Jos ylittää Suomen rajan autolla, jonka rekisteröintitodistuksessa ei ole omaa nimeä auton omistajana tai haltijana, on oltava mukana kansainvälinen valtakirja ajoneuvon omistajalta.

Valtakirja

Ajoneuvon omistaja voi valtuuttaa toisen henkilön käyttämään ajoneuvoaan niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Täten myös Autoliiton valtakirjan voi myöntää asiakkaan haluamaksi ajaksi ja aikarajaa ei ole. Jos ajoneuvon omistaja vaihtuu, valtakirja raukeaa automaattisesti. Autoliitto vahvistaa leimalla käyttämänsä valtakirjalomakkeen tiedot valtuuttajan ja hakijan ilmoituksen perusteella.

Osamaksulla ja leasing-sopimuksella hankitun ajoneuvon voi viedä maasta vain rahoitusyhtiön luvalla, jolloin ajoneuvon haltijankin on hankittava valtakirja rahoitusyhtiöltä.

Ohje valtakirjan täyttämiseen
Allekirjoittanut valtuuttaa täten:  VALTUUTTAJA / AUTON OMISTAJA
Herra/Rouva:  AUTON KÄYTTÄJÄ /  KENET VALTUUTETAAN
Osoite:  VALTUUTETUN OSOITE
Käyttämään ajoneuvoani, rek.nro:  xxx-111
  valtuutusaika
Paikka ja aika:
Allekirjoitus: AUTON OMISTAJAN ALLEKIRJOITUS
Osoite: AUTON OMISTAJAN OSOITE

Miten valtakirjaa haetaan?

Paikan päällä asioitaessa on oltava mukana valtakirjalomake, johon tiedot on täytetty valmiiksi. Voit myös kirjoittaa valtakirjan paikan päällä, mutta huomioi, että valtakirja tarvitsee auton omistajan allekirjoituksen. Valtakirja leimataan ja sen saa mukaan odottaessa.

Postitse anottaessa toimita Autoliittoon valtakirjalomake, johon tiedot on täytetty valmiiksi. Lomakkeen voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen matkailu@autoliitto.fi tai postitse Autoliiton Helsingin toimipisteeseen.

PDF icon VALTAKIRJALOMAKE

Toimitusaika on noin 1 viikko ja se ei sisällä postipäiviä. Käsittelyaika alkaa siitä, kun hakemus on vastaanotettu Autoliiton toimistolla.

Autoliitto ei leimaa tyhjää valtakirjalomaketta. Vastuu vahvistuksesta käytettyjen tietojen oikeellisuudesta on aina ainoastaan niiden ilmoittajalla.

Maksutavat

Liitteen voi maksaa suoraan verkkokaupassa. Tilaukseen lisätään automaattisesti 2 euron postikulut. Siirry kauppaan tästä.

Voit tilata valtakirjan myös postiennakolla. Huomioithan, että postiennakko toimii ainoastaan Suomessa. Postiennakon toimituskulut ovat noin 7 euroa.

Käteinen, pankkikortti sekä luottokortti paikanpäällä asioitaessa.

Autoliiton jäsenille hinta on 5 €.

Muut voivat ostaa leimauksen hintaan 8 €.

Mistä valtakirjan saa?

Autoliitto
Hämeentie 105 A

Jos asut ulkomailla, lähetä hakemuksesi Helsinkiin.

Jos asut muualla kuin pääkaupunkiseudulla:

Lähetä hakemuksesi Autoliittoon Helsinkiin

Tai

Asioi Autoliiton palvelupisteissä, eri puolilla Suomea:

AL-autopalvelukeskus, Uusi Kaakon Katsastus Oy Hamina
AL-autopalvelukeskus, Hinausautokeskus Oy Helsinki
AL-autopalvelukeskus, Apu Pesoset Oy Joensuu
AL-autopalvelukeskus, Ruuskanen Yhtiöt Oy Ylöjärvi
AL-autopalvelukeskus, Harkka-Yhtiöt AB Turku
AL-shop, SIXT Jyväskylä
Citytravel Ahvenanmaa

Ei posti- eikä nettikauppamahdollisuutta. Tarkemmat yhteystiedot löydät nimeä klikkaamalla.

09 7258 4458 tai