Toyota Avensis 2015 | Autoliitto

Olet täällä

Toyota Avensis 2015

TEST 2015
Aikuisten turvallisuus
93
Lasten turvallisuus
85
Jalankulkijoiden turvallisuus
78
Turvallisuus-järjestelmät
81

aikuismatkustajien suoja 35,4 pistettä (93 %)
lapsimatkustajien suoja 42,0 pistettä (85 %)
jalankulkijan suoja 28,2 pistettä (78 %)
turvavarusteet 10,6 pistettä (81 %)

Toyota Avensis sai tulokseksi 5 tähteä

Toyota Avensiksen turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

 

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan polviturvatyyny on vakiovaruste. Turvatyynyn täyttyminen aiheutti kuitenkin loukkaantumisriskin kuljettajan polvelle. Tästä johtuen Toyota ei pystynyt osoittamaan, etteivätkö kojelaudan rakenteet, turvatyynyn tukikehykset, virtalukko, ohjauspylväs ja korkeussäädin aiheuttaisi loukkaantumisriskiä. Polvien, reisien ja lantion seudun suoja arvioitiin vähäiseksi. Muuten suoja oli hyvä tai riittävä.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosilleen. Takamatkustajan rintakehä sai vähäisen suojan ja kaikki muut vartalonosat hyvän suojan. Sivutörmäyksessä Avensis antoi hyvän suojan ja sai täydet pisteet. Myös tätä voimakkaammassa pylvästestissä suoja oli hyvä.

Etuistuimet ja pääntuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Myös takaistuimet suojasivat hyvin. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste. Se toimii taajamanopeuksilla, joilla useimmat piiskaniskuvammat syntyvät. Järjestelmä toimi hyvin Euro NCAP:n testissä.

Lapsimatkustajien suoja

Avensis sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle kolaritesteissä antamastaan suojasta. Kolmevuotiasta lasta simuloivan nuken eteenpäin suuntautuva liike ei ollut liian voimakasta, vaikka niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet.

Painoryhmien 2 ja 3 turvaistuimia ei saa tukevasti kiinnitettyä takaistuimen keskipaikalle. Kaikki muut turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa. Lantion saama suoja vaihteli riittävästä hyvään. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä paikoin hyvin ja toisin paikoin riittävästi. Suoja oli huono vain tuulilasin jäykkien pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kaistavahti ja maksiminopeuden säädin ovat lisävarusteita. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja se toimi hyvin maantienopeuksilla. Hätäjarrutusjärjestelmän toimintaa testattiin paikallaan olevaa autoa vastaan osana AEB City -ohjelmaa, josta myös tulokset ovat luettavissa osoitteessa www.euronap.com.

Jaa muillekin