Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Peugeot 406 1997

etutörmäys 5 (31%)
sivutörmäys 10 (56%)
kaikkiaan 15 (44%)
jalankulkijatörmäys (%)

Peugeot 406:n tulos oli hyvin lähellä kolmea tähteä. Suurimmat ongelmat etutörmäyksessä olivat sisääntyöntyvien rakenteiden aiheuttamat ongelmat ja kuljettajan polvien osumat kojelaudan alapuolisiin rakenteisiin. Polvien lisäksi loukkaantumisvaarassa olivat kuljettajan reidet ja lantio. Myös ohjauspyörän liike taaksepäin oli huolestuttavan suuri. 406 pärjäsi sivutörmäystestissä kuitenkin hyvin, täyttäen vuonna 1998 voimaantulevat uusien autojen sivuturvavaatimukset.

Etutörmäys

Vaikka A-pilari siirtyi 132 mm taaksepäin, matkustamo säilytti muotonsa. Molemmat etuovet voitiin avata käsin, kuljettajan ovi tosin suurta voimaa käyttäen. Ohjauspyörä siirtyi 140 mm taakse- ja 59 mm ylöspäin. Jalkatilan muoto muuttui kohtalaisesti ja jarrupoljin siirtyi 181 taaksepäin. Kuljettajan pää ja niska olivat hyvin suojattuja ja pää osui turvatyynyyn hallitusti. Ohjauspyörän liike saattaa kuitenkin aiheuttaa vaaran erikokoisille kuljettajille ja pään suojan arvosana heikkeni. Turvajärjestelmä esti kuljettajan rintakehän osuman ohjauspyörään, mutta turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus saattaa johtaa loukkaantumisiin. Vaaran aiheutti myös kojelaudan sisääntyöntyminen. Kuljettajan polven osuma ohjauspylvään koteloon rikkoi ohjauspyörän säätimen. Hiukan toisessa kulmassa tulleessa törmäyksessä polvi olisi osunut ohjauspylvään kiinnikkeisiin. Polven työntyminen pidemmälle kojelautaan olisi edelleen nostanut loukkaantumisriskiä. Kuljettajan oikea polvi osui kojelautaan ohjauspylvään oikealla puolella. Hieman toisessa kulmassa polvi olisi osunut ohjauspylvään lukkoon tai sen tukirakenteisiin. Samoin kuin vasemmalla polvella, loukkaantumisriski olisi kasvanut polven mahdollisesti työntyessä pidemmälle kojelaudan rakenteisiin. Jalkatilan muodonmuutoksen vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko.

Sivutörmäys

Sisääntyöntyvät rakenteet osuivat testinuken kylkeen ja lantioon niin voimakkaasti, että rintakehän suoja arvioitiin heikoksi. Pään ja mahan suoja arvioitiin kuitenkin hyväksi ja lantion kohtalaiseksi.

Lasten turvaistuimet

Ei raportoitu.

Törmäys jalankulkijaan

Keskinkertainen tulos. Aikuisten päähän kohdistuneiden iskujen tulokset olivat huonoja, muissa kohdissa neutraaleja.

Mallin historia ja turvavarustelu

Peugeot 406 esiteltiin syyskuussa 1995. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden korkeudensäätö ja esikiristimet ja kolmipisteturvavyö myös takaistuimen keskipaikalla. Testiautossa oli matkustajan etuturvatyyny, joka on vakiovaruste Iso-Britanniassa, lisävaruste muissa maissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: