Seat Ibiza 2000 | Autoliitto

Olet täällä

Seat Ibiza 2000

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 7 (44)
sivutörmäys 13 (72%)
kaikkiaan 21 (62%)
jalankulkijatörmäys 17 (47%)

Ennen testiä Seat myi suurimman osan Ibizoista kuljettajan turvatyynyllä varustettuna, joissakin maissa kuitenkin ilman. Testissä kuljettajan pää iskeytyi hyvin rajusti ohjauspyörään, aiheuttaen vakavan aivovamman vaaran. Matkustamon rakenteiden laatu ja oven kestävyys sivutörmäyksessä herättivät kysymyksiä. Muuten Seat Ibiza suojaa matkustajansa kohtuullisen hyvin. Testin jälkeen Seat ilmoitti, että syyskuun 4. päivän jälkeen valmistetuissa Ibiza- ja Cordoba-malleissa on kuljettajan turvatyyny vakiovarusteena, alkaen VIN-numerosta VSSZZZ6KZ1R146638. Alunperin Ibiza sai tulokseksi kolme tähteä, joista yksi halkaistu. Turvatyynyn tultua vakiovarusteeksi Ibizan tulos on kolme tähteä.
 

Etutörmäys

 

Ilman turvatyynyä kuljettajan pää on vaarassa osua ohjauspyörään. Ohjauspyörän rakenne on riittävän jäykkä vahingoittamaan kasvojen herkkiä luita tai aiheuttamaan jopa aivovaurion. Etuturvavöiden esikiristimet vähentävät äkillistä liikettä eteenpäin törmäystilanteessa. Kuljettajan rinta osui kuitenkin ohjauspyörään, mikä voi aiheuttaa vakavan loukkaantumisen. Etutörmäyksessä myös kuljettajan polvet ja lonkat ovat vaarassa erittäin kovien rakenteiden mahdollisesti osuessa. Etumatkustajan pään osuma kojelautaan aiheutti vakavan loukkaantumisriskin. Takaistuimen keskipaikan kaksipistevyö aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin selkärankaan ja mahaan.
 

Sivutörmäys

 

Suurin osa sisääntyöntyneistä rakenteista sijaitsee alhaalla, mikä suurensi lantion ja mahan alueiden loukkaantumisvaaraa. Rintakehä oli melko suojattu, mutta testinuken ja istuimen vuorovaikutus vähensi rinnan kuormitusta toisin kuin tositilanteessa. Kuljettajan pää on vaarassa osua oven rakenteisiin tai sisääntyöntyvään esineeseen epätavallisten vartalon liikkeiden seurauksena, mikä johtuu poikkeuksellisen alas tulevasta törmäyksen voimasta.
 

Lasten turvaistuin

 

1-vuotiaan turvaistuin on sijoitettu selkä menosuuntaan ja se kiinnitetään aikuisten turvavöillä. Turvaistuin jättää lapsen jalat lepäämään matkustajan istuimen päälle, mikä on kyseenalainen ratkaisu tämän kokoisessa autossa. Istuin selvisi etutörmäyksessä hyvin, mutta epäselvät kiinnitysohjeet laskevat arvosanaa. 1-vuotiaan istuin aiheutti sivutörmäyksessä vakavan loukkaantumisriskin pään osuessa rajusti keskipilariin. 3-vuotiaan istuin on ajoneuvokohtainen, ja se kiinnitetään erityisillä kiinnikkeillä. Etutörmäyksessä tämä istuin sai niin ikään kohtuulliset arvostelut, mutta sivutörmäyksessä pää ei pysynyt istuimen reunojen sisäpuolella.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijaturvallisuus oli keskimääräistä parempi, pää säilyi kohtuullisen suojattuna ja konepelti oli suhteellisen pehmeä. Useista valmistajista poiketen Seat on kiinnittänyt näihin seikkoihin huomiota. Myös yksi puskuritestin osumista antoi Ibizalle hyvän arvosanan.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin