydyttäessä vartioituja leirintäalueita. Auton sisätiloihin ei tule jättää irtonaisia arvotavaroita, ja kaikkia autossa olevia turvalaitteita on syytä käyttää.

Moottoriteitä muistuttavat tiet eivät välttämättä täytä Suomen moottoriteiden turvallisuuskriteereitä, ja niillä on mahdollista tehdä U-käännöksiä.

On suositeltavaa ottaa kattava matkavakuutus, joka korvaa sairaanhoito- ja lääkekulut matkan aikana sekä vakavasti sairastuttaessa myös kotiinkuljetuksen Suomeen.

Autoilusanastoa

• Liikennesääntöjä ja rangaistuksia

• Liikenteen ruuhkautuminen

• Liikuntaesteisen matkailu