Renault Megane CC 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Renault Megane CC 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 16 (100%)
sivutörmäys 17 (94%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 34 pistettä
jalankulkijatörmäys 11 (31%)
Lasten suoja 30 (61%)

Megane CC:n kori on erittäin vahva ja se suojaa aikuismatkustajat hyvin. Etutörmäystestin tulos oli lähellä maksimia. Turvajärjestelmään kuuluvat kaksivaiheiset etuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä kuljettajan sijaintia mittaava anturi. Lasten suoja oli kohtalainen pienemmälle, mutta heikko vanhemmalle lapselle. Megane CC pohjautuu 5-oviseen Meganeen ja tämän vuoksi jalankulkijatestin tulokset on otettu sellaisenaan aiemmasta testistä.
 

Etutörmäys

 

5-ovisessa Meganessa turvajärjestelmään kuuluvat kaksivaiheiset esikiristimet, Megane CC:ssä nämä ovat yksivaiheisia ja ne toimivat yhdessä istuinturvatyynyn kanssa. Tuolin istuinosaan yhdistetty istuinturvatyyny estää kuljettajaa ja etumatkustajaa liukumasta turvavyön ali etutörmäyksessä. Yhdessä kaksivaiheisten etuturvatyynyjen kanssa nämä suojasivat matkustajat hyvin, rintakehän ja säärten kuormitus jäi pieneksi. Kuljettajan polvien ja reisien suojaamiseen on suunnitteluvaiheessa kiinnitetty huomiota. Jalkoja suojasivat pehmusteet ja jalkatila säilytti muotonsa.
 

Sivutörmäys

 

Erittäin hyvä turvajärjestelmä sivutörmäyksiin. Vakiovarusteita ovat istuimeen asennetut rintakehää ja erilliset päätä suojaava sivuturvatyynyt. Sivutörmäystestin tuloksia kuitenkin heikensi törmäysenergian kanavoituminen testinuken selkärankaan epärealistisella tavalla. Samalla rintakehän kuormitus pieneni.
 

Lasten turvaistuin

 

Etumatkustajan turvatyyny on kytkettävissä pois päältä ja turvatyynyn tila näkyy kojelaudassa. Renault on varustanut Meganen asianmukaisilla varoitusmerkinnöillä muistuttamaan lapselle aiheutuvasta vaarasta asennettaessa turvaistuin selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle turvatyynyn taakse. Molemmat testissä käytetyt Renault-merkkiset Römer Duo Plus -turvaistuimet asennettiin paikoilleen ISOFIX- ja istuinten yläpuolisilla kiinnikkeillä. Pienemmän lapsen pää pysyi suojassa sekä etu- että sivutörmäyksessä, mutta rintakehä kuormittui etutörmäyksessä jonkin verran. Kolmivuotiaan pää jäi sivutörmäyksessä suojattomaksi ja etutörmäyksessä rintakehän kuormitus nousi korkeaksi.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Jalankulkijoiden suoja ei ole kehittynyt muun suojan tasolle. Konepellin etureuna ja aikuisten päähän iskuja kohdistavat osumakohdat suojasivat jonkin verran, mutta konepellin muut osat, lokasuojat ja puskuri ovat jalankulkijoille vaarallisia.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin