Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Opel Zafira 2001

etutörmäys 6 (38)
sivutörmäys 16 (89%)
kaikkiaan 22 (65%)
jalankulkijatörmäys 13 (36%)

Ensimmäisen testin jälkeen Opel teki muutoksia poljintilaan, koska jarrupoljin ei irronnut testissä. EuroNCAP-testaajat arvostelivat Zafiran turvajärjestelmien rakennetta ja toimintaa. Tulokset olivat kohtuullisia, mutta korin rakenteen epävakaus aiheuttaa huolen Zafiran kestävyydestä vakavammissa onnettomuuksissa. Kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet aiheuttavat loukkaantumisvaaran sekä kuljettajalle että matkustajalle. Lasten turvaistuimet osoittautuivat melko hyviksi, mutta sekä istuinten että auton varoitusmerkinnöissä oli suuria puutteita. Jalankulkijaturvallisuus oli keskitasoa.

Etutörmäys

Zafiran korirakenne havaittiin epävakaaksi ja vakavampien törmäyksien kestävyydestä heräsi epäily. Kuljettajan pää ja rintakehä osuivat ohjauspyörään, mikä saattaa aiheuttaa vakavia loukkaantumisia muissa törmäystilanteissa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet olivat vaarassa kojelaudan alapuolisten kovien rakenteiden iskujen vuoksi. Jalkatila säilytti muotonsa kuitenkin melko hyvin. Polkimet on suunniteltu irtoamaan ja vaikka poljintila oli uudistettu, järjestelmä ei toiminut testissä toivotulla tavalla. Valitettavasti takaistuimen keskipaikalla on kaksipisteturvavyö, mikä on todettu puutteelliseksi suojaksi.

Sivutörmäys

Zafira selvisi sivutörmäystestissä yllättävän hyvin, vaikka autossa ei ole päätä ja vartaloa suojaavia sivuturvatyynyjä. Tulos oli hyvä sivuturvatyynyjen puute huomioiden. Vartalon alueet olivat suojattuja, mutta rintakehään kohdistunut rasitus pieneni testinuken ja istuimen interaktiosta johtuen tavalla, joka ei vastaa todellisuutta.

Lasten turvaistuin

Vakiovarusteinen matkustajan turvatyyny saattaa olla vaaraksi matkustajan paikalle selkä menosuuntaan sijoitettuun turvaistuimeen kiinnitetylle lapselle. Kojelaudan matkustajan puoleisen pään varoitukset eivät sisältäneet mainintaa loukkaantumis- tai hengenvaarasta. Opelin on jo aika ottaa tämä vaara huomioon. Testissä käytettiin kasvot menosuuntaan asennettuja Kiddy 2000 –turvaistuimia. Nämä suojasivat melko hyvin, lukuunottamatta puolitoistavuotiaan niskaan kohdistunutta rasitusta. Istuinten asennusohjeet olivat sekavat eikä niitä ollut kiinnitetty kunnolla.

Törmäys jalankulkijaan

Jalankulkijatörmäystestin tulos oli keskinkertainen, auton etuosa ei saanut testissä pistettäkään.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2001
  • Auton valmistaja:

    Opel
  • Malli:

    Zafira
  • Autoluokat:

    Tila-autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä