Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Nissan Primera 1997

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 19 (56%)
jalankulkijatörmäys 10 (28%)

Uusi, lokakuussa 1996 esitelty Primera sai etu- ja sivutörmäystestistä kolme tähteä. Etutörmäystestin tulos oli hyvä huolimatta jalkatilan muodonmuutoksista ja kovien rakenteiden aiheuttamasta vaarasta kuljettajan polville, reisille ja lantiolle. Primera täytti seuraavana vuonna voimaantulevat sivutörmäysnormit. Vakiovarusteinen kuljettajan turvatyyny toimi hyvin. Sivuturvatyynyt ovat tulossa lisävarusteeksi myöhemmin vuoden 1997 aikana.

Etutörmäys

A-pilari siirtyi ainoastaan 58 mm ja matkustamo säilyi ehjänä. Kuljettajan ovea ei kuitenkaan saatu auki ilman työkaluja, matkustajan ovi aukeni normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi 80 mm taakse- ja 64 mm ylöspäin. Jalkatilan muoto muuttui huomattavasti ja jarrupoljin siirtyi taaksepäin 250 mm. Kuljettajan pään ja niskan suoja oli hyvä ja turvajärjestelmä esti rintakehän osuman ohjauspyörään. Kuljettajan vasen polvi osui ohjauspylvään koteloon, ohjauspyörän säätimeen ja kojelaudan alaosaan. Kovemmassa törmäyksessä loukkaantumisriski saattaa olla suurempi mikäli polvi osuisi säätimeen voimakkaammin ja lisäksi virtalukkoon. Riski kasvaisi edelleen mikäli polvi osuisi pidemmälle kojelautaan. Paikallisen vamman riski kasvoi säätimeen osuneen iskun vuoksi. Oikea polvi hipaisi ohjauspylvään koteloa ja osui kojelautaan. Hiukan toisessa törmäyskulmassa polvi olisi osunut ohjauspylvään säätömekanismeihin ja jopa ohjauslukkoon. Pidemmälle kojelautaan tai ohjauspylvään säätimiin tapahtunut osuma olisi edelleen kasvattanut loukkaantumisriskiä. Jalkatilan muodonmuutos aiheutti jalkojen ja nilkkojen heikon suojan. Matkustajan suoja oli yleisesti ottaen hyvä, lukuunottamatta turvavöiden aiheuttamaa kuormitusta rintakehään.

Sivutörmäys

Ovi iskeytyi kuljettajan rintakehään, mahaan ja lantioon aiheuttaen loukkaantumisvaaran. Rintakehän suoja oli heikko, mahan ja lantion riittävä. Pään suoja todettiin hyväksi.

Lasten turvaistuimet

Aikuisten ja lasten istuinten yhteensovittamisessa on pieniä ongelmia, nämä eivät kuitenkaan aiheuta vaaraa.

Törmäys jalankulkijaan

Keskimääräistä paremmat pisteet lukuunottamatta sääriin kohdistuvia osumia. Kokonaistulos keskimääräistä parempi.

Mallin historia ja turvavarustelu

Uusi Primera esiteltiin lokakuussa 1996. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteita ovat turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny; etuturvavöiden esikiristimet ja korkeudensäätö sekä turvaistuinten asennusta helpottavat vetolaitteet takaistuimen reunapaikkojen turvavöissä. Matkustajan etuturvatyyny ja ABS-jarrut ovat saatavina lisävarusteina, näitä ei ollut testiautoissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1997
  • Auton valmistaja:

    Nissan
  • Malli:

    Primera
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä