Liettua

Automatkailijan Liettua

Liettualla on 99 kilometriä rantaviivaa. Rannikko on pääosin hiekkarantaa. Avointa Itämeren rantaa on noin 38 km, loppuosa on Kyyrinkynnään rannikkoa. Tärkein satamakaupunki Klaipeda sijaitsee Kuurin poukamassa. Tärkein joki on Nemunas, Niemenjoki, jolla on kansainvälistäkin laivaliikennettä.

Liettuan maaperä on jääkausien muokkaamaa. Maan korkeimmat alueet ovat läntiset mäkialueet ja idän ylängöt. Maan korkein huippu on Aukštojasin kukkula (294 m).

Liettuassa on useita järviä, esimerkiksi Vištytis. Lisäksi on paljon soita. Sekametsät peittävät lähes 33 % maan pinnasta. Ilmasto on sekoitus meri- ja mannerilmastoa, eli sekä talvet että kesät ovat leutoja ja sateisia.

Erään mittaustavan mukaan Liettuan pääkaupunki Vilna sijaitsee muutaman kilometrin etelään Euroopan maantieteellisestä keskipisteestä.

Liettua

Yleistietoa Liettuasta

Pinta-ala 65 200 km²
Asukasluku 2.8 milj.
Väestöntiheys 45,5 as./km²
Valtakieli liettua (84%), muita kieliä puola (6%) ja venäjä (5%)
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Vilna 574 147
Muita kaupunkeja Kaunas 352 000 Klaipeda 183 000 Siauliai 126 000

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: +370 640 22220 /SOS/LAS, apu on maksullista. Maassa on myös muita palvelun tarjoajia.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Liettuaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Automatkailijan Liettua
  • Pelkästään aineellista vahinkoa aiheuttaneesta vahingosta ei tarvitse kutsua poliisia, mutta asianosaisten tulee täyttää eurooppalainen vahinkoilmoitus. Jos osapuolet eivät ole yksimielisiä, ajoneuvoja ei pidä siirtää ja on suositeltavaa soittaa poliisille.

• Vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle tulee tehdä kolmen vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.

Vastuullinen vakuutuksenantaja on velvollinen maksamaan korvauksen 30 päivän kuluessa vaatimuksen esittämisestä. Jos 30 päivän kuluessa ei ole mahdollista selvittää vakuutustapahtumaa ja vahingon suuruuden arvioimiseksi tarpeellisia olosuhteita, korvaus on maksettava 14 päivän kuluessa siitä, kun olosuhteet olisi voitu selvittää. Korvaus tulee maksaa vahinkoa kärsineelle mahdollisimman pian mutta viimeistään 3 kuukauden kuluessa korvausvaatimuksen esittämispäivästä.

Liettuan tasavallan siviililain mukaan vakuutettuun tai vakuutuksenantajaan kohdistettujen oikeustoimien vanhentumisaika on 3 vuotta. Kolmen vuoden vanhentumisaika lasketaan siitä päivästä, jona korvauksenhakija sai tietää vahingosta ja vahingosta vastuussa olevasta henkilöstä.

Lähde: Liettuan vihreän kortin toimisto, Motor Insurers’ Bureau of the Republic of Lithuania, www.cab.lt/en/worth-knowing-2.

• Asiakas voi tahtoessaan ja tyytyväisyyttään osoittaakseen antaa ravintoloissa noin 10 % ylimääräistä.

Takseissa voi antaa hieman ylimääräistä käteisellä maksaessaan, mutta nykyään sovelluksilla maksettaessa hinta sovitaan yleensä etukäteen.

Hotelleissa voi jättää siistijöille muutaman euron per päivä, jos on tyytyväinen siisteyteen.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 84 166 km
    Moottoriteitä (Automagistralė): 400 km

Eurooppa-teitä (E): 1 639 km

• Magistraliniai (päävaltaväylät, A-tiet), joiden tunnuksena on A ja tienumero, yhdistävät tärkeimmät kaupungit ja ovat kansallisia kauttakulkuväyliä.
    • Krašto (kansalliset alueita yhdistävät tiet), joiden tunnuksen on kolme numeroa, yhdistävät pienempiä kaupunkeja.
    • Rajoniniai (paikallistiet), joiden tunnuksena on neljä numeroa, yhdistävät kyliä toisiinsa. Monet näistä teistä ovat yhä sorapäällysteisiä.

Teiden kunto

Päätiet ovat valtaosin hyvässä kunnossa ja teitä kunnostetaan jatkuvasti. Koska maassa on paljon raskasta liikennettä, tiet kuluvat ja urautuvat nopeasti. Maaseudun toisen luokan tiet ovat usein hiekkateitä. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan teiden taso Liettuassa oli sijalla 38 (maailman maita oli vertailussa 141). Latvian tiestö oli sijalla 96 ja Viron sijaluku oli 41 (Suomen 19).