Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Peugeot 306 1998

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 10 (56%)
kaikkiaan 18 (53%)
jalankulkijatörmäys 6 (17%)

Peugeot 306:n etu- ja sivutörmäyssuojasta ei löytynyt erityisen hyviä tai huonoja piirteitä. Ilman sivuturvatyynyjäkin 306 täyttää lokakuussa 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. 306:n suoja jalankulkijoille kaipaa kuitenkin merkittäviä parannuksia. Neljää lukuunottamatta kaikki osumakohdat arvioitiin heikoiksi.

Etutörmäys

Matkustamo säilyi vakaana etutörmäyksessä. Kuljettajan pää osui hallitusti turvatyynyyn ja ohjauspyörä liikkui jonkin verran taaksepäin. A-pilari työntyi jonkin matkaa sisäänpäin. Kuljettajan rintakehän suoja oli heikko. Kuljettajan polvet, reidet ja lantio vaarantuivat kojelaudan rakenteiden iskuista. Jalkatila säilytti muotonsa kohtalaisen hyvin, jalkojen ja nilkkojen suoja oli riittävä.

Sivutörmäys

Ilman sivuturvatyynyjä ja turvakaariakin 306 täyttää lokakuussa 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Ylimpään kylkiluuhun kohdistui oven kehyksen muovirakenteiden osuma. Oven käsinoja osui kuljettajan mahaan ja oven kehys lantioon.

Lasten turvaistuimet

Peugeotin suosittelemat, kasvot menosuuntaan asennetut turvaistuimet olivat yhteensopivia auton turvavöiden kanssa. Lasten pään liike eteenpäin pysyi hallittuna etutörmäyksessä. Sivutörmäyksessä kolmivuotiaan pää ei kuitenkaan pysynyt istuimen suojassa.

Törmäys jalankulkijaan

306:n suoja jalankulkijoille oli heikko. Vain lapsen päähän kohdistuvissa iskuissa oli kohtia, jotka arvioitiin paremmilla arvosanoilla. Kaikki aikuisiin kohdistuvat iskut ovat vaarassa aiheuttaa vakavia loukkaantumisia. Peugeotia kehotetaan parantamaan jalankulkijoiden suojaa.

Mallin historia ja turvavarustelu

Uusin 306 esiteltiin huhtikuussa 1997. Kaikissa EU-maissa vakiovarusteluun kuuluu kuljettajan turvatyyny, turvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet sekä ohjaustehostin.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: