Opel Corsa 2002 | Autoliitto

Olet täällä

Opel Corsa 2002

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
-
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etu 11 (69%)
sivu 14 (78%)
kaikkiaan 25 (74%)
jalankulkija 9 (25%)

Pieni Opel Corsa on vahva auto, joka suojaa matkustajansa hyvin. Kuljettajan turvatyyny täytti tehtävänsä, mutta oli suorituskykynsä äärirajoilla. Matkustamo säilytti rakenteensa hyvin etutörmäyksessä. Muuten hyvää sivutörmäyssuojaa heikensi törmäysvoiman siirtyminen testinuken selkärankaa pitkin. Tällainen ei kuitenkaan ole mahdollista ihmiselle. Valmistajan kustannuksella Corsa testattiin myös lisävarusteisen päätä suojaavan sivuturvatyynyn kanssa. Tämä havaittiin toiminnaltaan hyvin aggressiiviseksi. Lasten turvaistuinten antamassa suojassa oli puutteita ja jalankulkijoiden turvallisuus oli heikko.
 

Etutörmäys

 

Corsan vakiovarusteisiin kuuluu etumatkustajan turvatyyny. Tämän rintakehän rasitus oli kuljettajaa pienempi, mutta molemmat arvot olivat hyväksyttäviä tämän kokoluokan autolle. Ohjauspyörän taakse sijoitettu komposiittilaatta suojaa polvia. Törmäysenergiaa absorboivat vaahtomuovipehmusteet on poikkeuksellisesti sijoitettu alapuolelle. Näistä rakenteista huolimatta polvien suoja ei täytä EuroNCAP-kriteereitä, mikä onkin tämän kokoisissa autoissa hyvin vaikeaa. Muotoilu ei suojannut reisiä törmäysenergialta, eivätkä polvetkaan olleet turvassa loukkaantumisilta. Takaistuimen keskipaikan lantioturvavyö suojaa merkittävästi kolmipisteturvavyötä heikommin.
 

Sivutörmäys

 

Pää ja rintakehä olivat hyvin suojattuja, mutta maha ja lantio jäivät kaipaamaan sivuturvatyynyn antamaa suojaa. Tämä ei kuitenkaan ole Corsassa vakiovarusteena. Törmäysenergiaa siirtyi testinuken selkärankaa pitkin tavalla, joka ihmisellä merkitsisi rintakehän kovempaa kuormitusta. Pylvästesti toteutettiin lisävarusteisilla sivuturvatyynyillä varustetulla Corsalla. Näistä turvatyynyistä päätä suojaavat olivat niin aggressiivisia, että ne lähes hylättiin.
 

Lasten turvaistuin

 

Corsassa ei ole pysyvää varoitusta selkä menosuuntaan sijoitettavan turvaistuimen asentamisesta etumatkustajan paikalle. Sekä kolme- että puolitoistavuotiaalle käytettiin samaa, kasvot menosuuntaan asennettua turvaistuinta. Molempien päät pysyivät suojattuina etu- ja sivutörmäyksessä, paitsi kolmivuotiaan pää sivutörmäyksessä. Lasten vartaloiden suoja oli vain kohtalainen puolitoistavuotiaan niskan kuormituttua korkeasti.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Kaikkiaan heikko tulos. Suuri tuulilasi antoi kuitenkin jonkin verran suojaa aikuisten päähän kohdistuneissa iskuissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin