Opel Astra 2004 | Autoliitto

Olet täällä

Opel Astra 2004

Aikuisten turvallisuus
Lasten turvallisuus
Jalankulkijoiden turvallisuus

Törmäystestin pisteet:

 

etutörmäys 14 (88%)
sivutörmäys 18 (100%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 2
kaikkiaan 34 pistettä
jalankulkijatörmäys 3 (8%)
Lasten suoja 39 (80%)

Astran kori on erittäin vahva ja matkustajat olivat hyvin suojattuja. Etutörmäyksessä Astra jäi vain kahden pisteen päähän maksimituloksesta, sivutörmäystestin tulos oli täydet pisteet. Myös lasten suoja on hyvä, sillä turvaistuimet täyttivät lähes kaikki EuroNCAP-kriteerit. Kolmivuotiaan turvaistuin oli ISOFIX-mallinen ja pienemmän lapsen istuin kiinnitettiin turvavöillä. Jalankulkijoiden suoja oli kuitenkin heikko.
 

Etutörmäys

 

Turvajärjestelmään kuuluvat yksivaiheiset kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt sekä etuturvavöiden esikiristimet ja turvapysäyttimet. Nämä suojasivat muuten hyvin, mutta kuljettajan rintakehä kuormittui melko paljon. Jarru- ja kytkinpolkimet irtautuvat törmäyksessä, mikä vähentää jalkojen ja säärien loukkaantumisriskiä. Kojelaudan ja jalkatilan muodonmuutokset jäivät erittäin pieniksi. Kuljettajan polvien ja reisien suojaamiseen on kiinnitetty tarkkaa huomiota mallin suunnittelussa.
 

Sivutörmäys

 

Erittäin hyvä suoja sivutörmäyksessä. Turvajärjestelmään kuuluvat istuimeen kiinnitetty rintakehää ja lantiota suojaava sivuturvatyyny sekä erillinen päätä suojaava sivuturvatyyny, joka suojasi niin edessä kuin takana matkustaviakin.
 

Lasten turvaistuin

 

Vain irrotettava kaavio kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä varoitti asentamasta turvaistuinta selkä menosuuntaan turvatyynyn taakse, eikä kaavio sisältänyt mainintaa lapselle aiheutuvasta hengen- ja loukkaantumisvaarasta. Kolmivuotias matkusti Opel-merkkisessä Britax Römer Duo –turvaistuimessa kasvot menosuuntaan ja pienempi lapsi Opel-merkkisessä Baby-Safe-istuimessa selkä menosuuntaan. Sekä etu- että sivutörmäyksessä molempien päät olivat hyvin suojassa, mutta pienemmän lapsen niskaan ja vanhemman lapsen rintakehä kuormittuivat jonkin verran.
 

Törmäys jalankulkijaan

 

Konepellin osumakohdista vain kaksi suojasi jonkin verran. Konepellin etureunan ja puskurin antama suoja osoittautuivat erittäin huonoiksi. Uudelle mallille tulos on huono, ja Opelia kehotetaan huomioimaan jalankulkijat paremmin uusien mallien suunnittelussa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Jaa muillekin