Matkailuvinkkejä Norjaan autoileville | Autoliitto

Olet täällä

Matkailuvinkkejä Norjaan autoileville

Norjan maisemat

Automatkan suunnittelussa Norjaan kannattaa ottaa huomioon ajamisen hitaus. Tiet ovat usein kapeita ja mutkaisia, joten 100 kilometrin matkaan saa kulumaan useamman tunnin, jos pitää valokuvaus- tai muita taukoja. Maassa on yli 1.000 maantietunnelia, lukuisia siltoja ja autolauttoja.

Liikennesääntöjä ja muuta automatkailutietoa Norjasta:

Hätänumerot

Poliisi                112 
Ambulanssi      113
Palokunta         110

Varusteet ja laitteet

Ensiapulaukku 
Ei pakollinen.

Palosammutin 
Ei pakollinen.

Heijastinliivi
Ei pakollinen ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille.

Moottoripyöräilijän suojakypärä
Moottoripyörän kuljettajan ja matkustajan tulee käyttää suojakypärää.

Varoituskolmio ja hätävilkut
Varoituskolmio on pakollinen varuste (ei koske moottoripyöriä). Kolmiota on käytettävä, jos seisahtuneesta ajoneuvosta aiheutuu vaaraa muulle liikenteelle. Jos ajoneuvon näkee hyvin, voi kolmion asemasta käyttää hätävilkkuja.

Lasten turvaistuimet 
Alle 135 cm:n pituisten lasten tulee matkustaa koolleen sopivassa lastenistuimessa. Alle 4-vuotiaille suositellaan takaistuimelle selkä menosuuntaan asennettua turvaistuinta. 135–150 cm:n pituiset lapset saavat matkustaa käyttäen auton turvavyötä ja korokeistuinta. Lastenistuimien pitää täyttää EU-normin ECE 44/03 tai myöhemmän vaatimukset. 

Nopeusvalvontakamerat 
Tutkanpaljastimien käyttö on kielletty, laiminlyönnistä seuraa sakkoja ja mahdollisesti laitteen takavarikointi. Sen sijaan GPS-navigaattoreissa olevat kameravalvonnasta varoittavat POI-pisteet ovat sallittuja.

Kojelautakamerat 
ADAC:n mukaan kojelautakameraa voi käyttää ongelmitta, mutta videoiden pitää olla vain omaan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettuja eikä kamera saa häiritä kuljettajan keskittymistä tai näkemistä. Tietosuojalain mukaan verkossa julkaistavissa videoissa ei saa näkyä yksityisyyden suojaa rikkovia yksityiskohtia kuten kuvattujen kasvoja tai ajoneuvojen rekisteritunnuksia.
Lähde täällä.

Rajanylityspaikat

Kaikilla pääteillä on rajanylityspaikkoja. Rajanylityspaikat ovat avoinna ympäri vuorokauden. Norjan ja Venäjän välinen raja on myös auki matkailijoita varten, mutta Venäjälle tarvitaan Venäjän viisumi.

Koska Norja ja Suomi kuuluvat molemmat Schengen-alueeseen, rajan saa ylittää mistä tahansa, ellei mukana ole tullattavaa tavaraa. Tullattavan tavaran kanssa on kuljettava tullitoimipaikan kautta.
Euroopan turvallisuustilanteen ja uhkien sekä pandemian vuoksi useat maat ovat ottaneet tilapäiset ja satunnaiset rajatarkastukset uudestaan käyttöön.

 

Maksulliset tiet

Kunnat saavat itse määrätä, peritäänkö niiden alueella tietulleja myös nollapäästöisiltä ajoneuvoilta. Nollapäästöisille sähköautoille myönnetään 50–100 % alennus tietulleista.

Moottoripyöriltä ei peritä tiemaksuja.

Tietulleja peritään myös joissain kylissä tai kaupungeissa. Internetissä on digitaalinen kartta, josta näkyy tiemaksujen perintäpaikat.

Info i kart -valikosta pitää valita Bomstasjoner, jolloin kartalle ilmestyvät tietullien maksupisteet mustavalkoisilla Kr-symboleilla merkittyinä. Kr-symbolia klikkaamalla saa näkyviin tiemaksuaseman nimen ja tiedon siitä, voiko maksaa manuaalisti vai AutoPASS-maksulla.  

 

Tiemaksupisteet on viitoitettu sinisin opastein: ”(automatisk) bomstasjon”, ”(automatic) toll” tai ”toll plaza”.

Toll plaza
 
Täysin automatisoidut maksupisteet (joilla ei voi maksaa käteisellä eikä korteilla) on merkitty mustavalkoisella kameraa kuvaavalla opasteella.

Automatisoitu maksupiste
 

Ajoneuvojen luokittelu maksuja varten

 

Luokka 1 = ajoneuvon suurin sallittu kokonaismassa enintään 3 500 kg. Lisäksi M1-luokkaan kuuluvat matkailuautot, vaikka niiden kokonaismassa on yli 3,5 tonnia, kun matkailuautolla on AutoPass-sopimus ja lähetin autossa.
Luokka 2 = ajoneuvot yli 3 500 kiloa (lisäksi matkailuautot yli 3,5 tonnia, jos niillä ei ole AutoPass-sopimusta ja lähetintä). Jos ajoneuvo on rekisteröity yrityksen nimiin tai ajoneuvoa käytetään elinkeinon harjoittamiseksi, on ajoneuvossa oltava lähetin ja AutoPass-sopimus.

Maksuluokkien sisällä hintoja voidaan porrastaa päästöjen perusteella:

Luokassa 1 maksut porrastetaan seuraavien tekijöiden perusteella: 1) nollapäästöinen auto, 2) ladattava hybridi, 3) dieselauto ja 4) muu käyttövoima (bensiini, kaasu, etanoli tms.) ja

Luokassa 2 porrastus perustuu seuraaviin tekijöihin: 1) nollapäästöinen auto, 2) ladattava hybridi, 3) Euro 6 ja 4) huonomman kuin Euro 6 -päästöluokan auto.

Kaikkien ulkomaalaisten autoilijoiden – joko AutoPASS-sopimuksen haltijoiden tai ilman sopimusta olevien - kannattaa rekisteröityä etukäteen sivuilla, jotta tiemaksut perittäisiin oikean päästöluokan mukaan.

Operaattori on Park Trade Europe AB (Epass 24). Rekisteröitäessä järjestelmään tallennetaan ajoneuvon Euro-päästöluokka sekä käyttövoima.

Ilman rekisteröintiä maksut peritään kalleimman hinnan mukaisesti.

EPC - EuroParking Collection ei enää 30.4.2021 jälkeen hoida AutoPASS-rekisteröintejä eikä peri ulkomaalaisilta Norjan tiemaksuja.

Lisätietoa Norjan AutoPASS-maksamisesta täällä.

Maksumenetelmät

1. Laskua vastaan jälkikäteen

Tiemaksuaseman läpi ajettaessa valvontakamerat kuvaavat auton ja Epass 24 lähettää laskun ulkomailla rekisteröidyistä autoista.

Valvontakameroiden kuvien käsittelyyn voi kulua 20–85 vuorokautta.
Ennen matkaa voi vapaaehtoisesti rekisteröityä Epass 24:n verkkosivuilla ja luoda oman tilin. Tämä ei ole pakollista, mutta nopeuttaa laskujen käsittelyä. Oman tilin avulla voi seurata laskutusta, tarkkailla laskujen eräpäiviä sekä suorittaa maksuja täällä.

2. AutoPASS-sopimus ja ”Tag”-lähetin autoon

AutoPASS-sopimus ja elektronisen lähetinlaitteen eli ”tagin” (AutoPASS brikke norjaksi) hankkiminen on helpoin tapa maksaa tiemaksut. Sopimus on henkilökohtainen ja auton rekisteritunnukseen sidottu. Lähetin pitää kiinnittää auton tuulilasiin siten, että tiemaksupisteiden lukijat tunnistavat sen. Maksuluokkaan 1 kuuluvat ajoneuvot, joissa on voimassa oleva AutoPASS-sopimus ja lähetin saavat useimmilla tiemaksuosuuksilla 20 % alennusta maksusta.

Kannattaa ottaa huomioon, että sopimuksen tekoon kuluu muutamia päiviä. Sopimus on kuitenkin voimassa sen tekopäivästä/ostopäivästä alkaen, vaikka asiakas ei vielä olisi saanut lähetinlaitetta.

Sopimus kannattaa myös tehdä, jos Norjassa ollaan liikkeellä kokonaismassaltaan yli 3500 kiloa painavalla M1-luokkaan kuuluvalla matkailuautolla, koska tällöin tiemaksut peritään halvemman, eli hintaluokan 1 mukaan. Mikäli ei tee AutoPASS-sopimusta, veloitetaan tiemaksut kalliimman maksuluokan 2 mukaisesti.

Raskaille kaupallisessa käytössä oleville ajoneuvoille, eli yli 3 500 kiloa painaville kaupallisen liikenteen ajoneuvoille AutoPASS-sopimus ja -lähetin ovat pakollisia.

Sopimuksen tehneelle luovutetaan panttimaksua (200 NOK) vastaan elektroninen lukulaite (englanniksi tag, norjaksi brikke). Sopimuksen voi tehdä ja lähettimen hankkia internetin kautta seuraavilta tiemaksuyhtiöiltä (bompengeselskap: BroBizz brobizz.com, Flow flytpass.no, Fremtind Service fremtindservice.no, ShuttlePASS skyttelpass.no ja ØresundPay oresundpay.com.

Liikenneonnettomuudesta ilmoittaminen

Jos liikenneonnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja, on tehtävä ilmoitus poliisille sekä pelastuslaitokselle. Myös onnettomuudet, joissa villieläin loukkaantuu tai kuolee, on ilmoitettava poliisille. Mikäli on osallisena onnettomuuteen, josta on aiheutunut joko aineellisia tai henkilövahinkoja, ei saa nauttia alkoholia kuuden seuraavan tunnin aikana, koska poliisi voi pyytää onnettomuuden osapuolia verikokeeseen.

Promilleraja

0,2

Liikennerangaistukset

Norjassa on satoja kameroita valvomassa liikennettä. Kameroista varoitetaan liikennemerkillä. Jos merkissä lukee ”strekningsmåling”, se tarkoittaa välimatkamittausta. Tiellä on tällöin valvontakamerat mitattavien osuuksien alku- ja loppupäässä. Kamerat kuvaavat ajoneuvon molemmissa päissä. Jos ylinopeutta ei ole, kuvat häviävät kameroista 5 minuutin sisällä. 

Liikennevalvontakamera
 
Lisätietoa täällä.

Matkailuautot tai -vaunut / Leirintä

Yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella on sallittua jokamiehen oikeuden nojalla harvemmin asutuilla ja viljelemättömillä alueilla korkeintaan 150 metrin etäisyydellä asuintalosta tai mökistä. Mikäli telttapaikka/matkailuajoneuvo on lähempänä asutusta, on kysyttävä maanomistajan lupa. Paikallisia rajoituksia voi esiintyä. Roskat ja jätteet on otettava mukaan. Avotulen teko on kielletty 15.4.–15.9.

Maassa on noin 1 000 leirintäaluetta. Norjassa käytetään Camping Key Europe -leirikorttia. Myös kansainvälinen leirikortti kelpaa.

Norjan autojärjestöllä NAF:lla on 170 yhteistyöleirintäaluetta. NAF julkaisee vuosittain leirintäoppaan, jossa on tietoa leirintäalueista usealla kielellä, jopa suomeksi. Järjestön verkkosivuilla on myös leirintäosio NAF:n leirintäalueet verkossa.

Esitteen Norjan leirintäalueista (Norsk Camping Guide) voi ladata pdf-muodossa verkosta osoitteesta tai tilata postitse 115,- NOK hintaan. Saatavilla on myös mobiilisovellus ”camping.no”, josta löytyy ajo-ohjeet, kuvia, yhteystiedot ja kuvaukset leirintäalueista. Sovellus on norjaksi.