Skoda Fabia 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Skoda Fabia 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 12 (75)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkijatörmäys 12 (33%)

Tukeva Fabia suojaa aikuiset matkustajansa hyvin. Valinnainen matkustajan turvatyyny antaa lisäsuojaa alentamalla rintaan kohdistuvaa rasitusta. Lasten turvaistuimet asennetaan matkustajan istuimeen, varta vasten suunnitelluilla kiinnikkeillä. Nämä eivät toimineet hyvin, 1 ½-vuotiaan lapsen testinukke irtosi turvaistuimesta. Myös turvaistuinten asennusohjeissa oli pahoja puutteita.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan turvatyyny on vakiovarusteena, ja se suojasi hyvin kuljettajan päätä ja rintaa. Etuturvavyöt on varustettu esikiristimillä ja turvapysäyttimillä. Kuljettajan rinta ei osunut ohjauspyörään. Matkustajan turvatyyny on saatavana Fabiaan valinnaisvarusteena ja Skodan pyynnöstä myös matkustajan turvatyynyllä varustetun auton tulokset ovat mukana. Matkustajan turvatyynyn todellinen hyöty saattaa näkyä paremmin muunlaisessa törmäyksessä, vaikka etutörmäyksessä rintakehän kuormitus väheni jonkin verran. Kojelaudan alapuoliset rakenteet olivat vaarallisia kuljettajan polville, mutta sääret ja jalat olivat kohtalaisen hyvin suojattuja. Takaistuimen keskipaikan kaksipistevyö aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin selkärankaan ja mahaan.
 

Sivutörmäys

 

Testinuken pää osui keskipilariin, jonka pehmusteet suojasivat vakavammalta loukkaantumiselta. Fabiassa ei sivuturvatyynyä vakiovarusteena ja suurin rasitus kohdistui rintakehään, joka sai osumia istuimen reunasta, keskipilarista ja ovesta. Mahan alue kuormittui oven kehyksen iskusta. Rinnan kuormitus väheni tavalla ,joka ei vastaa tositilannetta. Kaikkiaan Fabian sivutörmäystestitulos oli hyvä, ottaen huomioon ettei autossa ole sivuturvatyynyjä.
 

Lasten turvaistuin

 

Matkustajan turvatyyny on valinnaisvaruste, mutta turvaistuimen varoitusmerkinnät puutteellisia. Asennusohjeet ovat epäselvä kaavio ja irrotettava tarra tuulilasissa, eikä kumpikaan varoita loukkaantumisesta tai hengenvaarasta. Skoda käyttää Volkswagenin muissakin autoissa käytettäviä lastenistuimia. Tämä on aiheuttanut ongelmia, sillä uudet turvaistuimet on suunniteltu asennettaviksi matkustajan istuimen kiinnikkeisiin eivätkä nämä ole toimineet kunnolla. Kasvot menosuuntaan sijoitettu 9-18 kg painoisille lapsille tarkoitettu turvaistuin heitti testinuken lähes täysin ulos istuimesta auton kimmotessa seinästä. Vaikka Skodalla on sopivampia, selkä menosuuntaan sijoitettavia turvaistuimia, näiden vaaroista ei ole varoitusmerkintöjä. Testin jälkeen Volkswagen ilmoitti ettei Skoda Fabiaan myydä testissä käytetyn tyyppisiä lasten turvaistuimia.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Fabian suoja jalankulkijoille on luokalle tyypillinen. Suurin osa pisteistä tuli konepellin ja tullilasin pehmeistä rakenteista. Suurin osa auton eturakenteista on erittäin jäykkiä.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin