Viisumi on hankittava ennen matkaa kohdemaan edustustosta matkustettaessa Valko-Venäjälle tai Venäjälle – mukaan lukien Kalininigradiin. Viisumia hankittaessa on mainittava, että aikoo tulla maahan omalla ajoneuvolla.

Ukrainaan, Valko-Venäjälle ja Venäjälle mentäessä täytetään rajalla maahantulokortti, jonka yksi osa on säilytettävä maasta poistumiseen asti. Myös tulliselvityskaavakkeen täyttämistä voidaan vaatia näissä maisssa.

Kansainvälinen ajokortti ei ole enää pakollinen missään Euroopan maassa. Kansainvälistä ajokorttia suosittelevat seuraavat: Albania, Moldova, Montenegro, Serbia, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä.

Monikielinen valtakirja on pakollinen, jos kuljettajan nimeä ei näy rekisteröintitodistuksessa omistajana tai haltijana.

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa lähes kaikissa Itä-Euroopan maissa. Todisteeksi voimassaolevasta liikennevakuutuksesta tulee pyytää vihreä kortti omasta vakuutusyhtiöstä.
Vihreä kortti on pakollinen seuraavissa Itä-ja Kaakkois-Euroopan maissa: Albania, Bosnia ja Hertsegovinia, Makedonia, Moldova, Montenegro,  Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä. Venäjälle mentäessä on tarkistettava, että vihreässä kortissa on Venäjän tunnus ”RUS” mukana.
On syytä ottaa huomioon, että liikennevakuutuksen korvaussummat määräytyvät ETA-maiden ulkopuolella kyseisen maan vakuutuslainsäädännön mukaan (eli vahingon tapahtumamaan korvauskäytäntö on määräävä, kuten kaikkialla ETA-maiden ulkopuolella).
Muihin itäisen Euroopan maihin on suositeltavaa ottaa vihreä kortti mukaan.  Kosovossa vihreä kortti ei ole voimassa, siellä on ostettava sikäläinen vakuutus.

Ennen matkaa on syytä tarkistaa vapaaehtoisen autovakuutuksen, eli kaskon, voimassaolo tällä alueella. Erityisesti varkausvakuutuksessa on rajoituksia Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä, Venäjällä ja Virossa, mutta rajoituksia voi olla myös muissa maissa. Ennen matkalle lähtöä pitää ehdottomasti tarkastaa vakuutuksen voimassaolo omasta vakuutusyhtiöstä.

FIN-tunnus rekisterikilvissä on riittävä osoitus kansallisuudesta kaikissa Wienin tieliikennesopimukseen liittyneissä maissa ja/tai EU-maissa. Jos kilvissä ei ole FIN-tunnusta, tarvitaan erillinen FIN-tarra.

Pakollisina varusteina Itä- ja Kaakkois-Euroopassa vaaditaan heijastavaa varoitusliiviä seuraavissa maissa: Bosnia ja Hertsegovina, Bulgaria, Kroatia, Latvia, Liettua, Makedonia, Moldova, Montenegro, Puola, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tsekki, Ukraina, Unkari ja Viro. Ensiapulaukku on pakollinen myös henkilöautoissa seuraavissa:  Albania, Bosnia ja Hertsegovina, Bulgaria, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Makedonia, Moldova, Montenegro, Romania, Serbia, Slovakia, Tsekki, Turkki, Ukraina, Unkari, Valko-Venäjä, Venäjä ja Viro.