Rover 25 2001 | Autoliitto

Olet täällä

Rover 25 2001

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 3 (19)
sivutörmäys 13 (72%)
kaikkiaan 17 (50%)
jalankulkijatörmäys 18 (50%)

Etutörmäystesti tehtiin keväällä 2000. Samaan aikaan tehty sivutörmäystesti vaati uusintaa testissä ilmenneiden ongelmien vuoksi. Rover Groupin tulevaisuuden silloisen epävarmuuden takia tulevia testejä lykättiin. Sivutörmäystestien tulokset on liitetty alkuperäisiin etutörmäystestin tuloksiin. Rover 25:n muotoilu on perua Rover 200:sta ja matkustajien suoja on heikompi kuin muissa nykyaikaisissa autoissa, erityisesti etutörmäyksessä. Sivutörmäystestin tulos oli sitä vastoin hyvä autolle ilman sivuturvatyynyjä. Lasten turvaistuimet, erityisesti kolmivuotiaan, osoittautuivat heikoiksi.
 

Etutörmäys

 

Kuljettajan puoleinen etuovi taipui keskeltä ja A-pilari taittui taakse, mikä teki korista epävakaan. Kuljettajan pää osui turvatyynyyn, rintakehään kohdistui suuri kuormitus ja sääret olivat vaarassa loukkaantua kojelaudan alapuolisten rakenteiden osumista. Kuljettajan vasen polvi osui niin voimakkaasti ohjauspylvään lukkoon, että Rover 25 ei saanut yhtään pistettä sääriin kohdistuneista osumista. Myös matkustajan rintakehään kohdistui suurehko rasitus. Jalkatila säilytti muotonsa ja takaistuimen keskipaikan kolmipistevyö suojasi matkustajan kaksipistevyötä paremmin.
 

Sivutörmäys

 

Sivutörmäystestin tulosten luotettavuutta vaikeutti testinukkeen kohdistunut rasitus, joka ei voi toteutua ihmisen ollessa kyseessä. Tulos oli kuitenkin hyvä autolle, jonka vakiovarusteisiin ei kuulu sivuturvatyynyjä. Kuljettajan rintakehä osui oven rakenteisiin ja istuimen reuna suojasi mahan aluetta. Vaahtomuovinen pehmuste ohjasi lantion pois sisääntyöntyvän oven tieltä.
 

Lasten turvaistuin

 

Kolmivuotiaan turvaistuin selviytyi erittäin heikosti etutörmäyksestä. Istuin oli asennettu kasvot menosuuntaan eikä istuin pysynyt kunnollisesti paikoillaan turvavyöllä. Puolitoistavuotiaan istuin oli sijoitettu selkä menosuuntaan, testitulosta heikensi turvavyön lukituksen pettäminen. Kumpikaan turvaistuin ei suojannut sivutörmäyksessä, Rover ilmoitti paneutuvansa ongelmaan yhdessä istuinvalmistaja Britaxin kanssa. Testien läpivientiin kuluneen pitkän ajan vuoksi uudempia istuimia ei testattu, ja molemmissa testeissä käytettiin samoja turvaistuimia.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Kaiken kaikkiaan keskivertotulos. Konepellin reuna oli jäykkä, mutta puskuri oli jalankulkijoille ystävällisempi kuin useimmissa testatuissa autoissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin