Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Renault Kangoo 2003

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 13 (72%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 1
kaikkiaan 26 pistettä
jalankulkijatörmäys 2 (6%)
lasten suoja 23 (47%)

Kangoon matkustamon rakenne ei säilynyt vakaana etutörmäyksessä. Vaikka turvajärjestelmät toimivat hyvin, kuljettajan oli vaarassa loukkaantua rintakehästään. Sivutörmäyssuojaa heikensi kuljettajan ovipilarin voimakas sisääntyöntyminen. Puolitoistavuotias lapsi matkusti hyvin suojaavassa turvaistuimessa, joka oli kiinnitetty kahdella ISOFIX-kiinnikkeellä. Kolmivuotiaan suoja oli kuitenkin heikompi johtuen korkeasta rintakehän kuormituksesta etutörmäyksessä. Jalankulkijoiden suoja oli heikko.

Etutörmäys

Turvajärjestelmään kuuluvat yksivaiheiset etuturvatyynyt sekä turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Nämä toimivat hyvin, mutta matkustajan rintakehän kuormitus nousi jonkin verran ja kuljettajan rintakehä oli vaarassa loukkaantua korin rakenteen epävakauden vuoksi. Kuljettajan ja pienemmässä määrin etumatkustajan polvia vaaransivat kojelaudan takaisten kovien rakenteiden osumat. Turvallisuutta parantavat kolmipistevyöt kaikilla istuinpaikoilla, myös takaistuimen keskipaikalla.

Sivutörmäys

Sivutörmäyssuoja oli hyvä autolle, jonka vakiovarusteena ei ole sivuturvatyynyjä. Törmäysenergia siirtyi testinukkeen tavalla, joka ei vastaa todellista törmäystilannetta. Rintakehän kuormitus todellisessa onnettomuudessa nousee mitattua korkeammaksi. Kuljettajan lantio ja maha vaarantuivat sisääntyöntyneen oven kehyksen osumista.

Lasten turvaistuin

Puolitoistavuotias lapsi matkusti selkä menosuuntaan asennetussa Kiddy Easyfix- ja kolmivuotias kasvot menosuuntaan asennetussa Britax Römer Duo –turvaistuimessa. Molempien päät olivat suojassa, mutta kolmivuotiaan rintakehän kuormitus nousi korkeaksi. Turvaistuinten asennusohjeet kiinteät, mutta vaikeaselkoiset etenkin ISOFIX-kiinnityksen osalta. Selkä menosuuntaan etumatkustajan paikalle asennetun turvaistuimen aiheuttamasta vaarasta löytyy varoitukset matkustajan aurinkolippojen molemmilta puolilta. Nämäkin havaittiin vaikeaselkoisiksi, mikä saattaa johtaa vahingollisiin väärinkäsityksiin.

Törmäys jalankulkijaan

Vain kaksi osumakohtaa suojasi jonkin verran. Puskuri ja konepellin etureuna eivät suojaa jalankulkijoita lainkaan. Heikko tulos.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2003
  • Auton valmistaja:

    Renault
  • Malli:

    Kangoo
  • Autoluokat:

    Tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    4/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    2/5 tähteä
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    1/5 tähteä