Volvo C30 2006 | Autoliitto

Olet täällä

Volvo C30 2006

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

etutörmäys 15 (94%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 34 pistettä
jalankulkijatörmäys 9 (25%)
lasten suoja 38 (78%)

Volvo C30 sai täydet viisi tähteä viidestä aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta. Lapsiturvallisuudesta autolle annettiin neljä tähteä viidestä, ja jalankulkijaturvallisuudesta yksi tähti neljästä.

Volvo C30 oli varustettu muun muassa kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheisilla etuturvatyynyillä, sivuturvatyynyillä, päätä suojaavalla turvaverholla ja SIPS-sivutörmäyssuojajärjestelmällä.

Kaikissa turvavöissä oli esikiristimet ja edessä istuvien paikoilla lisäksi turvavöiden voimanrajoittimet. Takaistuimen reunapaikoilla oli Isofix-kiinnikkeet lastenistuinta varten. Lisäksi edessä istuville on turvavyömuistuttimet.

Volvo C30:ssä oli myös kolaritilanteessa kasaan painuva ohjauspylväs, jarruassistentti ja DSTC-ajovakaudenhallintajärjestelmä. Lisäksi autossa oli sekä BLIS-järjestelmä sekä WHIPS-järjestelmä.

BLIS-järjestelmä (blind-spot detection system) käyttää ulkopeileihin asennettuja, taaksepäin suunnattuja digitaalikameroita tarkkailemaan liikennettä auton sivuilla. Kun esimerkiksi toinen auto tulee niin sanottuun kuolleeseen kulmaan, järjestelmä varoittaa siitä sytyttämällä merkkivalon sen puoleisen etuoven ovipilariin, jossa lähestyvä auto on.

WHIPS-järjestelmä aktivoituu, jos autoon törmätään takaapäin alhaisella nopeudella. Tällöin etuistuimen selkänoja liikkuu matkustajan mukana taaksepäin ja kallistuu samalla taakse minimoiden voimat, jotka muutoin heilauttaisivat päätä ja ylävartaloa eteenpäin. Tämä vähentää niskaan ja selkärankaan kohdistuvaa rasitusta.

Etutörmäystesti

Ohjauspylväs painui sisäänpäin törmäystilanteessa, mikä parantaa kuljettajan turvallisuutta. Kuljettajaa esittävä testinukke keräsi testissä täydet pisteet.
Kojelaudan muotoilu ei ollut turvallisuudeltaan paras mahdollinen. Se aiheutti loukkaantumisriskin sekä kuljettajalle että etumatkustajalle.

Sivutörmäystesti

Auto sai täydet pisteet sekä sivutörmäys- että pylvästestistä. Sivutörmäystestissä etumatkustajan paikalla ollut lastenistuin kuitenkin esti päätä suojaavaa turvaverhoa täyttymästä kunnolla.

Lapsiturvallisuus

Auto sai täydet pisteet puolitoistavuotiaalle lapsimatkustajalle tarjoamastaan suojasta. Etumatkustajan paikalla oleva turvatyyny voidaan kytkeä pois päältä Volvo-jälleenmyyjillä, jonka jälkeen selkä menosuuntaan sijoitettava lastenistuin voidaan asentaa paikalle. Turvatyynyn poiskytkin voidaan ostaa lisävarusteena. Järjestelmä ei kuitenkaan anna kuljettajalle riittävän selkeää tietoa turvatyynyn tilasta. Isofix-kiinnikkeiden sijainti oli epäselvästi merkitty.

Turvavyömuistutin

Volvo C30:ssä on turvavyömuistuttimet sekä etu- että takaistuimilla. Etuistuinten muistuttimet vastasivat Euro NCAP:n vaatimuksia, mutta takaistuimen eivät.

Jalankulkijaturvallisuus

Konepeiton etuosa jäi testissä pisteittä ja konepeitto sai arvosanaksi heikko. Auton puskuri sai puolestaan arvosanaksi kohtalainen.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin