Matkailuvinkkejä Norjaan autoileville | Autoliitto

Matkailuvinkkejä Norjaan autoileville

Norjan maisemat

28.6.2020

Suomen hallituksen ohjeiden mukaan on edelleen syytä välttää tarpeetonta matkustamista ulkomaille. Poikkeuksena Norja, Tanska, Islanti, Viro, Latvia ja Liettua, joiden osalta sisärajavalvonta ja karanteenisuositus päättyivät suomalaisilta 15.6.2020.

Norja aikoo lisäksi heinäkuun 15. päivästä eteenpäin sallia matkustamisen joistakin EU-maista Norjaan. Sallitut maat määräytyvät sen mukaan, täyttävätkö ne Norjan kansanterveyslaitoksen kriteerit tartuntatilanteen hillitsemisessä. Matkailijan lähtömaassa saa olla koronatartuntoja korkeintaan 20 viikossa 100.000 asukasta kohti.

Norjan kansanterveyslaitos (Folkehelseinstituttet, FHI) on julkaissut verkossa Euroopan kartan, jolle on merkitty vihreällä värillä maat, joista tulevat matkailijat eivät joudu karanteeniin ja punaisella värillä ne, joista tuleville on 10 vuorokauden karanteeni Norjassa. Maatietoja päivitetään noin kahden viikon välein. Lisätietoja FHI:n sivuilta.

Norjan hallituksen 25.6.2020 antamien tietojen mukaan on mahdollista matkustaa autolautalla Suomesta Tukholmaan ja ajaa sieltä suorinta tietä Norjaan. Norja edellyttää kuitenkin, että Norjaan on ajettava mahdollisimman nopeasti lyhyintä reittiä eikä Ruotsissa saa yöpyä. Jos yöpyy Ruotsissa, joutuu karanteeniin Norjassa. Lähde: Rejgering

Pandemian takia tilanne missä tahansa maassa tai alueella voi muuttua äkillisesti ja ennalta-arvaamattomasti. Suomen ulkoministeriö kehottaa tekemään matkustusilmoituksen, jos päätät matkustaa.

Suomeen palattaessa on syytä muistaa, että Ruotsista Suomeen saapuvassa liikenteessä sallitaan vain paluuliikenne, työmatkaliikenne sekä muu välttämätön liikenne.

Automatkan suunnittelussa Norjaan kannattaa koronamääräysten lisäksi ottaa huomioon ajamisen hitaus. Tiet ovat usein kapeita ja mutkaisia, joten 100 kilometrin matkaan saa kulumaan useamman tunnin, jos pitää valokuvaus- tai muita taukoja. Maassa on yli 1.000 maantietunnelia, lukuisia siltoja ja autolauttoja.

Lue täältä lisää Autoliiton vinkkejä Norjaan matkaaville.

Liikennesääntöjä ja muuta automatkailutietoa Norjasta:

Hätänumerot

Poliisi                112
Ambulanssi      113
Palokunta         110

Varusteet ja laitteet

Ensiapulaukku
Ei pakollinen yksityiskäyttöön rekisteröidyissä autoissa, mutta suositellaan.

Palosammutin
Ei pakollinen yksityiskäyttöön rekisteröidyissä autoissa, mutta suositellaan.

Heijastinliivi
Ei pakollinen ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille.

Moottoripyöräilijän suojakypärä
Moottoripyörän kuljettajan ja matkustajan tulee käyttää suojakypärää.

Varoituskolmio ja hätävilkut
Varoituskolmio on pakollinen varuste (ei koske moottoripyöriä). Kolmiota on käytettävä, jos seisahtuneesta ajoneuvosta aiheutuu vaaraa muulle liikenteelle. Jos ajoneuvon näkee hyvin, voi kolmion asemasta käyttää hätävilkkuja.

Lasten turvaistuimet
Alle 135 cm:n pituisten lasten tulee matkustaa koolleen sopivassa lastenistuimessa. Alle 4-vuotiaille suositellaan takaistuimelle selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta. 135–150 cm:n pituiset lapset saavat matkustaa käyttäen auton turvavyötä ja korokeistuinta. Lastenistuimien pitää täyttää EU-normin ECE 44/03 tai myöhemmän vaatimukset.

Nopeusvalvontakamerat
Tutkanpaljastimien käyttö on kielletty, laiminlyönnistä seuraa sakkoja ja mahdollisesti laitteen takavarikointi. Sen sijaan GPS-navigaattoreissa olevat kameravalvonnasta varoittavat POI-pisteet ovat sallittuja.

Kojelautakamerat
ADAC:n mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta, mutta videoiden pitää olla vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettuja eikä kamera saa häiritä kuljettajan keskittymistä tai näkemistä.

Rajanylityspaikat

Koska Norja ja Suomi kuuluvat molemmat Schengen-alueeseen, rajan saa ylittää mistä tahansa, ellei mukana ole tullattavaa tavaraa. Tullattavan tavaran kanssa on kuljettava tullitoimipaikan kautta.

Koronaepidemian aikana voimaantullut sisärajojen valvonta on päättynyt Norjan ja Suomen sekä Norjan ja Tanskan välillä 15.6.2020. Mutta Norja on pidentänyt tilapäistä sisärajavalvontaa 20.8.2020 asti (tämä koskee Norjan ja Ruotsin rajaa).

Maksulliset tiet

Norjassa uudet sillat, tunnelit ja yleiset tiet rahoitetaan lähes aina tietullimaksuin (bompengar). Maksuja peritään niin kauan, kunnes investointi on tullut rahoitetuksi.

Moottoripyöriltä ei peritä tiemaksuja (paitsi Atlanterhavs-tunnelissa). Tietulleja peritään myös joissain kylissä tai kaupungeissa. Internetissä on digitaalinen kartta, josta näkyy tiemaksujen perintäpaikat. Meny-valikosta pitää valita Bomstasjoner, jolloin kartalle ilmestyvät karttaa suurennettaessa tietullien maksupisteet mustavalkoisilla Kr-symboleilla merkittyinä. Kr-symbolia klikkaamalla näkee, voiko tiemaksun maksaa AutoPass-järjestelmällä tai maksuautomaattiin.

Tiemaksupisteet on viitoitettu sinisin opastein: ”(automatisk) bomstasjon”, ”(automatic) toll” tai ”toll plaza”.

Toll plaza

Täysin automatisoidut maksupisteet (joilla ei voi maksaa käteisellä eikä korteilla) on merkitty mustavalkoisella kameraa kuvaavalla opasteella.

Automatisoitu maksupiste

Lähes kaikissa maksupisteissä on käytössä vain automatisoitu maksumenettely, eli maksuja ei voi maksaa käteisellä eikä luottokorteilla. Automatisoituja maksuasemia on kahdenlaisia: 1) tien ylittäviä terässiltoja, joissa on kamerat tai 2) AutoPASS-opastein viitoitettuja maksukaistoja, joihin myös on asennettu valvontakamerat.

Eri ajoneuvoluokille on erihintaiset maksut. Maassa on monta tieyhtiötä, joiden omilla verkkosivuilla on heidän perimänsä hinnat.

Maksumenetelmiä on kaksi:

1) Laskua vastaan jälkikäteen
2) AutoPASS-sopimus ja ”Tag”-lähetin autoon

AutoPASS-sopimus tieyhtiön kanssa ja elektronisen lähetinlaitteen eli ”tagin” (AutoPASS brikke norjaksi) hankkiminen on helpoin tapa maksaa tiemaksut.

Maksutositteet kannattaa säilyttää ainakin vuoden ajan. Jos tulee jälkimaksuvaatimuksia, pitää ottaa yhteys laskun lähettäneeseen tieyhtiöön. AutoPASSia koskevissa yleisissä kysymyksissä voi ottaa yhteyden Norjan tiehallintoon sähköpostitse: ap@vegvesen.no .

Jos maksua ei hoida annetussa ajassa, tulee korotettu lasku tiemaksusta. Norjan tieyhtiöt ovat antaneet maksujen perinnän Lontooseen rekisteröidyn Euro Parking Collection –yhtiön tehtäväksi. Lisätietoa EPC:n verkkosivuilta.

Yli 3,5 tonnin painoisessa kaupallisessa käytössä olevassa autossa pitää olla AutoPass-lähetin. Jos sitä ole auton tuulilasissa, on sakon suuruus ensimmäisellä kerralla 8 000 NOK ja jos teko toistuu, on rangaistus 16 000 NOK. Lähde: Autopass.

Norjassa automatkalla olleet ovat saaneet matkansa jälkeen sakkoja Norjan tietulleista. Jos automatkailija tietää laiminlyöneensä tullimaksun, on suositeltavaa maksaa sakko lisäkulujen välttämiseksi. Mikäli matkailija kokee sakon aiheettomaksi, tulisi ensi sijassa ottaa yhteys velkojaan ja kiistää maksu. On suositeltavaa ottaa kopio kaikista maksutositteista ja säilyttää niitä vähintään yksi vuosi matkan jälkeen.

Liikennetiedotus

Statens vegvesen (Norjan tieviranomainen),
Puhelin: 22 07 30 00 (kun ollaan Norjassa) tai ulkomailta +47 22 07 30 00. Jos haluaa itse ilmoittaa liikenteen palvelukeskukselle esimerkiksi tiellä olevasta esteestä, voi soittaa numeroon 175. Verkkosivut: www.vegvesen.no

Vegvesen tiedottaa liikennetapahtumista myös Twitterissä ja saatavilla on mobiilisovellus Vegvesen Trafikk, jossa on kartta sekä tietyöinfo. Myös mobiilisovellus Waze on käytettävissä.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos liikenneonnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, on tehtävä ilmoitus poliisille sekä pelastuslaitokselle. Myös onnettomuudet, joissa villieläin loukkaantuu tai kuolee, on ilmoitettava poliisille. Mikäli on osallisena onnettomuuteen, josta on aiheutunut joko aineellisia tai henkilövahinkoja, ei saa nauttia alkoholia kuuden seuraavan tunnin aikana, koska poliisi voi pyytää onnettomuuden osapuolia verikokeeseen.

Promilleraja

0,2

Pyöräilyä koskevia sääntöjä

Polkupyörän pakolliset varusteet:

• punainen heijastin takana
  • valkoiset tai keltaiset heijastimet polkimissa
  • kaksi jarrua
  • soittokello
  • valkoinen tai keltainen valo edessä ja punainen valo takana, jos ajetaan huonoissa näkyvyysolosuhteissa

Sääntöjä pyöräilijöille:

• Jalkakäytävällä saa ajaa, jos pyöräkaistaa ei ole, mutta nopeus on sovitettava jalankulkijoiden mukaan.
  • Tien saa ylittää suojatietä pitkin pyörällä, mutta autoilijan ei tarvitse pysähtyä paitsi silloin, kun pyörää talutetaan suojatietä pitkin.
  • Moottoriliikenneteillä (ja tietysti moottoriteillä) sekä tunneleissa ajo on kielletty.
  • Ennen vasemmalle kääntymistä on annettava suuntamerkki kättä ojentamalla.
  • Yksisuuntaisella tiellä ei saa ajaa ajosuunnan vastaisesti, ellei sitä ole erikseen sallittu liikennemerkillä.

Pyöräilykypärän käyttö ei ole pakollista, ei myöskään heijastinliivin. Molemmat ovat suositeltavia.

Polkupyörän kyydissä saa kuljettaa vain alle 10-vuotiasta lasta.

Liikennerangaistukset

Poliisilla on oikeus määrätä sakko sekä periä maksu paikan päällä.
Lisätietoa sakoista verkossa

Norjassa on satoja kameroita valvomassa liikennettä. Kameroista varoitetaan liikennemerkillä. Jos merkissä lukee ”strekningsmåling”, se tarkoittaa välimatkamittausta. Tiellä on tällöin valvontakamerat mitattavien osuuksien alku- ja loppupäässä. Kamerat kuvaavat ajoneuvon molemmissa päissä. Jos ylinopeutta ei ole, kuvat häviävät kameroista 5 minuutin sisällä.

Liikennevalvontakamera

Lisätietoa aiheesta Statens vegvesenin verkkosivuilla

Autoliitto suosittelee ulkomailla saatujen sakkojen maksamista, jos tietää, että sakko on aiheellinen. Muussa tapauksessa sakosta kannattaa valittaa, ohjeet ja määräajat ilmenevät rangaistus-/maksuvaatimuksesta.

Matkailuautot tai -vaunut / Leirintä

Yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella on sallittua jokamiehen oikeuden nojalla harvemmin asutuilla ja viljelemättömillä alueilla korkeintaan 150 metrin etäisyydellä asuintalosta tai mökistä. Mikäli telttapaikka/matkailuajoneuvo on lähempänä asutusta, on kysyttävä maanomistajan lupa. Paikallisia rajoituksia voi esiintyä. Roskat ja jätteet on otettava mukaan. Avotulen teko on kielletty 15.4.–15.9.

Maassa on yli 1.000 leirintäaluetta. Norjassa käytetään Camping Key Europe –leirikorttia. Myös kansainvälinen leirikortti kelpaa.

Norjan maanteiden jyrkkyysaste vaihtelee, mutta ei ole yleensä yli 10:tä prosenttia. Tosin E68-tiellä Sognefjordin eteläkärjessä Gudvangenista Stalheimiin on jykkyyttä 20 %, mutta jyrkimmällä kohdalla voi valita vaihtoehtona olevan Stalheimin tunnelin. Rv63-tiellä (Trollstigen, Geiranger) on jyrkkyyttä enimmillään 12 %.

Maassa on osin teiden kapeuden ja mutkaisuuden vuoksi sellaisia tieosuuksia, joilla ajamista matkailuvaunun kanssa voi suositella vain kaikkein kokeneimmille kuljettajille. Teillä voi olla kohtia, joilla joutuu peruuttamaan löytääkseen sopivan sivuutuspaikan.

Esitteen Norjan leirintäalueista (Norsk Camping Guide) voi ladata pdf-muodossa verkosta osoitteesta www.camping.no tai tilata postitse 115,- NOK hintaan.

Norjan matkaparkkeja ja matkailuautojen tankkien tyhjennyspaikkoja (tømmestasjoner) voi hakea sivustolta http://bobilplassen.no/.

Tullivapaat tuomiset

Yli 22-prosenttista alkoholia saa tuoda maahan vain 22 vuotta täyttänyt henkilö. Koska maa ei ole EU-maa, ovat tullivapaiden tuomisten määrät rajoitetut.

Alkoholin luvattomien määrien maahantuonnista on ankarat rangaistukset (ja tuotteet menetetään tullille). Jos tuo esimerkiksi 4 litraa yli sallitun määrän 22–60-prosenttista alkoholia, seuraa 2 500 NOK rangaistus. Lisätietoa rangaistuksista Lovdatan verkkosivuilta.