Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Renault Clio 1997

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkija törmäys(%)

Clio sai etu- ja sivutörmäystestistä kaksi tähteä. Tulos täytti voimassaolevat kriteerit lukuunottamatta rintakehän suojaa sivutörmäyksessä sekä ohjauspyörän liikkeestä ylös- ja taaksepäin. Suurimmat ongelmat etutörmäyksessä olivat matkustamon hallitsematon käytös ja sisääntyöntyvät rakenteet. Säärien, jalkojen ja polvien suojassa oli puutteita. Pään hallitsematon osuma turvatyynyyn saattaa merkitä ongelmia erikokoisille ja erilaisissa asennoissa istuville kuljettajille. Sivutörmäyksessä eniten parantamisen varaa on rintakehään kohdistuvassa rasituksessa ja lantion kuormituksen vähentämisessä.

Etutörmäys

Matkustamon hallitsematon käytös aiheutui kojelaudan osittaisesta irtoamisesta. Rakenteiden muodonmuutos jäi kohtuulliseksi – A-pilari siirtyi 195 mm vyötärön korkeudelta mitattuna ja kojelaudan sekä jalkatilan muodonmuutos oli kohtalainen. Oviaukon muoto muuttui myös. Testin jälkeen kuljettajan ovi saatiin avatuksi vain työkalujen avulla. Matkustajan ovi avautui normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi taaksepäin 105 mm ja ylöspäin 133 mm, molempia lukemia pidettiin kohtalaisina. Ohjauspyörän liike taakse- ja ylöspäin ja kuljettajan pään hallitsematon osuma turvatyynyyn – pää osui A-pilariin – aiheuttivat pään suojan merkittävän heikkenemisen. Niskan suoja oli kuitenkin hyvä. Rintakehän suoja havaittiin heikoksi kojelaudan rakenteiden hajottua. Polvien ja reisien suoja oli myös heikko kojelaudan kovien rakenteiden aiheuttaman kuormituksen vuoksi. Kuljettajan vasen polvi osui konepellin avausvipuun, joka on kiinnitetty lujasti ohjauspylvääseen. Oikea polvi osui ajovalojen säätimeen siirtäen sen voimalla pois paikaltaan. Rajummassa törmäyksessä molempiin polviin kohdistuu erittäin suuri loukkaantumisriski. Säärien suoja todettiin riittäväksi vasemmalla ja heikoksi oikealla puolella. Jalkatilan muodonmuutoksen johdosta jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Matkustajan pään, niskan, polvien, lantion, vasemman säären ja nilkkojen suoja oli hyvä, rintakehän ja oikean säären riittävä.

Sivutörmäys

Sivutörmäyksessä rintakehään kohdistui suuri kuormitus. Rintakehän suoja arvioitiin heikoksi ja mahan suoja erittäin heikoksi. Pään suoja sitä vastoin osoittautui hyväksi. Lantion suojasta ei saatu luotettavia tuloksia mittalaitteiden teknisen häiriön takia. Valmistajalta saatujen tietojen mukaan lantion suoja olisi ollut riittävän ja heikon välillä. Tämä huomioiden kokonaistulos ei muutu.

Lasten turvaistuin

Renault suositteli Clioon selkä menosuuntaan asennettavaa Renault Argonaut –turvaistuinta. Istuin on kuitenkin liian kookas asennettavaksi takaistuimelle etuistuinten ollessa normaaleilla paikoillaan. Testissä käytettiin Renaultin toista suosittelemaa turvaistuinta, Britax Freewayta. Turvaistuin pysyi hallitusti paikallaan etutörmäyksessä. Ylävartalon riittämättömän suojan vuoksi lapsen pää liikkui kuitenkin hallitsemattomasti eteenpäin. Sivutörmäyksessä turvaistuimen liike oli hallitsematon, istuimen yläosa siirtyi matkustamon keskilinjalle asti ja pää jäi vaille suojaa.

Törmäys jalankulkijaan

Keskimääräistä heikompi kokonaistulos. Erityisesti konepelti oli jalankulkijoille ankara.

Mallin historia ja turvavarustelu

Clio esiteltiin huhtikuussa 1991. Vuoden 1996 Clio RL -mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, etuturvavöiden esikiristimet ja korkeuden säätö. Kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt ovat saatavina lisävarusteina. Testiautossa oli kuljettajan etuturvatyyny.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: