Suzuki Baleno 1998 | Autoliitto

Olet täällä

Suzuki Baleno 1998

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 2 (13%)
sivutörmäys 12 (67%)
kaikkiaan 14 (41%)
jalankulkijatörmäys 14 (39%)

Kuljettajan etuturvatyyny ei ole Balenossa vakiovaruste kaikissa EU-maissa ja siksi Baleno testattiin ilman tätä varustetta. Etutörmäyksessä kuljettaja olisi todennäköisesti saanut vakavan päävamman. Sivutörmäyksessä oli vaarana vakava rintakehän loukkaantuminen ja siksi Balenon toinen EuroNCAP-tähti on merkitty halkaistuksi. Baleno ei täytä lokakuussa 1998 voimaantulevia uusien autojen sivutörmäysnormeja. Törmäyksessä jalankulkijaan kaksi kolmesta sääriin kohdistuvista osumista täytti ehdotetut normit.
 

Etutörmäys

 

Matkustamon rakenne ei säilynyt vakaana. Kuljettajan oveen ja kynnykseen kohdistui liiallinen rasitus. Paloseinä ja lattia irtaantuivat toisistaan, kynnys avautui A-pilarin vieressä, lisäksi paloseinä halkesi. Kuljettajan pää osui ohjauspyörään turvapysäyttimestä huolimatta. Turvavyö kuormitti myös rintakehää huomattavasti. Molempiin polviin tuli kojelaudan rakenteiden kovia iskuja. Kuljettajan sääriä vaaransi polkimien liike ylöspäin. Jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Jalkatilan muoto muuttui rajusti ja vaaraa lisäsi paloseinän halkeaminen.
 

Sivutörmäys

 

Testinuken pää hipaisi B-pilaria ja ikkunankehystä, mutta pään suoja oli hyvä. Kaikkiin kylkiluihin kohdistui huomattava rasitus ja rintakehän suoja arvioitiin heikoksi. Maha ja lantio olivat kuitenkin vain heikosti kuormitettuja.
 

Lasten turvaistuimet

 

Suzukin suosittelemat, kasvot menosuuntaan asennetut turvaistuimet olivat yhteensopivia auton turvavöiden kanssa. Etutörmäyksessä kolmivuotiaan pää liikkui liiallisesti eteenpäin ja rintakehän suoja oli juuri minimivaatimusten alapuolella. Puolitoistavuotiaan niskan suoja oli vain riittävä. Sivutörmäyksessä kummankaan pää ei pysynyt suojattuna.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Lapsen päähän kohdistuvien osumien tulokset olivat suurimmalta osin hyviä, vaikka kaksi konepellin osumakohtaa olivat ankaria. Kaikkien aikuisten päähän kohdistuneiden osumien arvosana oli erittäin heikko, samoin jokaisen konepellin reunan osumakohdilla. Puskurin kolmesta osumakohdasta kaksi täyttää ehdotetut normit.
 

Mallin historia ja turvavarustelu

 

Baleno esiteltiin 1995. Kaikissa EU-maissa vakiovarusteisiin kuuluu turvavöiden turvapysäyttimet ja ohjaustehostin. Kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt ovat vakiona Iso-Britanniassa, mutta eivät ole vakiovarusteita kaikissa EU-maissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin